מיזוג ענקיות השקיה: ריווליס של קרן פימי רוכשת את יורודריפ

בעקבות המיזוג תהפוך ריווליס לחברה המעסיקה כ-1,800 עובדים ב-30 מדינות, עם הכנסות של 330-340 מיליון דולר בשנה ■ המיזוג ייצור את חברת ההשקיה השנייה בגודלה בעולם מחוץ להודו

גילון בק / צילום: אבי ולדמן
גילון בק / צילום: אבי ולדמן

חברת ריווליס, הנמצאת בשליטת קרן פימי אותה מוביל ישי דוידי, רוכשת את אחת המתחרות הגדולות שלה, יורודריפ, בעסקת מיזוג של שתיים מחברות ההשקיה הגדולות בעולם. יורודריפ נחשבת לחברת ההשקיה הרביעית בגודלה, וההמיזוג ייצור למעשה את חברת ההשקיה השנייה בגודלה בעולם מחוץ להודו.

במסגרת העסקה יוקצו 25% ממניותיה של ריווליס לבעלי המניות של יורודריפ, כך שלאחר השלמת המיזוג יירדו בעלי המניות הקיימים - פימי ו-DEL ההודית, להחזקה של 75% בחברה המאוחדת. העסקה כוללת מנגנון שיאפשר לבעלי מניות יורודריפ לעלות להחזקה של 32.5% בחברה.

ריווליס היא אחת מהיצרניות המובילות בעולם בתחום ההשקיה בטפטוף והשקיית מיקרו. החברה מפעילה 11 מפעלים בעולם, מעסיקה כ-1,000 עובדים ב-25 מדינות ורשת ההפצה העולמית שלה כוללת יותר מ-1,500 מפיצים.

אתרי הייצור העיקריים של יורודריפ ממוקמים ביוון, טורקיה וארה"ב (מרכז קליפורניה) והמשניים במצרים, צ'ילה ופרו. אתרים אלו מצטרפים לאתרי הייצור העיקריים של ריווליס בישראל (גבת ומגדל העמק), ארה"ב (דרום קליפורניה וג'ורג'יה), צרפת, ספרד, אוסטרליה וצ'ילה, ולאתרים המשניים בהודו, ארגנטינה וברזיל.

הכנסות ריווליס ב-2016 הסתכמו בכ-220 מיליון דולר, עם שיעור רווחיות תפעולית של מעל 10%. יורודריפ הציגה בשנה שעברה מחזור הכנסות של כ-110 מיליון דולר. בעקבות העסקה תהפוך ריווליס לחברה המעסיקה כ-1,800 עובדים ב-30 מדינות עם 18 מפעלים בעולם. הכנסות החברה צפויות להגיע ב-2017 לכ-330-340 מיליון דולר (1.2 מיליארד שקל).

כל בעלי המניות יישארו בחברה

ריווליס נוסדה למעשה בחודש יוני 2014, כאשר קרן פימי רכשה את חטיבת המים ג'ון דיר ווטר מחברת ג'ון דיר ב-60 מיליון דולר. בתוך זמן קצר הציפה פימי רווח עצום בחברה לאחר שבאוקטובר 2015 מכרה 20% מהמניות לחברת DEL ההודית תמורת 34 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 170 מיליון דולר.

חטיבת המים של ג'ון דיר כללה עם רכישתה את חברת פלסטרו הישראלית מקיבוץ גבת, וכן את החברות האמריקאיות T-Systems ו-Roberts Irrigation, מקבץ חברות העוסק בתחומים הקשורים למוצרי השקיה, התזה וטפטוף. אולם, חוסר המיקוד הוביל את החטיבה שנרכשה להפסד של 50 מיליון דולר ב-2013 על הכנסות של כרבע מיליארד דולר. מאז שרכשה קרן פימי את ריווליס, היא הובילה בה מהלך הבראה שכלל בין היתר את החלפת הנהלת החברה.

לאחר השלמת העסקה ימוקם המטה העולמי של ריווליס בקיבוץ גבת שבעמק יזרעאל, וכל בעלי המניות הנוכחיים של שתי החברות - קרן פימי, קרן פיין אנד פארטנר האמריקאית והחברה ההודית, יישארו בעלי מניות בחברה המאוחדת ויהיו פעילים בדירקטוריון במטרה לתמוך בפעילות החברה בשנים הקרובות.

גילון בק, יו"ר ריווליס ושותף בכיר בקרן פימי, ציין בשיחה עם "גלובס" כי "צוות ההנהלה של ריווליס הוכיח יכולת הבראה ושינוי מגמה מרשימים בשנתיים וחצי האחרונות. כעת, בשיתוף עם הצוותים של החברה הנרכשת, ההנהלה תתמקד באתגר נוסף: מיזוג שתי החברות לחברה אחת גדולה, יעילה, מוכוונת שוק, צומחת ורווחית".

עוד לדברי בק, "יש בעסקה סינרגיות בהיקף של כ-50 מיליון דולר בין שתי החברות, בעיקר מכיוון ששתיהן פועלות באותו שוק ויש להן פתרונות דומים. לכן מדובר בעסקה טובה לכל הצדדים שתוכל ליצור עבור ריווליס יתרונות ושיפור הנוכחות שלה בשווקים בעולם, בהם היא הייתה חלשה באופן יחסי. מדובר פה בסך הכל במיזוג פשוט עם יתרונות לשתי החברות".