תעשיית הרכב האמריקאית: גם רכב נוסע צריך חלקי חילוף

המהלכים האחרונים של טראמפ מייצרים סביבה כלכלית שבה יצרני הרכב האמריקאים חוזרים לייצר את הרכבים בארה"ב ■ כפועל יוצא מכך, תעשיית חלקי החילוף לרכבים בארה"ב אטרקטיבית מתמיד

חברת חלקי חילוף / צילום: רויטרס
חברת חלקי חילוף / צילום: רויטרס

ד"ר פרנקלין הסתכל על הכיסא הנשיאותי. בגבו של הכיסא הייתה מצוירת שמש במחצית הגובה בין הקרקע לרקיע. לאחר מספר דקות של בהייה בציור, הוא פנה לחברי הקבינט שלצדו, ושאל האם מדובר בציור של שמש בדרכה מעלה או מטה. החברים ענו לו שאמנים שבחנו את הציור התקשו לומר אם מדובר בזריחה או שקיעה והישיבה המשיכה. לקראת סופה של הישיבה פנה ד"ר פרנקלין לנוכחים ואמר להם שבמשך כל הישיבה הוא הרהר בסוגיית השמש הזורחת או שוקעת; אך כעת, משהסתיימה הישיבה והוא נוכח לדעת שהנוכחים הם פעלתנים, ומבקשים את טובתה של אמריקה - הוא מאושר, משום שהוא בטוח כי מדובר בשמש זורחת".

ד"ר בנג'מין פרנקלין היה בעל השפעה עצומה על הפוליטיקה האמריקאית, אף שלא היה נשיא אלא רק מו"ל של עיתון. ועדיין, שמו מוכר לרובנו יותר מאשר שמם של רוב נשיאי ארצות-הברית, ומזכיר לנו את התקופה שבה ארצות-הברית צמחה, פיתחה את התעשייה המקומית והייתה גדולה וחזקה.

בוא הביתה

לאחרונה הודיעה חברת הרכב האמריקאית פורד, כי החליטה לאחר לבטים רבים שהרחבת מפעליה תיעשה בארה"ב ולא במקסיקו. מסתמן שגם חברת הרכב ג'נרל מוטורס צועדת באותו הכיוון. רק היום ימונה דונלד טראמפ לנשיא באופן רשמי, אבל המורא מהתנהלותו ומהסנקציות שהוא מתכנן לנקוט, הוביל לכך ששתי חברות הענק הללו, ששוויין המצרפי הוא כ-110 מיליארד דולר, חוזרות הביתה.

השיבה הביתה אינה רק עניין של מקום הרישום של החברה ו/או מהי המדינה שבה ישולמו המסים בגין רווחי החברה. הסוגיה המרכזית היא סוגיית כוח העבודה - היכן יוקמו המפעלים שאמורים להיות עתירי כוח אדם. מכיוון שהשכר השעתי במקסיקו נמוך מזה שבארה"ב, הדרך לגרום לחברות לחזור הביתה עובדת בינתיים עם המקל, אך סביר להניח שלאחר כניסתו של טראמפ לתפקיד יוענקו גם גזרים.

הגזרים הללו יבואו בדמות הפחתת מס חברות, הקלה ברגולציה והפחתת התקנות בתחום איכות הסביבה והקנסות המוטלים בגין זיהום אוויר, וכן תשלום מס מופחת לרכש גומלין אמריקאי, ועל-ידי כך עידוד חברות ענק לרכוש מוצרים מחברות אמריקאיות, תחת רכישתם מחברות זרות.

אני רוצה מכונית - אפילו יש לי תוכנית

הרצון לרכוש מכונית פרטית רק מתגבר מאז 1990, עת נכתב שיר המכונית הידוע של משינה. הגרף המצורף מציג את כמות הרכבים שנמכרת בארה"ב במונחים שנתיים. בשנה החולפת מדובר על כ-18.3 מיליון כלי רכב. לא רק שהיקף הרכבים נמצא במגמת עלייה, גם האשראי לטובת רכישת רכבים נמצא במגמת עלייה, וכבר עבר את רף ה-1.1 טריליון דולר.

השקעה בשמן ובגריז

כפי שיודע כל בעל רכב, מכונית - קטנה או גדולה, חדשה או ישנה, כהה או בהירה - מבקרת במוסך. המשך צמיחה של תעשיית הרכב יאפשר צמיחה מואצת גם של ענף חלקי החילוף לרכבים. היתרון בענף המשני של חלקי חילוף על פני הענף הראשי של יצרניות הרכב הוא שגם אם שוק הרכב ייכנס להאטה בגלל קיטון בהיקפי האשראי וכיו"ב - המשמעות היא שיהיו יותר רכבים ישנים על הכביש, מה שיצריך תחזוקה בתדירות גבוהה יותר. מכאן שענף חלקי החילוף לרכב צומח כשתעשיית הרכב צומחת, אבל מהווה מעין מגזר דפנסיבי בעת האטה בענף הרכב.

