טילרסון: פעולה פלסטינית נגד אלימות לפני מו"מ על ההתנחלויות

המועמד לשר החוץ בממשל טראמפ אמר בשימוע על אישורו בסנאט: פתרון שתי מדינות – "החלום שכל אחד רוצה להגשים"

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

רקס טילרסון, לשעבר מנכ"ל ויו"ר אקסון מובייל והמועמד לתפקיד שר החוץ בממשל טראמפ, סמך ידו, כצפוי, על תמיכה אמריקאית מרבית במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים, בדומה לבוס העתידי שלו, הנשיא המיועד של ארה"ב, דונלד טראמפ.

בשימוע על אישורו בסנאט, אמש (ד'), שהוקדש כמעט כולו ליחסי ארה"ב עם רוסיה, אמר טילרסון: "ישראל מוסיפה להיות בעלת הברית החשובה ביותר שלנו במזה"ת; היא הייתה תמיד בעלת ברית כזו, וכך תהיה בעתיד. יש לה חשיבות לביטחון הלאומי שלנו".

"הנשיא הנבחר כבר הבהיר כי נמלא את ההתחייבויות שלנו לבעלת הברית החשובה הזו, ואם אזכה באישור הסנאט, אני מסכים לחלוטין לתמוך בישראל", אמר שר החוץ המיועד. הוא ציין שאם יאושר לתפקיד בדעתו לפרסם "הצהרה ברורה" בסוגיה זו.

בתשובה על שאלה של אחד מהסנאטורים, אמר טילרסון שפתרון של שתי מדינות לשני עמים הוא "חלום שכל אחד רוצה להגשימו".

"עדיין לא ברור אם החלום הזה יוכל להפוך למציאות אי פעם", אמר השר המיועד. "אני מקווה שאיש לא ינקוט עמדה שאין תקווה לשלום באזור... (אך) לפעמים יש צורך בדור חדש שאינו נושא על גבו את נטל העבר (כדי למצוא פתרון). העם הפלסטיני סבל דיו, ובמקרים רבים בגלל מנהיגותו שלו".

כשר חוץ, ינסה הסטייט דיפרטמנט "ליצור אווירה שתקרב את שני הצדדים" לקראת מו"מ, אמר טילרסון, אך הרשות הפלסטינית לא נקטה "צעדיים רציניים" כדי לסכל אלימות נגד מטרות ישראליות. המנהיגים הפלסטיניים חייבים לעשות משהו כדי לפחות לשבש או למנוע מעשי טרור נגד ישראל. פעולה פלסטינית נגד האלימות חייבת להינקט "לפני כל דיון פרודוקטיבי על ההתנחלויות", הוא הצהיר. "דבר אחד הוא לגנות אלימות; דבר אחר הוא לנקוט פעולה רצינית כדי למנוע אותה".

טילרסון אף אמר, כי אינו רואה כיצד תוכל ישראל לנהל מו"מ עם הרשות הפלסטינית אם זו תוסיף לסרב להכיר בישראל כמדינה יהודית.

בכל אופן, "את הסכסוך חייבים הישראלים והפלסטינים ליישב בעצמם; אי אפשר לכפות עליהם לגשת לשולחן המומ", אמר שר החוץ המיועד.

טילרסון אמר עוד, כי החלטת מועבי"ט בגנות ההתנחלויות הייתה "בלתי מועילה" ופגעה בתנאים פוטנציאליים למגעים בין הצדדים. לדעתו, תכליתה הייתה "לאלץ" את ישראל לשנות כיוון. לדבריו, הנאום שנשא שר החוץ היוצא, ג'ון קרי, על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כמה ימים לאחר קבלת ההחלטה, מדאיג ופוגע במעמדה של ישראל. הנאום, כמו החלטת מועבי"ט, לא יסייעו להושיב יחדיו את ישראל והפלסטנים למו"מ ישיר על פתרון שתי מדינות, הוא אמר.

 

שר החוץ המיועד התחייב לתמוך ביזמות חקיקה של הקונגרס נגד BDS, תנועה פרו-פלסטינית שחותרת להטיל סנקציות וחרמים על ישראל ולעודד משיכת השקעות ממנה. "המדינות שתומכות בתנועה הזו צריכות להבין, שתמיכתן תשפיע על מדיניותה של ארה"ב כלפיהן", אמר טילרסון.

בהתבטאות ששיקפה את עמדתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר טילרסון: "אנו רואים עתה שישראל, ארה"ב ומדינות ערביות באזור חולקות אויב משותף אחד - איראן, שמהווה איום על האזור כולו".

הוא ציין, שאם ייבחר בדעתו להמליץ לטראמפ לבחון מחדש את ההסכם הגרעיני עם איראן ואת ההסכמים הנלווים לו, אך הוא נמנע מלומר שימליץ "לקרוע את ההסכם לגזרים", כפי שהכריז טראמפ במהלך הבחירות לנשיאות. (טראמפ לא חזר על קריאה זו לאחר שנבחר). טילרסון אמר, עם זאת, שההסכם במתכונתו הנוכחית אינו מונע מאיראן השגת נשק גרעיני. "השאלה החשובה ביותר היא מה יקרה עם פקוע ההסכם", הוא אמר.

בינתיים, קראו כ-100 צירים בבית-הנבחרים לטראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים. במכתב, שנכתב ביזמת הציר הרפובליקאי רון דה-סאנטיס, מפלורידה, נקרא טראמפ לשלוח לעולם מסר שארה"ב רואה בירושלים את "בירתו הנצחית של העם היהודי".