אורנשטיין אוסר על ילדי פישמן לעשות עסקה בחברות הפרטיות

ביהמ"ש הוציא צו האוסר על ילדיו וחתניו של אליעזר פישמן לבצע עסקאות בחברות הנמצאות בשליטתם ■ עו"ד בנקל: "קיים חשש כבד שהחברות המוחזקות ע"י משפחת פישמן שימשו צינור להוצאת כספים"

עו"ד יוסף בנקל, המנהל המיוחד לנכסי אליעזר פישמן, ביקש מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להוציא צו במעמד צד אחד האוסר על שלושת ילדיו וחתניו של פישמן (ענת מניפז, טל מניפז, רונית פישמן-אופיר, רותם אופיר ואייל פישמן) לעשות כל עסקה בחברות הפרטיות שלהם בארץ ובחו"ל. השופט איתן אורנשטיין נענה היום (א') לבקשה והוציא את הצו.

עו"ד בנקל ביקש להוציא את הצו בדחיפות בעקבות עסקאות שנעשו באמצעות חברות אלה, ובהן עסקת היי-טק שבה קיבלו ילדיו של פישמן כ-4 מיליון דולר, וכן בשל הפעילות של חברה העוסקת ברכש מדיה, שלטענת בנקל ניצלה את היותו של פישמן בעל מניות מרכזי ב"גלובס" וב"ידיעות אחרונות" לעשיית עסקאות בניגוד עניינים עבור מפרסמים.

"קיים חשש כי נכסים שהלכה למעשה הינם של אליעזר פישמן, או שאמורים היו להגיע לחברות בשליטתו, לא ייכללו במצבת הנכסים שנועדו להשתתף בפירעון חובותיו", כותב עו"ד בנקל. "הבקשה מוגשת לאחר שבמסגרת הבדיקות הראשוניות של נכסי פישמן התברר כי באופן שיטתי בני משפחת פישמן לא העמידו ערבויות אישיות ולא שיעבדו נכס מנכסיהם, ובכלל זה מניות בחברות קבוצת פישמן, או מניות בחברות פרטיות אשר כיום אליעזר פישמן אינו מחזיק במניותיהן, כך שבחוכמה שבדיעבד הם מנסים לטעון כיום כי הן אינן נמנות עם קבוצת פישמן".

עוד כותב עו"ד בנקל: "קיים חשש כבד, בלשון המעטה, כי החברות המוחזקות על-ידי משפחת פישמן, ושלאליעזר פישמן עצמו אין לכאורה אחזקה ישירה בהן, שימשו כצינור להוצאת כספים. אלמלא כן, היו הכספים הללו משמשים לשם פירעון התחייבויות של חברות הקבוצה לנושיהן. לכן, מדובר בנכסים שאמורים לשמש לפירעון חובותיו לנושיהן ולנושי פישמן".

עו"ד בנקל מציין כי מממצאים שיש בידיו עולה כי משפחת פישמן נערכה לתרחיש של קריסה עסקית. "מהתמונה הראשונית והחלקית ההולכת ומצטיירת נראה כי פישמן ובני משפחתו נערכו, במשך שנים לא מעטות, ל'יום הסגריר' שבו יקרסו עסקי קבוצת פישמן ויהא צורך 'לחלץ' חלק מנכסיהם לשם הבטחת רווחת המשפחה", הוא כותב.

במסמך שהוגש לבית המשפט, עו"ד בנקל מציג כמה דוגמאות של חברות פרטיות של בני משפחת פישמן, שקיים חשש כי המשפחה מנסה למשוך מהן כספים או לממש את החזקתה בהן לפני שהנושים ישימו עליהן את ידיהם (ראו פירוט החברות בנפרד).

כך, למשל, הוא מציג את חברת ההיי-טק ליתוטק, שהוחזקה בין היתר על-ידי חברת פורילנד. פורילנד הוקמה על-ידי פישמן ובתו ענת מניפז, אך בשנת 2000 העביר פישמן את מניותיו בחברה לבעלה של מניפז, טל מניפז.

חברה נוספת שהחזיקה באותה חברת היי-טק היא נכסי פישמן, המוחזקת על-ידי אליעזר פישמן ורעייתו טובה. עו"ד בנקל מציין כי בדצמבר האחרון נמכרה ליתוטק תמורת 26 מיליון דולר, וחלקו של פישמן בעסקה היה 4 מיליון דולר. סכום זה הועבר לילדיו, לאחר שנרשמו בשנת 2013 כבעלי מניות בחברה.

"מהלך עניינים זה מעלה, כאמור, חשד כי כספים שאמורים היו לשמש את חברת נכסי פישמן שבשליטת אליעזר פישמן, הועברו לילדיו ויצאו בדרך זו ממצבת הנכסים העומדת לפירעון חובותיו", כותב עו"ד בנקל.

נכסי ילדיו
 נכסי ילדיו