קרן בראשית במו"מ למכירת חברת הנדל"ן ליברטי

שווי ליברטי בעסקה מוערך במעל 100 מיליון שקל ■ חברת הנדל"ן המניב הציבורית עברה לשליטת קרן המנוף בעקבות קריסתה של בעלת השליטה הקודמת, דוראה של בצלאל איגר

מני וסרמן (מימין) ורן גורדיצקי / צילום: תמר מצפי
מני וסרמן (מימין) ורן גורדיצקי / צילום: תמר מצפי

כארבע שנים וחצי לאחר שהשליטה בחברת הנדל"ן ליברטי עברה לידי קרן המנוף בראשית, בעקבות קריסתה של בעלת השליטה הקודמת, דוראה של בצלאל איגר, עומדת קרן המנוף לממש את השקעתה, כך נודע ל"גלובס". קרן בראשית נמצאת במו"מ מתקדם למכירת ליברטי, והשווי הנדון גבוה ככל הידוע מההון העצמי של החברה הנמכרת, שעמד בסוף הרבעון השלישי של 2016 על 101 מיליון שקל.

קרן המנוף בראשית מחזיקה ב-78% ממניות ליברטי, ובעל עניין נוסף בה הוא איש העסקים ניסים בראל, שמחזיק בכ-11.3% ממניותיה באמצעות חברת קומסק. כיו"ר ליברטי משמש בצלאל איגר, בעל השליטה הקודם בחברה.

בד בבד עם מהלך מכירת השליטה, ממשיכה ליברטי באסטרטגיה למכירה מדורגת של נכסים, במטרה לממן את העמידה בתשלומי האג"ח שלה. האסטרטגיה היא של מכירה במחירים הגבוהים מהערך בספרים, במטרה להותיר בקופה עודפים שיאפשרו חלוקת דיבידנדים. אתמול דיווחה ליברטי לבורסה על מו"מ למכירת נכס מסחרי שבבעלותה בבאר שבע בתמורה לכ-62 מיליון שקל. עוד דיווחה החברה, כי חלק מתמורת מכירת הנכס מיועדת לפירעון אג"ח סדרה ג' של החברה. בסוף פברואר הקרוב אמורה החברה לשלם פדיון סופי וריבית אחרונה באג"ח סדרה ג'. לחברה אג"ח מסדרה נוספת (ד').

הרוכשת בעסקה בבאר שבע היא ככל הידוע לוינשטין נכסים, שבשליטת שאול לוטן, שדיווחה אתמול לבורסה על מו"מ שהיא מקיימת לרכישת נכס מניב הממוקם במרכזה של באר שבע, בשטח כולל של כ-13 אלף מ"ר, שכולל שטחי מסחר, משרדים וחניון. מכירה זו מתווספת למכירות נוספות שהובילה ליברטי, שמוכרת את כלל נכסיה - כל עוד תיוותר בשליטת בראשית - לאחר שמכרה נכס בנתניה, נכס בראש העין ועוד.

נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד החזיקה החברה בזכויות בעלות או חכירה בארבעה נכסי נדל"ן מניבים בישראל, ונכון לאז עיקר הפעילות היזמית שלה התמקדה בהקמת פרויקט "מגדלי ליברטי" בבאר שבע, פרויקט הכולל שני מגדלי מגורים בני 84 יחידות דיור כל אחד. מאז ועד עתה מכרה החברה נכסים, כגון נכס בנתניה, ועתה היא מוכרת נכס בבאר שבע. הנכס המשמעותי שנותר עתה בידי ליברטי הוא בבת ים, והוא זה שמהווה את עיקר העניין של הרוכש הפוטנציאלי.

סך המאזן של ליברטי הסתכם בסוף הרבעון השלישי ב-2016 בכ-301 מיליון שקל, והכנסותיה מתחילת אותה שנה עמדו על כ-11.3 מיליון שקל, והניבו לחברה רווח תפעולי של כ-7.7 מיליון שקל ורווח נקי סמלי למדי של כמעט 700 אלף שקל.

סיום חיובי להשקעה בדוראה

ליברטי פועלת בתחומי הנדל"ן המניב והיזמי בישראל, וגם במקרקעין בבולגריה. החברה, שהונפקה בשנת 2000 תחת השם שקם נדל"ן, היא כיום חברה מדווחת, שמניותיה אינן נסחרות.

כאמור, מי שעמד בראש החברה עד לפני מספר שנים הוא בצלאל איגר, ששימש עד אמצע שנות ה-90 כראש סקטור חברות בנייה בחטיבה העסקית של בנק לאומי. לאחר מכן ניהל איגר את חברות הנדל"ן של יצחק תשובה, ובשנת 2000 הפך לבעלים, כשרכש את השליטה בדוראה, והוביל אותה למסע רכישות ממונף של נדל"ן מניב בישראל (שבה פעלה בין היתר באמצעות ליברטי), ובעיקר באירופה.

בעקבות משבר האשראי העולמי של שלהי העשור הקודם נקלעה חברת הנדל"ן של איגר למשבר קשה, רשמה הפסדי ענק וצברה חובות של מאות מיליוני שקלים למחזיקי האג"ח ולגופים פיננסיים שאותם לא יכולה הייתה להחזיר.

אם אכן תמכור בראשית את מניותיה בליברטי, הדבר יאפשר לה לסיים באקורד חיובי את ההשקעה בדוראה, אשר לה העמידה בראשית בתחילת 2010 הלוואה בהיקף 105 מיליון שקל כנגד שעבוד מניות השליטה בחברה הבת ליברטי לטובתה.

קרן בראשית היא קרן השקעות פרטית, שהוקמה ביוזמת משרד האוצר לאחר משבר 2008, ביחד עם עוד שתי קרנות השקעה אחרות, והיא נסמכת על כספי מדינה וכספי המוסדיים. הקרן היא בבעלות של מני וסרמן, רן גרודצקי, צורי לביא וגבי פרל, והיא החלה לעבוד ב-2009, לאחר שגייסה כ-2 מיליארד שקל מהמוסדיים ומהמדינה.

בראשית ומחזיקי האג"ח של דוראה לא היו היחידים שהושפעו מקריסת דוראה. בית ההשקעות פסגות נפגע ממנה אף הוא. בד בבד עם ההלוואה שנטלה מקרן המנוף, לוותה דוראה 55 מיליון שקל מפסגות, הלוואה שכנגדה שועבדו מניותיה בחברת הבנייה אורתם סהר (42%) שבשליטת אמיר נחום.

כפי שהתברר בדיעבד, הקדימו ההלוואות הללו רק בחודשים ספורים את ההידרדרות המשמעותית במצבה הפיננסי של דוראה, שבעקבותיה העמידו שני הגופים את החוב לפירעון מיידי. בהמשך קיבלה בראשית את מניות השליטה בליברטי, שאותן היא צפויה לממש כעת. פסגות קיבלה את מניות דוראה באורתם סהר, שרק לאחרונה קרסה בעצמה, בזמן שבידי פסגות נותרו עדיין 14% ממניותיה.