מנכ"ל משרד החקלאות נזף באוצר על "הסכם חד-צדדי עם החקלאים"

במכתב לסגן הממונה על התקציבים, אודי אדירי, מבקר שלמה בן-אליהו את ההסכמות על תמיכה ישירה של המדינה במגדלי הבקר, שלמשרד החקלאות נודע עליהן בדיעבד ■ האוצר: כל הסכם ייחתם רק על דעתו של משרד החקלאות

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

התנגשות בין משרד החקלאות לבין משרד האוצר: במכתב ששיגר מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, לסגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, הוא מותח ביקורת חריפה על הסכמות שהושגו באחרונה בינו לבין חלק מנציגי החקלאים.

מדובר בהסכמות על תמיכה ישירה מצד המדינה במפטמים מענף הבשר לבקר, תוך שינוי שיעורי המכס על עגלים מיובאים. לטענת בן-אליהו, הסכמות אצלה גובשו בלי מעורבות של משרדו, ונודע לו עליהן רק בדיעבד, משיחות עם נציגי החקלאים.

במכתבו לאדירי מטיח בן-אליהו כי מדובר בהסכם שאינו שוויוני, שכן הוא מפלה בין מגדלי בקר שמיצו את זכאותם לתמיכה מצד המדינה לבין מגדלים שעדיין לא ניצלו אותה ותכננו לממש אותה בשנות התמיכה הבאות.

"בהתאם להסכם החדש, יתרת תקציב זו לא תיועד למטרה המקורית - אלא תועבר לטובת התמיכה הישירה. הסכם זה מפר גם הסכמות אחרות שניתנו מצד האוצר לגופים מסחריים", כתב. בכך התכוון בן-אליהו לתנובה.

בהמשך מכתבו לאדירי, בן-אליהו מבקר עוד את התנהלות האוצר: "באיזו סמכות האוצר וחלק מנציגי המגדלים משנים הסכמים קודמים, בלי בדיקה של האינטרס הציבורי הרחב? הלכה למעשה החקלאים הוטעו בכך שסוכם והובטח להם תקציב שממילא מיועד להם - בלי קשר להפחתות המכס החדשות - וזאת במקום להוסיף תקציב חדש. אילו נציגי משרד החקלאות היו נוכחים בדיונים, מצב זה לא היה קורה".

בן-אליהו הוסיף וכתב לאדירי כי התנהלות האוצר מול החקלאים "אינה מקצועית, אינה מידתית, אינה סבירה ואינה עומדת בהבנות שהושגו בין משרד החקלאות לבין משרד האוצר ערב אישור תקציב המדינה לשנים 2017-2018".

הוא הוסיף והזהיר כי "משרד החקלאות לא יכבד הסכמות שאינן מקצועיות ואינן עומדות בכללי הצדק והמינהל התקין: אני רואה בחומרה רבה מצב שבו מתנהל משא-ומתן מול חלק מהחקלאים, תוך פגיעה בשוויוניות בקרב החקלאים ובאינטרס הציבורי - בלי בדיקת מעמד האינטרסים של החותרים להסכמה, ולפיכך המשרד לא יממש הסכמות שאינן חוקיות ומטעות את החקלאים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ראשית, לא נתקבל כל מכתב בנושא הפיטום. כנראה הוא הועבר רק לעיתון. שנית, לא נחתם כל הסכם עם המפטמים: כל הסכם ייחתם רק על דעת משרד החקלאות, שהוא המשרד המקצועי, ובסיועו".

חוק הגליל - על כולם

לצד המכתב התקיף ששלח לאדירי, פנה בן-אליהו גם למנכ"ל האוצר, שי באב"ד, בסוגיות הנוגעות להארכת הסובסידיה למגדלי העופות מתוקף תיקון חוק הגליל. בן-אליהו הזהיר כי מתוקף חוק זה, על האוצר להביא בחשבון את החלטת בית המשפט העליון מן העבר, שלפיה יש לפתוח את האפשרות למתן מענקי מדינה לכלל המגדלים שיעמדו בתנאים שייקבעו במסגרת החוק, ובכללם מגדלים דרוזים, צ'רקסים וערבים.

"לא ייתכן כי ההטבה תמשיך להינתן 'בפינצטה' רק למגדלים ביישובים או במועצות אזוריות מסוימות בגליל - ללא כל הצדקה שעומדת היום בכללי השוויון. לכן נדרש כי החוק יתוקן ויחול על כל מגדלי העופות בכל המועצות האזוריות בגליל", כתב בן-אליהו לבאב"ד.