"העם הצביע באופן דמוקרטי נגד התחבורה הציבורית"

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בכנס CARS 2017: "הממשלה לא נותנת פתרון ראוי לבעיות התחבורה ומיסוי הרכב. לבטל את הנת"צים"

אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור

ממשלת ישראל לא מעניקה פתרון ראוי לסוגיות התחבורה ומיסוי הרכב. כך אמר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בפתיחת כנס הרכב השנתי של "גלובס" ואיגוד לשכות המסחר.

לדבר לין הממשלה עושה שגיאה קשה בטיפול בתרומתו של הרכב ליוקר המחייה למשפחות ועליה להתחיל לטפל בנושא דרך הורדה של אגרת הרישוי לרכב. בנוסף מציע איגוד לשכות המסחר לבטל את המע"מ על רכישת מכונית משפחתית יחידה.

בסוגיית הפקקים והצפיפות על הכבישים אמר לין כי מהנתונים עולה שכ-64% מהנסועה מתבצעת בכלי רכב פרטיים ורק 36% בתחבורה ציבורית. "העם הצביע באופן דמוקרטי נגד התחבורה הציבורית" אמר לין. "מכיוון שכך צריכה הממשלה, לצד ההשקעות ארוכות הטווח בתשתיות של תחבורה ציבורית, לבטל בינתיים את נתיבי התחבורה הציבורית ("נת"צים"). אנחנו משקיעים הון בתשתיות ואז חותכים שליש מהכביש ומייעדים אותו לתחבורה ציבורית בלבד, וברוב המקרים החלק הזה עומד ריק".

 

לין תומך בהטלת קנסות על עבירות תנועה כצעד מרתיע ובמקביל להגדיל את האכיפה באמצעות ניידות סמויות. לדבריו ההמשלה צריכה גם להרחיב את סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים ולהעניק להם סמכויות מקבילות לאלו של שוטרי תנועה.

עורך "גלובס", חגי גולן, אמר בכנס הפתיחה כי לרכישות הרכב, שהגדילו את הצריכה הפרטית, הייתה השפעה משמעותית על נתוני הצמיחה במשק. "כאשר בודקים איך הציבור מממן את אותן מכוניות חדשות, למרות המיסוי הגבוה. מסתבר שמחצית מחגיגת הצריכה של המכוניות מומנה באשראי. יש מי ששמח לממן את זה ואני מניח, שאלה שמלווים את האשראי לא מוטרדים אם ההחזר של המלווים ייפגע. קוראים לזה אצלם "ניהול סיכונים" ונראה שכולם מאושרים".

לדברי חגי גולן, בעיה לא פחות גדולה היא "ההתמכרות" של המדינה למיסי הרכב. המדינה גבתה על הרכב בשנה שעברה 40 מיליארד שקל "אבל המיסים הללו לא "מסומנים" באופן שישמש ישירות את הענף ממנו לווים. במילים אחרות אל תצפו שכל הכסף הזה יזרום בחזרה לענף או לתחבורה. יש הרבה גורמים חיצוניים שרוצים ליהנות ממנו.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, כי למרות שהמשק צמח ב-2016 ב-4% מדובר בצמיחה "שנשענת על כרעי תרנגולת, כי מרבית הצריכה מתבצעת באמצעות מימון והסביבה העסקית לא משתפרת".