מיסוי דירה שלישית: כך תדעו אם עליכם לשלם מס - וכמה?

רשות המסים פרסמה לציבור מידע וכלים מחשוביים לחישוב מס ריבוי דירות - בדיקת החבות במס, זכאות לפטור או חיוב חלקי ועוד ■ הטבות גדולות למחזיקי 3 דירות

הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף
הרחבת דירות אינה בסמכות ועד הבית / צילום: פורטל בית משותף

רשות המסים פרסמה היום (ד') באתר האינטרנט שלה, כחלק מהיערכותה ליישומו של מס ריבוי דירות, מידע וכלים שיסייעו לציבור בהבנת החוק והוראותיו, בדיקת החבות במס, זכאות לפטור או חיוב חלקי ואופן הגשת ההצהרה והבקשה להטבה בעת מכירת דירת מגורים.

כל המידע מפורסם באתר האינטרנט של רשות המסים (בכתובת www.taxes.gov.il, תחת נושא "מיסוי מקרקעין" ו-"מס ריבוי דירות") וכולל את נוסח החוק, התקנות בדבר מענק במכירת דירה, הנחיות ליישום החוק וכן אוסף שאלות שכיחות כולל תשובות מפורטות.

בנוסף, לצורך בדיקת סכום המס הצפוי ובדיקת זכאות לפטור/חיוב חלקי פותחו לשירות הציבור היישומים הבאים:

הרשות מבהירה כי תוצאת החישוב של "הסכום הקובע" היא בהתאם לנוסחה שנקבעה בחוק, ואינה משקפת בהכרח את מחיר או שווי הדירה אלא קירוב לממוצע מחירי הדירות באזור בו ממוקמת הדירה, המבוסס על הערכה סטטיסטית על-פי מאפייני האזור שבו הדירה נמצאת ושטחה.

הרשות מעמידה לרשות הציבור מרכז תמיכה שייתן מידע ושירות בכל הקשור ליישום החוק. המחשבונים מבוססים על נתוני הדירות כפי שהתקבלו מהמרכז למיפוי ישראל, ככל שאזרח יתקל בקושי באיתור דירתו או בכל שאלה אחרת באפשרותו לפנות למוקד המידע rdirot@masmak.gov.il .

מס ריבוי דירות הוא מס שמוטל על יחיד/תא משפחתי שבבעלותו 3 דירות או יותר ושסך חלקי הבעלות בהן יחד הוא 249% ומעלה. המס מוטל על כל הדירות שבבעלות החייב במס למעט שתי דירות לפי בחירתו.

סכום המס לכל דירה חייבת הוא בשיעור של 1% מהסכום הקובע המחושב על-פי נוסחה שבחוק, כשהוא מוכפל בחלק שבבעלות החייב ובחלק היחסי מהשנה בה היה בעלי הדירה (ככלל החיוב הוא שנתי למעט מכירות/רכישות במהלך השנה). החוק קובע כי המס לא יעלה על 18,000 שקל לדירה לשנה. בנוסף נקבעו בחוק מקרים בהם יחול פטור מהמס וכן מקרים בהם יחול חיוב במס חלקי.

החוק קובע כי בשנת המס 2017 יגיש החייב במס הצהרה לגבי כלל דירותיו (כולל כתובת, שטח, החלק שבבעלותו), הסכום הקובע לכל דירה, מהן הדירות שלא יחויבו, מהו סכום המס לתשלום לכל דירה חייבת וסכום המס הכללי לתשלום.

את ההצהרה יש להגיש לרשות המסים עד ליום 31/3/2017, ואת המס יש לשלם בכל שנה החל משנת 2017 בשני תשלומים שווים: האחד עד 30/6 והשני עד 31/12.

בחוק ובתקנות נקבעו כללים ותנאים לגבי זכאות חייב להטבות בעת מכירת דירת מגורים מיום 1/1/2017 ועד 1/10/2017. ההטבות כוללות, בכפוף לעמידה בהוראות החוק והתקנות, פטור ממס ריבוי דירות בגין הדירה שנמכרה או דירה אחרת לפי בחירתו של החייב מיום 1/1/2017, מתן מענק בהתאם לתקרה שנקבעה בתקנות ואפשרות להפקיד את כספי תמורת המכירות עד לתקרה שנקבעה, בקופת גמל להשקעה וקבלת פטור ממס על הרווחים בהתאם לתנאים שנקבעו (לגבי הפקדה בקופ"ג - ניתן להפקיד לקופה עד ליום 31/12/17 ובתנאי שהמכירה בוצעה לפני מועד ההפקדה, גם אם המכירה לאחר 1/10/17).

 

לצורך הגשת הצהרה ובקשה לקבלת הטבות בגין מכירת דירת מגורים שולבו באתר שני טפסים:

  • טופס להצהרה על ריבוי דירות בשנת המס 2017 - את ההצהרה ניתן להגיש עד 31/3/2017, אלא אם כן מבוקש מענק או אישור זכאות להפקדה בקופת גמל להשקעה, שאז יש להצהיר עד למועד הדיווח על המכירה בגינה מתבקשת ההטבה. בשבועות הקרובים תיפתח באתר מערכת הצהרה מקוונת שתחליף את הטופס הידני. לחצו כאן לכניסה לטופס 7201 - הצהרה על ריבוי דירות לשנת 2017
  • טופס מכירת דירה על-ידי חייב במס ריבוי דירות (בקשה לפטור ממס ריבוי דירות לדירה, קבלת מענק ואישור הפקדה בקופת גמל). הטופס מיועד לשימוש על-ידי חייב במס ריבוי דירות שמוכר דירה מיום 1/1/2017 ועד 1/10/2017 ועומד בתנאים שנקבעו בחוק ובתקנות לגבי הזכאות להטבות. (כאמור, לגבי קופות גמל המכירה יכולה להיות גם לאחר 1/10/17 ולא יאוחר מ-30/12/17). לחצו כאן לכניסה לטופס 7202 - מכירת דירה על-ידי חייב במס ריבוי דירות.