שלמה בן-אליהו הודה והורשע בפעולות בחשש לניגוד עניינים

כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל משרד החקלאות הסתיר אינטרסים אישיים בהסדרי מניעת ניגוד עניינים ■ ביה"ד הטיל עליו גזר דין של נזיפה חמורה ■ בן-אליהו: "כל המידע נמסר למחלקה המשפטית במשרד השיכון"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

בית הדין למשמעת של עובדי המדינה בנציבות שירות המדינה הרשיע לפני שבועיים את מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, לפי הודאתו בעמידה במצב של חשש להיווצרות ניגודי עניינים, והטיל עליו גזר דין של נזיפה חמורה.

העונש ניתן בפרשת שני הסדרי ניגוד העניינים הסלקטיביים שבן-אליהו הגיש באפריל 2013, לקראת מינויו לשני תפקידים, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון וחבר במועצת מקרקעי ישראל. הפרשה נחשפה בסדרת כתבות ב"גלובס".

בן-אליהו הגיש למשרד השיכון והבינוי הסדר מניעת ניגוד עניינים, שעבר כנדרש את הביקורת והאישור של הפרקליטות והנציבות. אולם, כפי שפורסם בזמנו, בהסדר זה הוא נמנע מלפרט על החזקות שלו ושל בניי משפחתו בדירות בחיפה, במתחם המיועד להליך של פינוי-בינוי, תחום המצוי באחריות משרד השיכון.

בסמוך לכך הגיש בן-אליהו לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הסדר מניעת ניגוד עניינים אחר, ובו לא גילה כי יש לו אחזקה במניות חברת "אסלארי אנרגיה סולארית". הוא התמנה לחבר במועצת מקרקעי ישראל, שהיא האחראית על הקצאת קרקעות לאנרגיה סולארית.

בתובענה המקורית הובאו הממצאים שנחשפו ב"גלובס", לפיהם בן-אליהו פעל בניגוד עניינים כאשר עסק בפינוי-בינוי במשרד השיכון ולא גילה את האינטרס האישי-משפחתי שלו, וכשעסק בפרויקטים סולארייםם בתפקידו כחבר מועצת מקרקעי ישראל, שם לא גילה את האינטרס האישי שלו.

בתובענה מתוקנת שלפיה נערך הסדר הטיעון עם בן-אליהו, נאמר כי בן-אליהו ערך את ההסדרים מול הלשכה המשפטית של משרד השיכון. פרקליטות המדינה הודיעה בזמנו כי ההסדר שנמסר לרמ"י לא הוצגג מעולם לפרקליטות ולא אושר על-ידה, ועל כן עניין זה עורר בזמנו חשש לכשרותו של המסמך.

בסוף חודש מאי 2016, לאחר סדרת דיונים בצמרת פרקליטות המדינה, החליטה המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, לא להגיש כתב אישום פלילי נגד בן-אליהו, אלא להגיש תובענה לבית הדין למשמעת.

כאמור, בן-אליהו הורשע לפני שבועיים. ההרשעה היא בעבירות משמעת של הימצאות במצב של חשש לניגוד עניינים, בפגיעה במשמעת בשירות המדינה ובהפרת המוטל עליו כעובד מדינה בכיר. ההרשעהה והנזיפה סוכמו בעסקת טיעון.

מטעם בן-אליהו נמסר כי "יודגש כי הטענות בדבר שוני בהסדרי ניגוד העניינים של בן-אליהו נבדקו במאי 2015 על-ידי משרד המשפטים, על-מנת לאשר את לממשלה את מינויו של בן-אליהו כמנכ"ל משרד החקלאות, ונקבע כי אין בשוני שבין ההסדרים כדי למנוע ממנו להתמנות למנכ"ל משרד החקלאות".

עו"ד רועי בלכר מסר בשמו של בן-אליהו כי "כל חטאו של מר בן-אליהו מתמצה בכך שבשאלון הראשון לא צוין כי בבעלותו ובבעלות בני משפחתו דירות בחיפה, אף שהצהיר על כך בפני המחלקה המשפטית במשרד הבינוי והשיכון 3 שבועות בלבד לאחר שמילא את השאלון הראשון; ושלא ציין בפני המחלקה המשפטית במשרד הבינוי והשיכון במסגרת הסדר ניגוד העניינים השני שערכה עבורו שהוא בעל אחזקות (8.3%) בחברה העוסקת באנרגיה סולארית, כאשר מידע זה פורט על-ידו בהרחבה ונמסר לאותה מחלקה משפטית ולאותו יועץ משפטי שערך עבורו את הסדר ניגוד העניינים הראשון, עת מונה לתפקיד מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.

"כל המידע נמסר למחלקה המשפטית במשרד השיכון, שערכה עבור מר בן-אליהו הן את הסדר ניגוד העניינים טרם מינויו למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון והן את הסדר ניגוד העניינים קודם למינויו לחבר מועצתת מקרקעי ישראל".