משאיות ה"ריו" משתחררות מצה"ל: משהב"ט ירכוש 200 מארה"ב

בימים האחרונים חתם מינהל הרכש של משרד הביטחון על עסקת ענק עם החברה האמריקאית אושקוש, ולפיו היא תספק לצה"ל במהלך השנה וחצי הקרובות כ-200 משאיות חדשות מהדגם FMTV ■ רכש זה התאפשר בעקבות פינוי הכוחות האמריקאים מאזורי לחימה בעיראק ובאפגניסטן

צה"ל ומשרד הביטחון פתחו בתהליך להחלפת משאיות התובלה הישנות "ריו" המשמשות את צה"ל בעשרות השנים האחרונות: בימים האחרונים חתם מינהל הרכש של משרד הביטחון על עסקת ענק עם החברה האמריקאית אושקוש ולפיו היא תספק לצה"ל במהלך השנה וחצי הקרובות כ-200 משאיות חדשות מהדגם FMTV. משאיות אלה יחליפו בהדרגה את המשאיות "ריו" המיושנות. היקף העסקה, כך נמסר היום (ד') ממשרד הביטחון, הוא כ-200 מיליון שקל.

משאיות ראשונות מהדגם החדש של אושקוש יימסרו לצה"ל כבר במהלך השנה הקרובה ועד אמצע השנה הבאה יימסרו כל 200 המשאיות החדשות. ה-FMTV היא משאית טקטית שמצוידת במנוע של 7.2 ליטר ומסוגלת לשאת מטען במשקל כולל של כ-8 טון.

בשנה האחרונה צה"ל ומשרד הביטחון כבר רכשו שש משאיות מדגם זה, ששימשו בעיקר לבחינת התאמתן לצרכים המבצעיים השוטפים של צה"ל, כמו גם להובלת חיילים והובלת מטענים מסוגים שונים.

במהלך השנים האחרונות צה"ל ומשרד הביטחון רכשו כמה עשרות בודדות של משאיות מדגם מיושן יותר של אושקוש - מעודפי הצבא האמריקאי. רכש זה התאפשר בעקבות פינוי הכוחות האמריקאים מאזורי לחימה בעיראק ובאפגניסטן.

יצורן של משאיות ה"ריו", שצה"ל מתכוון להחליף רבות מהן במהלך השנים הקרובות, החל כבר ב-1955. גורמים שמעורבים בנושא העריכו היום כי עם השלמת עסקת המשאיות החדשה - משרד הביטחון ייגש לעסקת הצטיידות נוספת ויתכן שירכוש עוד כמה מאות משאיות חדשות מדגם זה.

במקביל, משרד הביטחון וצה"ל בוחנים רכש של עוד משאיות מתוצרת אושקוש וזאת במטרה לחדש את מלאי החירום שלו, המבוסס אף הוא על משאיות תובלה מיושנות. במקרה זה, הרכש יהיה מעודפי הצבא האמריקאי ועל פי הערכות, בתוך כשנתיים-שלוש צבא ארה"ב יעמיד למכירה כמה אלפי משאיות, במחירים נמוכים באופן משמעותי.

עסקת המשאיות החדשה ממומנת מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, שהיקפו הוא כ-38 מיליארד דולר לכל העשור הקרוב.

סגן ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, איציק לוי, אמר היום כי עסקת המשאיות החדשה כוללת גם שירותי אחזקה, שיינתנו במספר מוקדים ברחבי הארץ ויאפשרו פתיחת מקומות עבודה נוספים.