ביקושי שיא לחוב הממשלתי בלונדון - גויסו 2.25 מיליארד אירו

משקיעים ישראלים הורשו לרכוש עד 7% מתמורת ההנפקה, מה שעורר ביקורת מצד גופים ישראליים ■ הסדרה ל-10 שנים נסגרה במרווח של 87 נק' והסדרה ל-20 שנה במרווח של 125 נק'

רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו
רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו

גיוס האג"ח של ממשלת ישראל באירופה הורחב ל-2.25 מיליארד אירו בעקבות ביקושי שיא מצד משקיעים אסטרטגיים זרים. בנקים מרכזיים, גופי השקעה מוסדיים ומשקיעים פרטיים הזרימו במהלך היום ביקושים בהיקף של 9.8 מיליארד אירו לשתי סדרות האג"ח שהציעה ממשלת ישראל. משקיעים ישראלים הורשו לרכוש עד 7% מתמורת ההנפקה, מה שעורר ביקורת מצד גופים ישראליים שביקשו להגדיל את שיעור ההקצאה והתמרמרו על-כך שנאלצו לרכוש את האג"ח מגופים זרים במחיר גבוה יותר. מצד שני יש לזכור כי ההנפקה נבחרה במתכוון להתבצע בחו"ל משיקולי ניהול חוב בינלאומי ובהם הצורך בפיזור סיכון ובקביעת בנצ'מרק לחוב הישראלי.

כפי שנחשף ב"גלובס": 1.5 מיליארד אירו גוייסו במסגרת סדרת האג"ח ל-10 שנים, שכללה קופון של 1.5% ושהונפקה במרווח של 87 נקודות בסיס מעל ריבית האירו-סוופ לתקופה המקבילה. 750 מיליון אירו נוספים גוייסו במסגרת סדרת האג"ח ל-20 שנה שכלל קופון של 2.37% והונפק במרווח של 125 נקודות בסיס מעל האירו-סוופ ל-20 שנה. הכוונה המקורית של המדינה הייתה לגייס בין 1 ל-2 מיליארד אירו. ההנפקה נערכה בלונדון בנוכחות החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו

באוצר ציינו כי מדובר בעלויות גיוס החוב הנמוכות ביותר שישראל שילמה עד היום בשוק האירו. בהנפקה הקודמת שנערכה ב-2014 התחייבה המדינה לקופון של 2.83%. הסדרה מ-2014 שמועד פירעונה 2024 נסחרת כיום במרווח של 55 נקודות בסיס.

בתחילת השבוע יצאו למערב אירופה מומחי אגף החשב הכללי באוצר לנושא גיוס כספים בחו"ל, בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית, רו"ח יהלי רוטנברג, ראש היחידה לניהול החוב בחשב הכללי, כדי לבדוק אם התנאים הנוכחים באירופה מתאימים למכירת אג"ח של ממשלת ישראל. במהלך הרואוד שואו ערכו רוטנברג ואנשיו פגישות עם יעדי אנשי החשב הכללי יהיו לונדון, מינכן, פרנקפורט ופאריס, שם הם אמורים לפגוש את המשקיעים מהגדולים באירופה. הבכירים מהאוצר יערכו גם שיחות טלפוניות, כולל שיחות ועידה, עם יעדים מרכזים וחשובים אחרים במדינות אירופה, החברות באיחוד האירופי.

היקף החוב הנוכחי הסחיר של ממשלת ישראל באירו עומד על 3.5 מיליארד וסך החוב במט"ח עומד על כ-27 מיליארד דולר, שהם כ-13% מהחוב הממשלתי הכולל. סדרת האג"ח ל-20 שנה שהונפקה היום היא החוב הארוך ביותר שהנפיקה עד היום באירו מדינה הנמצאת מחוץ לגוש האירו, מלבד מכסקו שהנפיקה סדרת אג"ח ל-30 שנה.