NADA (National Automobile Dealers Association), האיגוד האמריקאי לסוכנויות רכב, המאגד תחתיו כ-16,700 סוכנויות, דיווח כי במחצית הראשונה של שנת 2016 בלבד הופקו למעלה מ-155 מיליון הזמנות לשירותי תיקון וחלקי חילוף לרכב, בהיקף של כ-54 טריליון דולר. נוסף על כך מדווחים ב-NADA, כי כמות המועסקים בתחום עומדת על כ-1.1 מיליון עובדים, והשכר המצרפי עמד על כ-30 מיליארד דולר (המשקף שכר ממוצע של כ-4,500 דולר בחודש).

לאור היותה של תעשיית חלקי החילוף והמוסכים עתירת כוח אדם ומאופיינת בשכר גבוה באופן יחסי, יהיה סביר להניח שהממשל החדש יתמוך בתעשייה, קל וחומר כאשר חלק מהמדינות שהעניקו לטראמפ את הניצחון הן מדינות שכלכלתן מושתתת על תעשיית הרכב.

החברות המובילות בענף

חברת חלקי החילוף דלפי היא תוצר של הבראת חברה שהגיעה להסדר חוב לפני כשמונה שנים, בין היתר בגלל התפרצות המשבר הפיננסי ב-2009 וחוסר היכולת לצמצם בהוצאות בטווח מהיר מספיק, עקב קיומם של הסכמי שכר קשיחים מול ועד העובדים. כיום החברה נסחרת בשווי של כ-20 מיליארד דולר, מציגה הכנסות שנתיות של כ-16.3 מיליארד דולר, תזרים תפעולי של כ-2 מיליארד דולר ומינוף סביר, בעוד שההון העצמי הוא בשיעור של כ-23% מהמאזן. החברה מעסיקה כ-140 עובדים.

לדלפי שש איגרות חוב שונות הנקובות בדולר ואירו, ונפדות בין השנים 2020 ל-2046. העובדה שהפעם הראשונה שבה תצטרך החברה להתמודד עם החזר קרן חוב היא בשנת 2020, מעניקה לחברה מרווח זמן לטובת המשך צבירת מזומנים.

חברת חלקי החילוף ליר עברה מסלול דומה לזה של דלפי לפני כשמונה שנים, כאשר הייתה צריכה לעבור תוכנית הבראה לאחר הקפאת הליכים לאור משבר כלכלי שהגיע יחד עם חוסר יכולת לצמצם בשכר. כיום, חברת ליר נסחרת בשווי של כ-10 מיליארד דולר, מציגה הכנסות שנתיות של כ-18.6 מיליארד דולר, תזרים תפעולי של כ-1.7 מיליארד דולר ויחס הון עצמי למאזן של כ-32%. החברה מעסיקה כ-140 אלף עובדים. לליר שלוש איגרות חוב שונות הנקובות בדולר, הנפדות בין השנים 2023-2025.

חברת דנה, בדומה לחברת דלפי ולחברת ליר, עברה תהליך דומה לפני כשמונה שנים, אז נכנסה החברה להקפאת הליכים ועברה תהליך של הסדר חוב. כיום החברה נסחרת בשווי של כ-2.8 מיליארד דולר ומדורגת BB פלוס על-ידי S&P העולמית.

לחברה הכנסות של כ-5.75 מיליארד דולר בשנה, תזרים תפעולי של כ-320 מיליון דולר ויחס הון עצמי למאזן של כ-20%. החברה מעסיקה כ-23 אלף עובדים, ולה ארבע סדרות אג"ח שונות הנפדות לפדיון סופי בשנים 2021-2026.

חברת בורגוורנר מתנהלת בשמרנות מיום הקמתה ב-1880. בשונה מחברות רבות בתחום, בורגוורנר לא הגיעה להסדרי חוב, אף לא במהלך המשבר הפיננסי בשנת 2009. החברה נסחרת לפי שווי של כ-8.4 מיליארד דולר, לחברה הון עצמי למאזן בהיקף של למעלה מ-42%, היא מעסיקה כ-30 אלף עובדים ומציגה הכנסות של כ-9 מיליארד דולר בשנה ותזרים תפעולי של כמיליארד דולר.

לקראת עידן חדש

מחר תיערך ההשבעה הרשמית של הנשיא ה-45 של ארה"ב, דונלד טראמפ. נכון מדי פעם לעשות בחינה של המצב ולקבל החלטות אסטרטגיות ביחס לתיק ההשקעות בהתאם. בחלק מהטורים הקודמים של בונד סטריט התייחסתי לסוגיות הכלכליות והחברתיות של בחירת טראמפ. אבל בשוק ההון עסקינן - ואחרי הבנת תמונת המצב צריך גם לראות איך אפשר להרוויח מזה כסף. תהא אשר תהא איכות תקופת כהונתו של טראמפ - מסתמן שהשקעה באיגרות חוב של חברות בענף חלקי החלפים לרכב היא השקעה מעניינת בתשואה סבירה ובסיכון נמוך באופן יחסי.

 

הכותב משמש כמנהל תחום החוב בחברת הכותב Oscar Gruss & Son Makor-Capital וחברות Oscar Gruss & Son ו/או חברת קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

איגרות חוב
 איגרות חוב