עיריית תל-אביב משיקה את מיזם המכוניות השיתופיות אוטו-תל

260 מכוניות יפוזרו בעיר ■ המחיר לדקת נסיעה יהיה נמוך ב-30%-40% מתעריף מונית ■ דעה/מירב מורן: המכוניות השיתופיות של ת"א יחריפו את הפקקים ואת מצוקת החניה

עיריית תל-אביב כינסה הבוקר (ב') מסיבת עיתונאים והציגה את התוכניות למיזם המכוניות השיתופי "אוטו-תל" שתעמיד השנה לרשות תושביה ומבקריה. השירות יפעל מטעמה באמצעות הזכיינית חברת קאר טו גו. בעיר יפוזרו 260 מכוניות ואותן יוכלו מנויים לשכור, ולשלם לפי תעריף לדקה.

הזמנת השירות תיעשה באמצעות אפליקציה ייעודית שתציג בפני המנויים את המכוניות הפנויות הקרובות אליהם, ותאפשר להזמין את המכונית עד רבע שעה מראש. דמי המנוי החודשיים ינועו בין 40 ל-50 שקלים, והמחיר לדקת נסיעה טרם נקבע אך בעירייה אומרים שיהיה נמוך ב-30% ועד 40% מתעריפי מונית. לשירות יוכלו להירשם כל תושבי המדינה וגם תיירים, אך תושבי תל-אביב מחזיקי כרטיס דיגיתל יקבלו הנחה במחירי השימוש.

את המכוניות יפתח כרטיס אלקטרוני שיקבלו המנויים או באמצעות הקשת קוד באפליקציה, והם יוכלו לקחת אותה מהמקום שבו היא חונה ולהחנות אותה ביעד אחר בעיר, זאת בשונה ממיזמי המכוניות השיתופיים הקיימים כיום שבהם צריך להחזיר את המכונית למקום שממנו נלקחה.

 

עיריית תל-אביב תקצה למיזם 520 מקומות חניה ייעודיים, ובנוסף המכוניות יורשו לחנות בחינם ברחובות המסומנים בכחול לבן, ואף ברחובות שבהם החניה שמורה רק לדיירי הרחוב.

מוקד סיוע טלפוני יופעל 24 שעות כדי לענות לכל תקלה טכנית בשירות או בעיה במכונית ויונגש בעברית ובאנגלית, אך לא בערבית בשלב זה.

"המצב שכל אדם יכול להחזיק במכונית משלו ולנסוע בה ליעדו כבר אינו אפשרי, והכל כבר מבינים שצריך להקים ולהפעיל אלטרנטיבות שייאפשרו לאנשים ניידות באמצעי תחבורה אחרים", אמר היום רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב.

לדבריו, "פרויקט אוטו-תל פותר בעיה לאומית, הוא היה צריך להיות מהלך ארצי בשיתוף משרד האוצר ומשרד התחבורה, אך לדאבוני שרי המשרדים האלה אינם יושבים כאן איתי. אני מקווה שיקרה כאן מה שקרה במקרה של התל אופן (מיזם השכרת האופניים השיתופי של העיר שנחנך לפני שבע שנים והועתק לגבעתיים, רמת גן ובת ים), תל-אביב הראתה את הדרך והעיריות אחרות הצטרפו".

אנשי העירייה תופסים את המיזם כשירות משלים לתחבורה הציבורית הקיימת, והוא "נדרש במיוחד בישראל שבה 20% מימות השנה, התחבורה הציבורית מושבתת כליל", כדברי חולדאי.

העירייה תממן את המיזם ב-10 מיליון שקלים בשנה, למשך עשר שנים. ככל שהמיזם יצליח יותר, ויהיו לו יותר מנויים שישתמשו בו יותר פעמים, הסכום יכול לרדת. אם המיזם לא יענה על הציפיות העירייה מוכנה להגיע לסבסוד של עד 150 מיליון שקלים להחזקתו במשך עשר השנים הבאות.

חולדאי סבור שהמיזם יגרום להפחתת הנסועה בעיר משום "שכאשר יש לאדם מכונית משלו, הוא משתמש בה לכל צורך. אבל אם הנסיעה במכונית תהיה כרוכה בהפעלת אפליקציה, הליכה אל הרכב הפנוי וכולי, הוא לפעמים ישקול לוותר, ללכת ברגל או לנסוע באופניים".