שוק האג"ח לוהט: הסתערות על גיוסי החוב של חברות הנדל"ן

בשל הביקושים הגבוהים, הכשרת היישוב הכפילה את היקף הגיוס לכ-200 מיליון שקל ■ הראל הנפקות גייסה 250 מיליון שקל עם ביקושים ל-850 מיליון שקל

המומנטום החיובי בשוק הנפקות האג"ח הקונצרני נמשך. במקביל להתאוששות בשוק האג"ח הממשלתי בשבועות האחרונים ולירידה בתשואות, ממשיכות חברות ציבוריות, בעיקר בתחום הנדל"ן, לגייס סכומים משמעותיים בבורסה. חלקן מנצלות את הריבית הנמוכה למיחזור חובות לצמצום הוצאות המימון שלהן ואחרות למימון פרויקטים חדשים ופיתוח עסקי.

כך, קבוצת הכשרת היישוב של עופר נמרודי השלימה ביום חמישי את השלב המוסדי של הנפקת אג"ח מסדרה חדשה (סדרה 20). החברה התכוונה לגייס כ-100 מיליון שקל ובפועל קיבלה הזמנות בהיקף כולל של 385 מיליון שקל. לאור הביקושים הגבוהים, החליטה החברה להגדיל את היקף הגיוס בשלב המוסדי לכ-200 מיליון שקל. השלב הציבורי מתוכנן להתקיים בימים הקרובים.

השלב המוסדי ננעל בריבית שנתית צמודה למדד של 3.25%, גבוה בכ-3% מהאג"ח הממשלתית המקבילה. מח"מ הסדרה הינו כ-4.9 שנים והיא עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שנתיים רציפים ושווים בין השנים 2020-2024. לקראת ההנפקה העלו כלכלני S&P מעלות את דירוג החוב של הכשרת היישוב בדרגה אחת לרמה של A מינוס, עם תחזית יציבה.

חברה נוספת בתחום הנדל"ן שביצעה גיוס חוב מוצלח, היא אאורה של יעקב אטרקצ'י, שגייסה בשלב המוסדי 48 מיליון שקל (הרחבת סדרה י'). בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של 220 מיליון שקל. בכוונת אאורה להשלים את הגיוס ל-60 מיליון שקל בשלב הציבורי. הריבית במכרז נקבעה בגובה של 3.9% (האג"ח שקלית לא צמודה והריבית גבוהה בכ-3% מהמקבילה הממשלתית), ומח"מ הסדרה עומד על 3.7 שנים.

לקראת ההנפקה, המגובה בפרויקט אונו ואלי, אותו החלה החברה לשווק לאחרונה, נתנו כלכלני S&P מעלות לחוב של אאורה דרגה של BBB. אטרקצ'י ציין כי "הכסף שגויס מיועד להרחבת הפעילות בחברה המובילה את תחום ההתחדשות העירונית במרכז הארץ והשקעה בפרויקטים נוספים בתחום הייזום ורכישת קרקעות".

מחר: השלב הציבורי של האחים חג'ג'

חברת נדל"ן נוספת שהשלימה גיוס של כ-100 מיליון שקל בשלב המוסדי, היא האחים חג'ג', הפועלת בתחום של יזמות נדל"ן בישראל ומובילים אותה צחי ועידו חג'ג'. החברה הנפיקה אג"ח שקלית חדשה, סדרה ז', שדורגה ברמה של BBB פלוס על-ידי מעלות. בהנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של 270 מיליון שקל והריבית שנקבעה במכרז עמדה על 5.1% (גבוהה בכ-4% מהמקבילה הממשלתית). מח"מ הסדרה עומד על 3.9 שנים. במסגרת השלב הציבורי בהנפקה, שיתקיים מחר, מתכננת החברה לגייס עוד 25 מיליון שקל. תמורת ההנפקה מיועדת לפיתוח פעילותה העסקית של החברה.

גם חברת הראל הנפקות מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, זכתה לביקושים ערים בהנפקה שביצעה בסוף השבוע. החברה השלימה גיוס של 250 מיליון שקל באמצעות הרחבה של סדרות האג"ח ט' ו-י' שלה לאחר שקיבלה ביקושים בהיקף של 850 מיליון שקל בשלב המוסדי.

שתי הסדרות צמודות למדד, במח"מ של 8.9 שנים, ומדורגות על-ידי מעלות בדירוג של AAמינוס עם אופק יציב. הריבית שנקבעה במכרז עומדת על 2.3%, נמוך בכ-0.1% מתשואת האגרות בבורסה. הסכום שגויס ישמש להגדלת ההון העצמי של קבוצת הראל.