מו"ל "ידיעות אחרונות" נחקר שוב; העורך הראשי מסר עדות

(עדכון) - נוני מוזס התייצב לחקירה נוספת במשרדי להב 433, לאחר שאתמול נחקר במשך כ-8 שעות ■ עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון יידרש להעיד במסגרת תיק 2000

בנימין נתניהו ונוני מוזס / צילומים: יוסי כהן וקובי גדעון - לעמ
בנימין נתניהו ונוני מוזס / צילומים: יוסי כהן וקובי גדעון - לעמ

ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש השבוע לשבת בפעם השלישית מול חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) ולענות על סדרה ארוכה של שאלות בנוגע לאופן התנהלותו בשתי הפרשות שבהן הוא מעורב - האחת, תיק 1000, שעניינו חשד לקבלת טובות הונאה מאנשי עסקים; והשנייה, תיק 2000, שמתמקד בקשר שלו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

המשטרה חוקרת במרץ את פרשת "תיק 2000". מוזס התייצב גם היום (ב') לחקירה באזהרה במשרדי יחידת להב 433, בחשד כי הציע ו/או נתן שוחד לראש הממשלה נתניהו. מוזס נחקר בשעה זו, לאחר שאתמול (א') הוא נחקר במשך כ-8 שעות.

גם עורך העיתון "ידיעות אחרונות", רון ירון, הגיע הבוקר למסור עדות במסגרת תיק 2000.

לפי הקלטות השיחות של נתניהו ומוזס, השניים דיברו לא רק על מהלכים חקיקתיים אלא גם על שמות של עיתונאים שנתניהו היה מעוניין שיכתבו ב"ידיעות אחרונות" או מעוניין בסילוקם מכתיבה בעיתון. כך למשל הציע נתניהו כי אבי רצון יכתוב בעיתון, ומנגד אמר כי העיתונאי אמנון אברמוביץ' פוגע בו בכתיבתו.

לפי פרסום בערוץ 2 שלשום, נתניהו אמר למוזס, בין היתר, בהתייחסו לאופן שבו הוא רוצה שיתייחס אליו "ידיעות אחרונות": "אנחנו מדברים על מתינות, על תקשורת סבירה, להוריד את רף העוינות אליי מ-9.5 ל-7.5".

מוזס השיב: "זה ברור לי. עזוב. צריך לדאוג שתהיה ראש ממשלה".

נתניהו: "אני חושב שבשביל המדינה צריך לדאוג".

מוזס: "אמרתי לך - לשמחתך, אתה המשוגע שרוצה להיות ראש ממשלה - אז לבריאות, תהיה".

בהמשך השבוע צפוי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, למסור עדות במשטרה במסגרת פרשה זאת.

 

בכוונת חוקרי נתניהו "להוריד את הכפפות" 

בשונה מקודמותיה, בחקירה הקרובה של ראש הממשלה נתניהו, שמנוהלת על-ידי מפקד יאח"ה, תת-ניצב כורש ברנור, מתכוונים החוקרים "להסיר את הכפפות" ולחקור את נתניהו בכל הנושאים העומדים על הפרק. כך, במסגרת תיק 2000, יידרש נתניהו להסביר את חלקו בקידום נוסח מרוכך ל"חוק ישראל היום", שנועד לצמצם את תפוצתו של החינמון היומי בבעלות מקורבו, שלדון אדלסון.

"הדגש הוא על הפעילות שביצע נתניהו כראש ממשלה מול בעלי תפקיד ציבורי, כמו מחוקקים, אנשי סיעתו והקואליציה שלו", הסביר גורם במערכת אכיפת החוק.

הגורם, המעורה בפרטי הפרשה ובחקירתה, הסביר כי השפעה של נתניהו על חקיקה, לכאורה במסגרת מגעיו עם המו"ל מוזס, עשויה לבסס חשד להפרת אמונים או לעבירת שוחד. "ההתנהלות מול גורמים עסקיים, או מי יסקר ומי יעבוד בעיתון, הם דברים שפחות רלוונטיים לחוקרים, שצריכים למצוא חשד לביצוע עבירה פלילית", הסביר.

לפיכך, הזרקור שיפנו החוקרים יהיה כלפי גורמים פוליטיים, ולא בהכרח כלפי אנשי העסקים המעורבים לכאורה בפרשה או כלפי עובדיו של מוזס. העדויות שאספו ויאספו החוקרים מגורמים במערכת הפוליטית צפויות להיות מרכזיות בפרשה.

