אחרי שנת מאסר: הרב פינטו השתחרר היום מהכלא

הרב יצא הבוקר מכלא ניצן לאחר שסיים לשאת את העונש שנגזר עליו בגין הרשעתו במתן שוחד ושיבוש הליכי משפט ■ מקורביו: "השנה האחרונה ליכדה אותנו"

הרב יאשיהו פינטו / צילום: תמר מצפי
הרב יאשיהו פינטו / צילום: תמר מצפי

הרב יאשיהו פינטו, ראש קהילת "שובה ישראל", השתחרר הבוקר (ד') מכלא ניצן, לאחר שנשא את שנת המאסר שנגזרה עליו בגין מתן שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה, לשעבר ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, ובגין שיבוש הליכי משפט.

מקורבי הרב סיפרו כי במהלך שהותו בכלא כתב פינטו 15 ספרים ו-13 קונטרסים, שהופצו ביותר מ-2 מיליון עותקים לקהילות בארץ ובעולם.

"השנה האחרונה ליכדה את קהילת הרב", הסביר אחד מחסידיו, "המשכורות הועברו, התרומות המשיכו לזרום, ורק הרגשנו חיסרון שהרב היה בכלא".

הרב פינטו צפוי להגיע בשעות הצהריים לקבר רבי שמעון בר-יוחאי במירון, שם תיערך הכנסת ספר תורה של אחד ממקורביו, ומחר ימסור את שיעורו השבועי בקהילה המרכזית באשדוד. בשיעור זה צפוי הרב להתייחס לראשונה לשנה שעברה עליו בכלא. "מדובר במפגן כוח לרגל שחרורו של הרב", אמרו אנשיו, "יגיעו לשם מאות מחסידיו, אנשי עסקים ורבים מתומכיו".

מטעמו של הרב נמסר: "הרב הודה ובירך באופן אישי את הסוהרים, השוטרים, הרופאים ועובדי המינהלה, שעשו ככל שלאל ידם להקל את שהותו ולסייע בהקלת מצבו הרפואי, למרות לחצים מצד גורמים אינטרסנטיים למנוע זאת. יחסם ראוי לכל שבח ותודה מעומק הלב". 

אנשי הרב הפיצו אתמול (ג') הודעה שממנה ניתן להבין כי למדו את הלקח מפרשת השוחד. "הרב הנחה את כל הגורמים להקפיד בדקדקנות ולבדוק כל בקשת סיוע מצדם של עובדי מדינה ועובדי מערכת המשפט, ולסרב לאלתר לבקשות סיוע אלה אשר הוגשו בחודשים האחרונים", נמסר.

"אף אחד לא עזב את החצר של הרב"

הפרשה שבמסגרתה היה מעורב הרב פינטו הרחיקה ממנו קציני משטרה, בכירים במשק ופוליטיקאים שנהגו להתייעץ עמו. בתקופה הקרובה, המהווה בין היתר מבחן כוח של הרב, תרחף גם השאלה אם פינטו יצליח להחזיר לחצרו את אלה - או יסתפק בגרעין המרכזי של חסידיו.

ככל שזה תלוי באנשיו, דבר לא השתנה. "אף אחד לא עזב את החצר של הרב. יש בכירים במשק שנשארו קרובים אליו ואל בני משפחתו", אמרו.

הרב, החולה במחלת הסרטן, נשא את עונש המאסר במתקן הרפואי של שירות בתי הסוהר בכלא ניצן. במהלך מאסרו הוא יצא כמה פעמים לטיפולים בבית החולים וזכה לביקורים בודדים של עורכי דינו, אחיו ואשתו. בני משפחה נוספים, חסידיו ובכירים המקורבים לו שביקשו לבקר אותו בכלא - סורבו. 

הרב פינטו השתחרר לאחר שבחודש ספטמבר האחרון קיבל בית המשפט המחוזי מרכז את ערעור הפרקליטות והחליט שלא לקצר את עונשו של הרב.

בחודש פברואר 2016 נכנס הרב פינטו לכלא, לאחר שנידון לשנת מאסר וקנס של מיליון שקל בגין הרשעתו במסגרת הסדר טיעון בגין מתן שוחד של כ-400 אלף שקל, שאותם העביר לרעייתו של תנ"צ אפרים ברכה באמצעות רעייתו, הרבנית דבורה פינטו. זאת, בתמורה למידע שאותו ביקש להשיג בעניין חקירה שהתנהלה סביב עמותת "חזון ישעיה".

ההסדר עם הרב נחתם לאחר שמסר מידע מפליל נגד ניצב מנשה ארביב, שכיהן בתפקיד ראש להב 433. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, הודיע כי יש כוונה להעמיד את ארביב לדין משום שלא דיווח על הצעת שוחד שקיבל מהרב ופעל להסתיר את קשריו עמו כשנשאל עליהם במסגרת החקירה. עם זאת, טרם הוגש כתב אישום בתיק.

בצל הפרשה שבה היה מעורב הרב פינטו, תנ"צ ברכה שם קץ לחייו סמוך לביתו שבמודיעין.