טיול לסופ"ש: השראה אומנותית-מדברית בעיר ערד

ערד: צירוף סימפטי של רובע אמנים פעיל עם תערוכות, גלריות וסדנאות, לצד יקב מקומי וטיול בנוף מדברי מיוחד

ערד: אטרקציות דרומיות. טבע, נוף, אמנות ובשלניות ביתיות  / צילומים: יותם יעקבסון, אורלי גנוסר

רובע האמנים במצפה רמון הצליח להשתרש בתודעה וגם דימונה כבר כובשת לה את מקומה התרבותי, אבל אף שגם בערד יש רובע אמנים, מוזיאון, גלריות ופעילות אמנותית שוקקת, היא פחות מוכרת, וחבל. "מגיעים לכאן אנשים שההשראה מעניינת אותם", מספר אורן עמית, רכז התרבות במתנ"ס ערד, "יש לנו יותר מ-85 אמנים בעיר, וכל אירוע אמנות נותן 'בוסט' ודוחף את כולם קדימה".

עמית היה ממקימי קהילת אמני ערד והוא ממשיך לייצר חיבורים פנימיים ובינלאומיים, תעבורה דו צדדית שמשפיעה על האמנות, אבל גם על התיירות. החודש עלתה במוזיאון לאמנות עכשווית שנמצא במתנ"ס תערוכת "מחזון לחזיון פרק א'", שמציגה את סיפורה של ערד בעיני אמנים מקומיים או כאלה שיצאו ממנה.

המוזיאון מציע סיורים מודרכים בתערוכה, וגם סיור ברובע האמנים, חצרות אמנים, זכוכית ומה שקשור אליה ועוד.

מדי שבת ראשונה בחודש יש שבת פעילה למשפחות עם סיור ועם יצירה אמנותית בעקבות התערוכה ומדי שבת שלישית יש שיח גלריה בעקבותיה. ובכלל, המקום פעיל מאוד וזה כלל לא מובן מאליו (ללא תשלום, טל' 08-9551531).

קהילת האמנים בעיר ידועה, מוכרת ומשתבחת, אבל רק אחדים הנגישו את אמנותם לציבור באופן מלא. חמישה אמנים הפכו את ביתם לגלריה שפתוחה לקהל כל השנה, חלקם מציעים סיורים, תערוכות ואפילו סדנאות.

הזוג אלכס ואינה גוטמן עשו זאת כשאלכס, שבמשך שנים עבד במקביל לאמנות, ניצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו כשנסגר מפעל המגבות ערד, והפך תחביב למקצוע. גוטמן יוצר בעיקר תמונות קיר עם דמויות מרגשות שהוא מצליח להעביר מהמציאות לברזל.

הוא מייצר גם פריטים שימושיים נוספים ואף מעביר סדנאות יצירה, בין היתר בחוט ברזל. אינה - בת זוגו של אלכס, היא ציירת, ושניהם מעבירים סדנאות וחוגים לילדים (טל' 052-8414504, בפייסבוק: בית גלריה).

רובע האמנים היה לקראת סגירה ביום שישי בצהריים, ובמרכז המבקרים החדש של יקב מדבר טעמנו בנחת ממבחר היינות המיוצרים במקום. שחר לנדמן היינן מודע ליתרונות הטרואר של גידול גפנים באזור ערד הגבוה (כ-600 מטר) כמו גם באזור מצפה רמון, ומספר שמשרע הטמפרטורות מעניק ליין בדיוק את התכונות שהוא צריך. הקרקע המליחה תורמת מינרליות ויחד עם טיפולים ייחודיים (השקיה ובציר ידניים, מיעוט ריסוסים ועוד) מתקבלים טעמים וניחוחות שמבדלים את היקב. יש אדומים ולבנים וגם בלנדים (85-120 שקל) ובסיור מודרך אפשר לטעום ואפילו ליהנות ממטעמים נוספים (50 שקל לאדם כולל פלטת לחמים וגבינות. בתיאום: 08-866-2100)

אחד הפרויקטים הטריים בעיר מציע למטיילים ארוחות אצל בשלניות ביתיות, ואף שמדובר ברעיון ותיק, בערד הוא הבשיל רק לאחרונה, אולי כי תחלופת המסעדות בעיר גבוהה יחסית.

"אנהמיה" הוא הבייבי של אדווה גולן, שהתחילה עם ארוחות בוקר לצימרים ועברה לאירוח ביתי טבעוני. כמו הרעיון של Eat With, גם כאן המפגש הוא חלק מהאותנטיות של החוויה, והיה מרתק. אבל מילת הרגעה - לא להיבהל מהמונח "ארוחה טבעונית" - כי מחכה לכם הפתעה. האוכל עשיר, יצירתי, מיוחד וטעים. פסטו עלים, פטריות ממולאות, סלט ירוקים, פלפלונים במילוי קינואה, מרק ירקות ועוד ועוד, עולים על השולחן ויחד עם יין ישמחו לבבכם ועל הדרך תכירו זוג צעיר ונמרץ כך שמובטחת חוויה שוברת שגרה (220-140 שקל לסועד, טל' 054-5821483). גם עליזה בן נר, אמנית טקסטיל מקומית, נכנסה לפרויקט, והיא עורכת סדנאות קוסקוס עם ארוחה. בן נר עשתה לי חוויה מתקנת למה שסבתא שלי לא הספיקה, ולא פספסתי אף שלב בתהליך הארוך, אך זה היה שווה והחזיר אותי שנים לאחור (80 שקל, טל' 054-3150526).

הטבע הפראי שסובב את ערד מציע לא מעט מסלולים. אני דגמתי את כפר נוקדים, שאנשיו מייצרים עוד ועוד מתחמי לינה, פעילויות, אטרקציות וטיולים. מדי שבת מתקיים טיול מודרך קצר בסביבה לאורחי הצימרים, ולאחרונה סימנו מסלול הליכה בנחל רחף עליון וגיבו אותו, יחד עם מסלולים נוספים, באפליקציית "נוקדים בשטח".

באפליקציה אפשר לבחור את המסלול הרצוי כשרחף ("הישרדות במדבר") מתחיל בשולי ערד ומסתיים בכפר - מרחק חמישה קילומטרים. יש מפה של התוואי והאפליקציה מזהה מיקום, ומצפצפת בתריסר תחנות ובהן חידות או משימות חביבות לכל המשפחה. המסלול קל ויפהפה, ובימים אלה של גשמי ברכה, הוא גם ירוק שבעתיים.