4 שנות מאסר ל"מיליונר המדומה" אליהו ארז בגין מירמה וזיוף

ארז הורשע עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון בריבוי עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שימוש במסמך מזויף וכניסה לישראל שלא כדין ■ ישלם גם קנס בסך 15,000 שקל ופיצוי למתלוננים

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

בית משפט השלום בנתניה גזר היום (ד') 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, קנס בסך 15,000 שקל ופיצוי למתלוננים על אליהו ארז, לאחר שהורשע על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בריבוי עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל באמצעותו דבר, ניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וכניסה לישראל שלא כדין.

על-פי כתב האישום המתוקן בו הודה, ארז הציג את עצמו בכזב במועדים שונים כאיש עסקים, מיליונר בעל נכסים רבים מאד בארץ ובחו"ל. ארז פנה לאנשי עסקים שונים, הציג בפניהם את מצג-השווא, הציע להם לפתוח עמו חברות בשותפות והבטיח להזרים כספים לשותפות, אך משנפתחו החברות, טען בכזב כי קיים עיכוב בהעברת כספיו ממדינות שונות, גרם להם להפקיד כספים עד שיגיעו כספיו וכן שכנע אותם להעביר לו כספים והמחאות כהלוואות. לאחר מכן משך ארז את הכספים ולא החזיר את ההלוואות שקיבל.

כמו כן, לפי האישום, ארז הציג את מצג-השווא בפני אנשים שונים אשר ידע כי זקוקים לתמיכה כלכלית והבטיח להם הבטחות-שווא בדמות משכורות וסיוע כלכלי. ארז העסיק אנשים אלה במשך חודשים, אך לא שילם להם מעולם ואף גרם להם לחובות כספיים. משפנו המתלוננים אל ארז בבקשה לקבל את כספם, הוא השתמש במסמכים מזויפים מהם עולה מצג שקרי לפיו העביר כספים לחשבונותיהם.

כך, באחד המקרים התקשר ארז עם אשת עסקים להקמת חברה משותפת, טען בפניה טענות כוזבות רבות, אשר הובילו להתקשרותה בהסכם לקניית קרקע לבניה במוסקבה לשם ביצוע עסקת נדל"ן ומימון הוצאות גבוהות בגין נסיעות ושהייה בחו"ל על-ידה, מתוך אמונה כי כספה יוחזר בעתיד על-ידי ארז. בשל ביטול העסקה מאוחר יותר, השותפה ובעלה נאלצו לשלם סכום כולל של מאות אלפי שקלים ואף נתבעו על-ידי גורמים שונים ושילמו מאות אלפי שקלים נוספים.

לפי אישום אחר, ארז ביקש עזרה כלכלית מחבר של בנו, שנמצא באותה עת בקשיים כלכליים, והתחייב בפניו כי בעתיד יחזיר לו את הכסף וירכוש עבורו דירה. בהמשך נפגש ארז עם מנהלת בית חולים העמק, ביקש כי יאפשרו לחבר ולמשפחתו להמשיך לשהות במגורי בית החולים והודיע כי בכוונתו לתרום 14 מיליון יורו לבית החולים.

עוד על-פי כתב האישום המתוקן, ארז ידע כי קבוצת הכדורגל מכבי נתניה מצויה בקשיים כלכליים, וכי שחקני הקבוצה לא קיבלו משכורת מספר חודשים. הוא נפגש עם גורמים בכירים בעיריית נתניה, בכללם ראשת עיריית נתניה, מנכ"ל העירייה ואחרים. בפגישה ארז הציג את עצמו כאליהו אליהו והתחייב בכזב להעביר לרשותו את מכבי נתניה, לממן את משכורות השחקנים ואת חובותיה הכספיים של הקבוצה.

לאחר מכן טען ארז בכזב במספר הזדמנויות כי ביצע פעולות להעברת הכסף לקניית הקבוצה, ואף מסר ליעקב ג'אן המחאה על סך מיליון יורו, השייכת לחברה אשר פשטה רגל 5 שנים טרם מועד מסירת ההמחאה. בהמשך הגיע ארז לאצטדיון הכדורגל בנתניה והציג המחאה על סך 3 מיליון יורו, השייכת לחברה פושטת-הרגל. ארז טען בכזב כי מהמחאה זו ישולמו המשכורות לשחקנים, חרף העובדה שידע כי אין כל כיסוי להמחאה זו.

כמו כן, במהלך שהותו מחוץ לגבולות ישראל, ידע ארז כי בשל מעשיו הוא דרוש לחקירה בישראל, והוצא נגדו צו מעצר. ארז יצא מגרמניה לישראל כשהוא מחופש לאדם חרדי, תוך שהוא משתמש בתעודת מעבר גרמנית מזויפת, ובהמשך נחת בישראל ונכנס לארץ שלא כדין, מבלי לעבור בביקורת הגבולות.

מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) נמסר כי "בית המשפט גזר היום 4 שנות מאסר על אליהו ארז, לאחר שהורשע בביצוע מסכת מעשי רמייה מתוחכמים, המתפרשת על פני מספר שנים, במסגרתה הציג למתלוננים טענות כוזבות ומצגי-שווא וקיבל מהם סכומי כסף גבוהים במירמה. ארז פעל בתחכום מניפולטיבי ולא בחל בניצול קר ומחושב של המתלוננים, חלקם אנשים השרויים במצב כלכלי דל, והשתמש בכושר שכנוע והבטחות מפתות בכדי לשכנעם לתת לו את כספם מרצון. בית המשפט אימץ היום את הסדר הטיעון וקבע כי מעשיו ראויים לעונש מאסר בפועל של מספר שנים וכן לפיצוי משמעותי לנפגעים בפרשה".