קרנות ההון סיכון בארה"ב גייסו סכומי עתק - אך לא השקיעו

תעשיית ההון סיכון בארה"ב גייסה אשתקד 41.6 מיליארד דולר - הסכום הגבוה ביותר מאז 2001 ■ ואולם, מספר החברות נתמכות-הון הסיכון שנרכשו או יצאו לבורסה צנח לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

קרנות ההון סיכון בארה"ב זכו להזרמות הכספים הגדולות ביותר מאז ימי הדוט.קום, אך הן מתנהלות בזהירות רבה יותר מכיוון שהשקעותיהן מניבות תשואה בקצב איטי.

תעשיית ההון סיכון בארה"ב גייסה אשתקד 41.6 מיליארד דולר - הסכום הגבוה ביותר מאז 2001 - על פי דוח של חברת המחקר PitchBook Data ואיגוד ההון סיכון הלאומי. עם זאת, הואטו אשתקד ההשקעות בחברות סטארט-אפ, ומספר החברות נתמכות-הון הסיכון שנרכשו או יצאו לבורסה צנח לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010.

קרנות ההון סיכון יושבות על הון עתק, אך המצב יוצר עליהן לחץ לסייע במכירת מספר רב יותר של חברות הסטארט-אפ שלהן בשנה הנוכחית לחברות גדולות יותר או לשווקים הציבוריים. אם לא יעשו זאת, ייתכן שלא יהיה ביכולתן לשמר את קצב צמיחת גיוס ההון מכיוון שקרנות הפנסיה - שהזרימו בשנים האחרונות מזומנים לקרנות הון סיכון - עלולות להתחיל לחפש הזדמנויות במקומות אחרים.

קרנות ההון סיכון מקוות שהדברים יתחילו לזוז הודות להנפקות הראשוניות לציבור המתוקשרות שצפויות להיערך השנה, כגון הנפקת סנאפ (סנאפצ'ט). אשתקד נרכשו או יצאו לבורסה 726 חברות נתמכות-הון סיכון, ו-39 בלבד מהן היו שייכות לקטגוריה השנייה. על רקע היחלשות שוק הסטארט-אפים ב-2016, השתתפו חברות הון סיכון ב-8,136 עסקאות, לעומת יותר מ-10 אלף בכל אחת מהשנתיים הקודמות.

"זה מתחיל לפגוע בהזדמנויות המיזוג והרכישה שלך כשמספר החברות הציבוריות הולך ופוחת", אמר בובי פרנקלין, נשיא הארגון המקצועי של קרנות ההון סיכון, "לטובתה הכלכלית של ארה"ב, עלינו לוודא שיש לנו מערכת אקולוגית יזמית בריאה".

השנה הנוכחית לא התחילה ברגל ימין. ברומטר חברות הסטארט-אפ האמריקאיות של בלומברג - מדד שעוקב אחר פעילות גיוס ההון והיציאות של חברות פרטיות - צנח בחודש שעבר ב-22%. צלילה זו נובעת בעיקר מהירידה ברכישות, בהנפקות הראשוניות לציבור ובמספר חברות הסטארט-אפ הצעירות המגייסות הון בפעם הראשונה.