נציגי השלטון המקומי נגד הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע

נציגי השלטון המקומי ופורום ה-15 מתנגדים להצעת החוק של חבר הכנסת אלי כהן: "אין צידוק ממשי לקידום הצעת החוק בעת הנוכחית... יש לקיים בחינה מעמיקה של הנחת היסוד העומדת בבסיסה"

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

בשבוע הבא עתידה ועדת הרפורמות בכנסת לדון בהצעת החוק לפיצול צמודי קרקע. מדובר בהצעת חוק פרטית שמקדם ח"כ אלי כהן (כולנו) ועברה קריאה ראשונה בכנסת. נזכיר כי ההצעה מתמקדת באפשרות לפיצול בתים צמודי קרקע לעוד יחידה, אותה ניתן יהיה להשכיר ולא למכור. על פי הנוסח שעבר את אישור מליאת הכנסת בקריאה הראשונה, מדובר בהוראת שעה לחמש שנים שתקבע שיחידת הדיור המפוצלת תהיה חייבת לכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת, וההליך לפיצול יהיה מהיר וללא צורך בתשלום היטל השבחה. עם זאת, אם צמוד קרקע יפוצל לטובת מגורי קרוב משפחה, המפצל יהיה חייב בהיטל השבחה.

לקראת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הרפורמות של הכנסת, שלחו בימים האחרונים נציגי פורום 15 הערים הגדולות ומרכז השלטון המקומי את הסתייגותם מהצעת החוק האמורה. במכתב, עליו חתומים איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 ושלמה דולברג מנכ"ל מרכז השלטון המקומי נטען כי הבסיס העקרוני להצעת החוק, המחסור בדירות קטנות בשוק, אינו יציב: "הנחת היסוד העומדת בבסיס הצעת החוק בדבר קיומו של מחסור בדירות קטנות בישראל, אינו עולה בקנה אחד עם בדיקות שנעשו בשנים האחרונות...אנו מציעים ועדה לקיים בדיקה מעמיקה ומקצועית אשר תבחן האם קיים בכלל פער בין היקף הביקוש לבין היקף ההיצע של הדירות הקטנות בישראל". עוד טוענים נציגי הרשויות המקומיות כי החוק שעתיד להעניק הקלה אוטומטית בעייתי: "חיוב בחוק להעניק הקלה הוא פגום ויוצר קושי תורתי ומעשי כאחד, והשלטון המקומי מתנגד לו באופן נחרץ".

במקביל, מתנגדים בשלטון המקומי גם לעניין הפטור מהיטל השבחה במקרה של פיצול דירה ודורשים גם לקבוע בהצעת החוק באופן ברור כי אישור הפיצול יהיה כפוף לחוות דעת מהנדס העיר. "חוות דעת מהנדס העיר היא חשובה מאין כמותה, ונועדה למנוע כאוס תכנוני, ועל כן היא חיונית ונדרשת, ועלייה להיוותר בגדר חובה", כך במכתב. עוד כותבים נציגי הרשויות כי יש לחדד גם את הנושא של אפשרות המכירה. את המכתב מסכמים נציגי הרשויות בכך שעמדתם היא שאין לקדם את הצעת החוק: "השלטון המקומי שב ומדגיש כי אין צידוק ממשי לקידום הצעת החוק בעת הנוכחית, וכי יש לקיים בחינה מעמיקה של הנחת היסוד העומדת בבסיסה".