החמרת הענישה בכבישים: הקנס המקסימלי - 1,500 שקל

כמה מחברי ועדת הכלכלה הלינו על כך שהכסף שיגיע מהגדלת הקנסות לא "נצבע" לטובת הגברת האכיפה ושיפור הבטיחות בדרכים, אבל אישרו את התקנות החדשות בכל זאת

שוטר נותן דוח תנועה / צילום: תמר מצפי
שוטר נותן דוח תנועה / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה, כך שתוחמר באופן משמעותי הענישה במגוון עבירות תנועה חמורות, ובהן גם עבירות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים.

התקנות החדשות, שייכנסו לתוקף בעוד כחודש (30 יום לאחר פרסומן ברשומות), קובעות בין היתר מדרגה חדשה שתהווה את הקנס הכספי הגבוה ביותר בסך 1,500 שקל - זאת לעומת 1,000 שקל כיום. הקנס החדש יוטל בגין אי-ציות לרמזור אדום, נהיגה במהירות 31-40 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ובנהיגה במהירות של 41-50 קמ"ש מעל המותר בדרך בינעירונית. 

הקנסות החדשים
 הקנסות החדשים

עוד נקבע, בין היתר, כי נהג שנתפס עם רישיון רכב שאינו בתוקף כבר 4 חודשים עד שנתיים, ייקנס ב-750 שקל, זאת לעומת המצב כיום בו הסתפקו בהזמנה לדין. גם בגין אי-מתן זכות קדימה להולך רגל יוטל קנס חדש, בגובה 250 שקל.

התקנות החדשות מחמירות כאמור גם את הענישה בגין נהיגה אסורה באופניים חשמליים. כך למשל, בשורה של עבירות בהן הוטלו עד היום קנסות בגובה 100 שקל (רכיבה שלא בישיבה על המושב, הובלה באופניים, רכיבה לצד רכב אחר, אי-שמירת רווח, רכיבה שלא בימין הכביש, רכיבה על מדרכה, היעדר ציוד בטיחות תקין, אי-הפעלת אורות), יוטלו מעתה קנסות בסך 250 שקל על כל עבירה.

מספר חברי כנסת החברים בוועדת הכלכלה הלינו על כך שהכסף הנוסף שייגבה כתוצאה מהגדלת הקנסות לא "נצבע" לטובת חיזוק משטרת התנועה ושיפור הבטיחות בדרכים, אולם הם אישרו את התיקון לצו התעבורה למרות זאת.

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) טען במהלך הדיון כי במקום להגדיל את הקנסות עבור כלל האוכלוסייה, צריך היה להחמיר ענישה על עבריינים חוזרים, כאלה שביצעו את העבירה בפעם השנייה או יותר.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) הבהיר כי הוא מתנגד להעלאת הקנסות, דבר שרק יכניס, לדבריו, יותר כסף לקופת המדינה ולא יטפל בשורש הבעיה. "כל עוד אנשים לא חושבים שהם יתפסו, העלאת הקנסות לא תהייה אפקטיבית", טען.

לדבריו, כך היה עם העלאת הקנסות על שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, שלא הובילה להפחתת העבירה הזו. נציג עמותת "אור ירוק", יניב יעקב, בירך על אישור התקנות, אך הוסיף כי השינויים לא יהיו יעילים ללא הגברת האכיפה.