יוקר המחיה גם בחניה: תל-אביב יקרה פי 4 מהפריפריה

מחירה של חניה בבנייני משרדים קפץ בעשרות אחוזים ב-5 השנים האחרונות, אולם בשנה האחרונה ניכרת מגמה מעורבת במחיר החודשי, ובמקרים רבים אף נרשמה ירידת מחירים

חניון / צילום: רפי קוץ
חניון / צילום: רפי קוץ

שוק המשרדים בישראל נבחן בדרך כלל בפרמטרים קבועים - מחיר למ"ר, דמי הניהול ואחוזי התפוסה. שלושת אלה מעידים גם באחרונה כי למרות הדיבורים על עודף היצע בכמות המשרדים, השוק נותר יציב למדי.

בקבוצת נת"מ, האוספת באופן קבוע מידע על שוק המשרדים ברחבי הארץ, החלו לשלב גם נתונים אודות המחיר הממוצע של מקומות חניה בבנייני המשרדים. גם בגלל העניין הגובר במחיר החניה בערים - בשל עבודות הרכבת הקלה והצטמצמות מגרשי חניה בערים, גם בשל מעבר עובדים לתחבורה ציבורית, וגם בשל התקן החדש הצפוי להפחית דרמטית את מקומות החניה בבניינים חדשים.

מעבר לכך, מסתבר ששינוי במחיר החניה מעיד לא פעם על תמורות בענף המשרדים. במקום להוריד במחיר למ"ר (ולאותת חלילה על קשיים בשוק) נוח בהרבה להתפשר קודם כל על מחיר החניה. כך או כך, מבט על נתוני הביקוש לחניות מספר סיפור רחב יותר מאשר מחיר החניה עצמה.

על פי נתוני קבוצת נת"מ, באופן לא מפתיע המקום שבו מחירי הביקוש לחניות גבוהים ביותר הוא המרכז, מוקדי התעסוקה בתל-אביב, ברמת-גן ובבני-ברק. רמות המחיר באזורים השונים בתל-אביב נעו בקיץ 2016 בין 664 שקל לחודש ועד 1,120 שקל לחודש. המחיר הנמוך יותר ברמת-החייל והגבוה ביותר בציר מנחם בגין. בדרום הארץ כמובן שהמחיר נמוך בהרבה - בבאר-שבע נע מחיר החניה בקיץ 2016 בין 250 שקל לחודש ל-275 שקל לחודש.

בציר יגאל אלון נרשם זינוק חד במחיר בשנה האחרונה - מ-550 ל-975 שקל, שהתמקד כולו בבניינים החדשים. בענף מסבירים כי בבניינים החדשים באזור עודף הביקוש על ההיצע גדול, מה שמאפשר לבעלי הנכסים להקפיץ את המחירים. מנגד, בניינים ברמה נחותה יותר יש כנראה לא מעט באזור, "עם לא מעט מקומות חניה מסביב".

במבט השוואתי בין חורף לקיץ 2016 המגמה מעורבת, עם נטייה ברורה לעליות. עם זאת, בעוד שמחיר למ"ר משרדים בבנייני קלאס A תמיד יהיה גבוה יותר ממ"ר משרדים בבנייני קלאס B, מחירי החניות לא תמיד מתנהגים באותה צורה. כך למשל, בחורף 2016 מחיר חניה בבניינים הישנים באזור בית המשפט בתל-אביב, בציר יגאל אלון וברמת-החייל דווקא ירד מעט. ההסבר לכך הוא שתלות ברכב קיימת בשני המקרים, ומחיר החניה לא בהכרח קשור לרמת המשרדים למעלה.

"באופן כללי שווי החניות הולך ועולה", אומר זוהר סגל, סמנכ"ל קבוצת נת"מ, "תקני החניה הולכים ויורדים, ולכן זו תוצאה מתבקשת. השנה מכרנו כמה וכמה בניינים והתייחסות לחניות מצד המוכרים וגם הקונים הולכת וגדלה".

לדבריו, בעסקאות מכירה, טווח המחירים במרכז נע כיום בין 120 אלף שקל ל-200 אלף שקל למקום חניה. לפני חמש שנים, המחיר היה נמוך בהרבה: בין 65 ל-85 אלף שקל.

עוד נתון מעניין: בעוד שמחירי החניות בבניינים החדשים רשמו עלייה משמעותית בדרך כלל בין התקופות, בבנייני המשרדים הישנים יותר (קלאס B) המחירים דווקא ירדו בין החורף לקיץ.

לא מן הנמנע שבחלק מהמקומות ניתן לזהות ירידת מחיר מוקדמת יותר בחניות מאשר בשטחי המשרדים. "יכול להיות שבעלי הנכסים רואים סביבה עם הרבה היצע. הם מעדיפים להוריד במחירי החניות כדי לא להוריד במחיר למ"ר", כך סגל.

 

מחוץ למרכז מחירי החניות יורדים ככל שמתרחקים מתל-אביב, אך גם שם נראה שלפחות בחלק מהמתחמים מחירי החניות נמצאים בעלייה. בירושלים למשל, רוב המתחמים רשמו עלייה במחיר המבוקש על חניה בין התקופות, מלבד בגבעת שאול שם המחיר דווקא ירד. על פי נתוני קבוצת נת"מ, הסיבה במקרה הזה היא היצע חדש שנפתח באזור.

מצד שני, בבאר-שבע נראה כי המחירים עומדים ללא שינוי ובצפון, באזור חיפה ויקנעם, נרשמה דווקא ירידה. על פי נתוני מת"מ, בחיפה וביקנעם נפתחו לאחרונה לא מעט משרדים חדשים הכוללים כמובן גם וחניות - וידם של החונים כרגע על העליונה.

מחירי חניות
 מחירי חניות