טראמפ ייפגש עם נתניהו בפברואר; העברת השגרירות - לא מיד

(עדכון) - "אנו נמצאים בשלבים הראשוניים ביותר של בכלל דיון על הנושא" ■ נשיא ארה"ב שוחח אמש עם רה"מ

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוחח אמש (א') טלפונית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והזמינו לביקור בבית הלבן בתחילת פברואר. קודם לכן, בהודעה נפרדת, בישר ממשל טראמפ, כי החלו מגעים להעברת השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים, אך מנוסח ההודעה עולה שההעברה לא תהיה מיידית.

"אנו נמצאים בשלבים הראשוניים ביותר של בכלל דיון על הנושא", אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר. טראמפ אמר באחרונה ל"ישראל היום", כי הוא לא שכח שהבטיח להעביר את השגרירות, ובשבוע שעבר, עוד לפני השבעת טראמפ, אמר הדובר (אז הוא היה הדובר המיועד), כי מידע על ההעברה יפורסם "בקרוב".

בכל אופן, אין שום ודאות שסוגיה זו נמצאת עתה בראש סולם העדיפויות של ממשל טראמפ, ביחוד כאשר שר החוץ המיועד, רקס טילרסון, טרם זכה באישור הסנט למינויו. בהודעת הבית הלבן על הזמנת נתניהו לא הוזכרה כלל הסוגיה של העברת השגרירות.

העורכת לעניינים בינלאומיים של CNN ציינה הערב, כי פקידים ישראליים אמרו לה, שנושא העברת השגרירות אינו נמצא כלל בראש סולם העדיפויות שלהם. מבחינתם, הנושא המרכזי הוא יכולת איראן להשיג נשק גרעיני.

חוק אמריקאי מ-1995 מחייב את הממשל להעביר את השגרירות מת"א לירושלים, אך מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע באינטרס הלאומי של ארה"ב. שני נשיאים - ביל קלינטון וברק אובמה - ניצלו את זכות השיקול הזו, ולא העבירו את השגרירות מחשש להצית תבערה פוליטית וביטחונית בישראל ובשכנותיה.

בהודעה האמריקאית על הזמנת נתניהו נאמר, כי טראמפ ורה"מ דנו ב"קידום וחיזוק היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, ובביטחון ויציבות במזה"ת". על פי נוסח ההודעה, הדגיש טראמפ את "החשיבות שמייחסת ארה"ב לשיתוף הפעולה עם ישראל בתחומי הצבא, המודיעין והביטחון", שת"פ שמשקף את "השותפות העמוקה והמחייבת בין שתי המדינות".

"הנשיא ורה"מ הסכימו להוסיף לקיים התייעצויות קרובות בשורת נושאים אזוריים, לרבות התייחסות לאיום שנשקף מאיראן", נאמר עוד בהודעה. "הנשיא חזר ואישר את מחויבותו חסרת התקדים לביטחון ישראל והטעים, כי מאבק בדאעש וארגוני טרור איסלמיים רדיקליים אחרים יהיה קדימות ראשונה במעלה מבחינת ממשלו".

הנשיא הדגיש עוד, כי שלום בין ישראל לפלסטינים יהיה ניתן להשיג רק באמצעות מו"מ ישיר בין שני הצדדים וכי ארה"ב תפעל בשת"פ הדוק עם ישראל כדי להתקדם לקראת השגתה של מטרה זו. הודעת הבית ציינה, שהביקור ייערך ב?תחילת פברואר", בעוד שבהודעת משרד רה"מ נאמר, שהחלטה על המועד המיועד של הביקור תיעשה בקרוב.

בניגוד לציפיות, לא הזכיר טראמפ את השיחה עם נתניהו בהופעה פומבית שקיים אחריה. הנשיא, שדיבר אמש בטקס השבעת עוזריו הבכירים בבית הלבן, אמר באירוע כי ייפגש בימים הקרובים עם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, ומאוחר יותר עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, ונשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, וכאמור הוא לא הזכיר את הפגישה עם נתניהו. בעבר היו דיווחים שראש הממשלה יהיה המנהיג הזר השני שיוזמן לפגישה עם הנשיא החדש.

פקידים בבית הלבן אמרו, כי השיחה בין טראמפ לנתניהו נמשכה פחות מחצי שעה. כאשר נכנס טראמפ לאולם שבו נערך טקס ההשבעה, שאלה אותו עיתונאית, 'איך היתה הפגישה?'. טראמפ השיב: "נעימה מאוד".