"זה העיתוי לגבש מדיניות שתסייע למעמד הביניים הממורמר"

ביום השני של פורום דאבוס קראה מנהלת קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, לחלוקה גדולה יותר של ההון בתגובה להתחזקות הפופוליזם בעולם ■ "מדיניות כזו תצטרך להיות תקיפה, אזורית וממוקדת במה שאנשים יפיקו ממנה"

משתתפי הפאנל / צילום: רויטרס
משתתפי הפאנל / צילום: רויטרס

מנהלת קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, קראה היום (ד') בדאבוס לחלוקה גדולה יותר של ההון בתגובה להתחזקות הפופוליזם בעולם, ואילו מיליארדר קרנות הגידור ריי דליו העריך שהגלובליזציה עשויה להסתיים.

קובעי מדיניות "באמת צריכים לחשוב על כך בצורה יסודית, ולראות מה אפשר לעשות", בהתחשב במשוב מהבוחרים שאומרים "לא" לממסד, אמרה לגארד בדיון בהנחיית הטלוויזיה של בלומברג בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. עם האמצעים שאפשר ליישם נמנות גם רפורמות תקציביות ומבניות, היא הוסיפה.

הפאנל בדאבוס, שבו השתתף גם הכלכלן לארי סאמרס מארה"ב, דן בסיכויי התעסוקה הנמוכים ובצמיחת ההכנסות האיטית במדינות מפותחות רבות, ובעליית הפופוליזם שנראה בארה"ב ובמדינות באירופה.

לגארד הסבירה שמעמד הביניים מתכווץ בכלכלות המתקדמות הללו, והוסיפה שיש סימנים להעדר אמון, העדר תקווה והתפכחות מאשליות. "עם צמיחה נמוכה יותר, פערים גדולים יותר והרבה יותר שקיפות, אני חושבת שיש לנו המרכיבים הטובים למה שמוגדר כעת כמשבר של מעמד הביניים בכלכלות המתקדמות", היא אמרה.

המסקנה שלה היא שזהו העיתוי המתאים למחוקקים ברחבי העולם לגבש מדיניות שתסייע למעמד הביניים הממורמר.

"אבל מדיניות כזו תצטרך להיות תקיפה, אזורית וממוקדת במה שאנשים יפיקו ממנה, ופירוש הדבר הוא יותר חלוקת הון ורווחה מכפי שיש לנו כעת", אמרה לגארד בפאנל שנשא את השם "לחוצים וכועסים: איך לפתור את משבר מעמד הביניים". פערי הכנסה מתמשכים בולמים צמיחה בת-קיימא, היא הוסיפה.

המיליארדר דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, נשמע פסימי יותר. "ייתכן שאנחנו בשלב שבו הגלובליזציה מסתיימת, ומתפתחות פרובינציאליות ולאומניות", הוא אמר במסגרת הפאנל, והוסיף שהוא צופה עוד מגננה כלכלית. "כפעיל שוק, הנושא הכלכלי מספר 1 שלי הוא איך יבוא הפופוליזם לידי ביטוי בשנה או בשנתיים הבאות", הוא אמר.

ההשלכות הכלכליות והפוליטיות של הצלחת הכוחות האנטי-ממסדיים, מהברקזיט עד משאל העם על החוקה באיטליה בחודש שעבר, וכמובן הבחירות בארה"ב, היו המוטיב העיקרי בכנס דאבוס השנה.

לארי סאמרס, כלכלן בהרווארד ולשעבר שר האוצר האמריקאי, אמר שהעשירים חשים שהם צריכים לדאוג לעצמם, ואילו העניים חשים שהם שקופים. לדבריו, הגלובליזציה עצמה השתנתה היום מאוד, אך צריך להיות זהירים מאוד בקביעת מדיניות אד הוק.