מתכננים פרויקט תמ"א בבניין? כדאי שתבדקו את רוחב הכביש

בתקופה האחרונה מסרבת רשות הכיבוי לאשר, מטעמי בטיחות, היתרי בנייה לבניינים שכביש הגישה אליהם צר מ-4 מטר - מאחר שרכב כיבוי לא יוכל להגיע אליו בזמן סביר

מיסוי וכדאיות תמ"א 38/צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מיסוי וכדאיות תמ"א 38/צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

רשות הכיבוי לא מאשרת מתן היתרי בנייה לפרויקטים במסגרת תמ"א 38 במקרה ומדובר ברחוב בו רוחב הכביש אינו מספיק למעבר רכב כיבוי. מדובר בהחלטה שהתקבלה ברשות הכיבוי לאחרונה, בניגוד לעמדת מינהל התכנון שבאוצר, כאשר אי ההסכמה נובעת מפרשנות שונה של כל גורם בנוגע למונח כביש גישה בתקנות הרלוונטיות.

בעוד במינהל התכנון, ויחד איתם גם הקבלנים, טוענים שהכוונה היא לדרך הגישה לבניין, ברשות הכבאות מתעקשים כי הכוונה היא לכביש הגישה, כלומר הרחוב, ועליו להיות ברחוב 4 מטרים.

המשמעות בפועל של הוויכוח האמור היא שבתקופה האחרונה קבלנים שמקדמים פרויקטים במסגרת תמ"א 38 ברחובות צרים לא יכולים לקבל היתרי בנייה ברחבי גוש דן.

מסיבה זו התכנסה היום ועדת המשנה לשירותי כבאות בכנסת, כדי לדון בסוגיה ולנסות למצוא פתרון. "המצב בלתי נסבל. חטא על פשע. מונעים קידום פרויקטים חיוניים לשכבות חלשות ולמעמד הביניים. לרבים הפרויקטים האלה הם הסיכוי היחיד לרכוש דירה", כך אמרה יו"ר הועדה ח"כ נאוה בוקר.

עו"ד אמיר הלר, ראש אגף יזמות וסמנכ"ל בהתאחדות בוני הארץ פנה לנציגי רשות הכבאות ואמר: "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה. אתם גוף מינהלי ולא יכולים לעשות מה שנראה לכם. בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים".

ראש אגף בטיחות אש ברשות הכבאות, חיים תמם, אמר בתגובה: "אבל הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין".

עו"ד רועי שובל, מהתאחדות בוני הארץ, טען מנגד כי לדיירים בבניין אין אפשרות להשפיע על רוחב הכביש ברחוב: "באים לדיירים שגרים בבניין לא בטוח ואומרים להם שהם לא יכולים לחזק את הבניין כי הדרך הציבורית לבניין שלהם היא פחות מ-4 מטר. אין להם איך להשפיע על הדרך הציבורית".

על כך השיב תמם: "תפקידנו להציל חיים. לשם כך עלינו להגיע מהר. אנחנו צריכים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין".

נציין כי גם במהלך הדיון, כל צד שמר על עמדתו - ובסופו של דבר הוחלט כי הוועדה תקיים דיון חוזר בעוד שבועיים. עד אז אמורים נציגי הכבאים והקבלנים כמו גם מינהל התכנון לנסות להגיע להסכמות בנושא.