בין היתר, מדובר בחברי הכנסת שיזמו את "חוק ישראל היום", ובהם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), בשר יריב לוין, שהיה יו"ר הקואליציה בכנסת ה-19 וראש ועדת הכנסת בכנסת שלפניה, ובשר זאב אלקין, יו"ר הקואליציה בכנסת ה-18.

החוקרים צפויים לעמת את נתניהו גם עם נקודות ההשקה לכאורה בין שני התיקים. טענתו של נתניהו כי בקבוקי השמפניה והסיגרים שקיבל לכאורה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן במשך שנים היו במסגרת קשר חברי בין המשפחות, עשויה לעמוד בסתירה לדיווחים האחרונים בחדשות 2, לפיהם הוא נעזר בו בתיווך בין אנשי עסקים למו"ל "ידיעות אחרונות", במטרה שישקיעו בעיתון בתמורה לסיקור אוהד.

במסגרת תיק 1000 יתבקש נתניהו להוכיח כי הייתה הדדיות ביחסיה עם מילצ'ן. כלומר, שמשפחתו של איש העסקים קיבלה ממשפחת נתניהו מתנות, על-מנת לסתור את החשד כי מדובר בטובות הנאה שהועברו באופן חד-צדדי. בנקודה זו עלול ראש הממשלה להסתבך בהסבריו לחוקרים, שיבקשו לבסס חשד לעבירה על חוק מימון מפלגות בפרשנותו המורחבת, שלפיה המתנות המדוברות היו בגדר מימון אסור ולא מדווח, מעבר לחשד לקבלת שוחד או מתנה אסורה.

אמש התייחס נתניהו בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו לחקירתו בפרשה 2000 וטען כי לא עבר שום עבירה, לא פעל לקידום "חוק ישראל היום" ואף פירק את הממשלה בגלל "חתרנות" של חברים בה, שהובילה לאישורו של החוק בקריאה טרומית. הוא הוסיף כי התקשורת, לטענתו, רדפה ועודנה רודפת אותו.

לפי החשד, במסגרת פרשה 2000 תיאם ראש הממשלה עם מוזס מהלכים שנועדו לקדם את האינטרסים שלהם לפני הבחירות בשנת 2015 בסדרה של לפחות 12 פגישות, שלפחות שתיים מהן הוקלטו. נתניהו לכאורה הבטיח לקדם את חוק "ישראל היום" לצמצום היומון שאיים על "ידיעות אחרונות", בתמורה לסיקור אוהד.

עוד פורסם אמש בחדשות 2 כי נתניהו פנה לכאורה ל-3 אנשי עסקים במטרה שישקיעו ב"ידיעות אחרונות", במסגרת המגעים שניהל עם מוזס. בפרטים החדשים מחקירת המשטרה בנוגע לפרשה עולה כי מוזס נפגש עם שלושת אנשי העסקים, יו"ר הקונצרן הגרמני אקסל שפרינגר מתיאס דופנר, מנכ"ל תאגיד אורקל האמריקאי לארי אליסון ואיש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. הפגישה עם פאקר נערכה, על-פי הדיווח, בתיווכו של איש העסקים מילצ'ן.

על-פי תמלילי אחת מהפגישות בין נתניהו למוזס שפורסמו אמש בחדשות 2, מו"ל "ידיעות אחרונות" אמר לראש הממשלה: "תראה ביבי, אנחנו צריכים לעשות הכול מהר, כי אני צריך להזיז את הספינה. אני אומר לרון ביום ראשון", בהתייחסות לעורך הראשי של העיתון רון ירון. נתניהו סיכם: "תסובב את הספינה".

אתמול נחקר מוזס בפעם השלישית במשרדי יחידת להב 433 בלוד, במשך כ-8 שעות. גורם במערכת אכיפת החוק המעורה בפרטי החקירה הסביר כי טרם בוצעה פנייה לחיקור דין של בעלי "ישראל היום" שלדון אדלסון, והביע ספק אם מהלך כזה ייעשה בעתיד.  

כאמור, מי שעוד צפוי להיפגש עם חוקרי המשטרה הוא בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שתיגבה ממנו עדות בקשר לפרשה 1000. נתניהו הבן צפוי להיחקר בין היתר בנוגע למערכות היחסים שלו עם שני אנשי העסקים מילצ'ן ופאקר, ששמם נקשר בפרשה.