שלמה אליהו מוציא את מגדל מאיגוד חברות הביטוח

זאת, על רקע חילוקי דעות עם המתחרים ■ "ההחלטה התקבלה על רקע אי-שביעות רצון מאופן הניהול של גופים אלו בטיפול ברגולציה בכלל, ובהוראות ליישום משטר כושר פירעון חדש (סולבנסי), בפרט"

העימות בין קבוצות הביטוח הגדולות בישראל עולה מדרגה: קבוצת מגדל, שבשליטת משפחת אליהו, החליטה היום על פרישתה מאיגוד חברות הביטוח בישראל והתאחדות חברות לביטוח חיים. ככל הידוע, המהלך נעשה על רקע כעסים שהתעוררו בין ראשי קבוצות הביטוח לבין עצמם, בעיקר על רקע העמדות המנוגדות של החברות לגבי אופן המאבק הראוי מול הממונה על הביטוח, דורית סלינגר, בסוגיות דרישות ההון מהן, והקשיים שהיא מערימה על האפשרות של החברות לחלק דיבידנדים.

כעסים אלה באו לאחרונה לידי ביטוי עם פרישתו של עופר אליהו, בנו של שלמה אליהו ומנכ"ל מגדל, מתפקידיו כיו"ר ההתאחדות ויו"ר האיגוד. עיקר הכעס של משפחת אליהו, ככל הידוע, מופנה לחברות גדולות אחרות, שמעדיפות לא להיאבק חזיתית בממונה סלינגר בסוגיה האמורה, ובכללן כלל ביטוח, בניהול איזי כהן. את עופר אליהו החליף כיו"ר ההתאחדות יאיר המבורגר, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת הראל. מנכ"ל האיגוד וההתאחדות הוא גיא רוטקופף.

ממגדל נמסר היום, כי "ההחלטה התקבלה על רקע אי-שביעות רצון מאופן הניהול של גופים אלו בטיפול ברגולציה בכלל, ובהוראות ליישום משטר כושר פירעון חדש (סולבנסי), בפרט", תוך שהוסיפו כי "זהו נושא חשוב אשר ראוי כי יטופל במקצועיות וברמה מערכתית כוללת - ולא בנושאים נקודתיים, כפי שקורה כיום - על מנת שלא לגרום לעיוותים מרחיקי לכת בפעילות ענף הביטוח בישראל".

במגדל פירטו כי הפרישה תיכנס לתוקף בתום 2017, ועד אז "אין בכוונת החברה לטפל מעתה ואילך בנושאי הרגולציה השונים באמצעות גופים אלו, אלא בכוחות עצמה, ועמדת גופים אלו לא תייצג את עמדת החברה".

מאיגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות לביטוח חיים נמסר בתגובה כי "איגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות לביטוח חיים בישראל מצרים על פרישתה של מגדל, דווקא בעיצומו של הליך הידברות מתקדם עם רשות שוק ההון בישראל בנושא משטר סולבנסי 2. הפרישה תיכנס לתוקפה רק בתחילת 2018 ואנחנו מקווים שעד אז ימצא המנגנון שיותיר את מגדל באיגוד ובהתאחדות".

לעמידה בדרישות ההון המכבידות השפעה ישירה על יכולת חלוקת דיבידנד. זה זמן שאליהו מבקש למשוך דיבידנד ממגדל, כדי לשרת צרכים תזרימיים שלו להחזרת חובות לבנקים, הנאמדים במעל מיליארד שקל, שנטל בעיקר לצורך רכישת השליטה במגדל.

הוא אינו מצליח בכך בשל התנגדות הממונה סלינגר. ככל הידוע מגדל ביקשה להוביל את האיגוד לקו לוחמני מול המפקחת - שלא התקבל על-ידי מתחרותיה (שחברות בהתאחדות ובאיגוד).

העימותים בין חברות הביטוח, שהובילו לפרישת קבוצת ביטוח מובילה מהאיגוד שלהן, עומדים בניגוד בולט למה שמאפיין את ההתנהלות הרגועה כלפי חוץ של איגוד הבנקים, שמקדם את האינטרס המשותף של הבנקים.