לקראת סיבוב נוסף? ועד טייסי אל-על רומז לתחילת שיבושים

הוועד: "מהשבוע הבא צפוי להתחיל מחסור בטייסי אל-על בעלי רישיון, בשל החלטת החברה להוציא לחופשה כפויה כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים" ■ אל-על: "לא צפויים שיבושים בלו"ז הטיסות" ■ ההסתדרות: "אל-על גרמה למשבר נוסף ומיותר"

מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'
מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'

חודש אחרי חתימת ההסכם בין הנהלת חברת התעופה אל-על לבין ועד טייסיה, ועד הטייסים רומז לאפשרות כי פרק חדש בהסכם נמצא בפתח, מה שעשוי להוביל לשיבושים בלוח הטיסות.

הבוקר (א) פרסם ועד הטייסים הודעה שבא נאמר כי בעקבות חופשה כפויה של טייסים, עשוי להיווצר מחסור שיוביל שוב לשיבושים. בהודעה נמסר כי "מהשבוע הבא צפוי להתחיל מחסור בטייסי אל-על בעלי רישיון, בגלל החלטת החברה להוציא לחופשה כפויה כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים". בתוך כך הוועד מותח ביקורת על התנהלות החברה.

וזו לשון ההודעה :"בצעד חריג, במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל-על להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה ותיקים בני 65 ומעלה, שהם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה. הנהלת החברה החליטה כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה. תוצאת המהלך של הנהלת אל-על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים בעלי רישיון בר-תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא".

עוד שחרר הוועד סרטון בו מופיע קברניט בשם איתן מנור, בן 65, בעל ותק של 45 שנים בחיל האוויר ובאל-על, המספר כי אחרי עשרות אלפי שעות טיסה הוא רוצה להעביר את כל הניסיון שצבר לטייסים הצעירים. "אז למה הנהלת לא רוצה מדריכים מנוסים וותיקים כמוני מדריכים? לא ברור", כך מנור בסרטון, שבסיומו נאמר כך: "האם הנהלת אל-על רוצה לחסוך בנושא בטיחות הטיסה?" - אמירה שכמובן פוגעת ישר ב"ציפור-נפשה של אל-על", כלומר נושא הבטיחות, עוגן בלתי מתפשר בחברה. 

אל-על: לא צפויים שיבושים בטיסות

מהנהלת אל-על נמסר כי לא צפויים שיבושים בלוח הטיסות, וכי הטייסים פועלים בכוחניות: "מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינלאומיות, והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל בלבד 65. בית הדין הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל משא-ומתן בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. במהלך המשא-ומתן, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו.

"למרות שהמשא-ומתן טרם מוצה, ועל-מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/בוחנים בני 65+ כי הם 'חולים' ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו.

"חברת אל-על מצרה על פעולות כוחניות אלה של המאמנים/בוחנים בני 65+ ומצפה כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המשא-ומתן בראשות יו"ר ההסתדרות. ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם. לא צפויים שיבושים בלו"ז הטיסות". 

ההסתדרות: "משבר מיותר"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מתייחס למתרחש כאל פרק נוסף ב"מלחמות אינסופיות". נושא הטייסים שהגיעו לגיל 65 לא היה חלק מההסכמים שנחתמו, וכעת הוא, לדברי אדרי, "מעיב גם על ההשיגים שכבר השגנו".

לדבריו, "יש משבר בכל מה שקשור לטייסים שהגיעו לגיל 65 עד גיל 67, שעוד לא הגענו להסדרה במה הם יועסקו ומה יהיו תנאי העסקתם. החברה החליטה בצעד חריג להוציא אותם לחופשה כפויה, ללא תיאום עם ההסתדרות ונציגות העובדים, ובכך גרמה למשבר נוסף ומיותר". 

- האם צפויים שיבושים?

"אם לא יהיו הדרכות, לא יהיה מי שיטוס - זו שרשרת. התנהלות כזו בכל פעם מובילה למשבר".

עוד הוא מציין כי טייסים בגיל 65 בעולם משמשים כמדריכים ואף טסים. "בכל מקום יש את התקנות שלו, וכאן יש בעיה שגם המדינה צריכה לתת עליה את הדעת. היא העלתה את גיל הפרישה ושכחה שהטייסים יוצאים מתא הטייס בגיל 65. נוצרה לקונה חמורה שהמדינה הייתה צריכה לתת את הדעת עליה. המצב כעת מעיב על ההסכמים ועל ההשגות שהגענו - וחבל".