לראשונה: המדינה תממן מחקר בסיסי ויישומי בקנאביס הרפואי

מדובר בשיתוף-פעולה ראשון מסוגו, של היחידה לקנאביס רפואי שבמשרד הבריאות ויחידת המדען הראשי של משרד החקלאות

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

משרדי החקלאות והבריאות יממנו ב 8 מיליון שקל 13 מחקרים שעוסקים בתחום הקנאביס הרפואי. מדובר בשיתוף-פעולה ראשון מסוגו, של היחידה לקנאביס רפואי שבמשרד הבריאות ויחידת המדען הראשי של משרד החקלאות.

מימון המחקרים ייעשה באמצעות קרן שמפעיל המדען הראשי במשרד החקלאות, והם יעסקו בתחומי הביוכימיה, הרפואה ובשיפור הגידול של קנאביס רפואי.

במשרד החקלאות אמרו אתמול (ב') כי מימון המחקרים הוא צעד חלוצי בישראל, שיש בו כדי לאפשר לחוקרים לקיים מחקר בסיסי ויישומי שיימשך כ 5 שנים, ובמסגרתו יפותחו כלים ותשתיות למחקר שיאפשרו להעמיד בעתיד את דור המוצרים הבא של צמח הקנאביס לשימוש רפואי.

בין המחקרים בתחומי הביוכימיה והרפואה שאושרו בידי משרדי החקלאות והבריאות ויקבלו בקרוב מימון ממשלתי: זיהוי ואפיון חומרים חדשים בזנים של קנאביס רפואי; שימוש בקנאביס ומעורבותו בתפקודי ראייה; מעורבות של קנאביס בהתפתחות סרטן המעי הגס; טיפול בקנאביס בטרשת נפוצה; שימוש בקנאביס למניעת דחייהת איברים מושתלים ובדיקת יכולות הצמח לעכב התפתחות חיידקים מזיקים.

נוסף על ניסויים אלה, בשנים הקרובות המדינה תממן מחקרים נוספים שיבחנו פיתוח של טכנולוגיות חדשות ומשופרות להשקיה ולדישון של צמחי קנאביס; שיפור יכולות ההתמודדות עם מחלות ומזיקים שתוקפים את הצמח; פיתוח של שיטות לריבוי ושתלנות של צמחי קנאביס; הקמת בנק גנטי ומאגר לאומי של צמחי קנאביס רפואי; השבחה ופיתוח של זנים חדשים ועוד.

13 המחקרים שייתמכו בידי המדינה בתחום הקנאביס ייעשו בידי חברות תרופות, אוניברסיטאות, מכוני מחקר ובתי חולים - לאחר שצוותים מטעמם ענו לקול קורא שפרסם במהלך החודשים האחרונים המדען הראשי במשרד החקלאות, הד"ר אבי פרל.

ועדה מיוחדת בחנה את ההצעות ובחרה מתוך 30 שהוגשו את המחקרים שיזכו לתמיכה כספית של המדינה. שר החקלאות, אורי אריאל, מסר כי "יש בתוכנית זו כדי להוכיח, שוב, כי החקלאות מהווה בסיס חשוב לכל תחומי החיים".