ניסנקורן: שביתה בנמלים - כנראה כבר בשבוע הבא

יו"ר ההסתדרות מבטיח כי כל העובדים בנמלי אשדוד וחיפה ישמרו על עבודתם לאחר פתיחת הנמלים החדשים ■ הפורשים בנמל אשדוד אומרים כי החתימו 600 מתוך 675 העובדים הדרושים למעבר להסתדרות הלאומית

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

"אין לי שום בעיה עם שביתה בנמלים בנושא הרפורמה. אני זה שפנה לבית הדין לעבודה וביקש שביתה, וכנראה אעשה את זה שוב בשבוע הבא. כנראה אעמוד על זה שהנושא הזה ייפתר כבר עכשיו" - כך אמר הערב יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בשיחה עם "גלובס". ניסנקורן מתחייב שישמור על מקומות העבודה של כל עובדי הנמלים גם לאחר פתיחתם של שני הנמלים החדשים, באשדוד ובחיפה.

ההסתדרות הכללית נמצאת בשלושה הימים האחרונים במצב חירום, לנוכח סכנה לאבד את ועד עובדי נמל אשדוד להסתדרות הלאומית. ביום שני פרשו שמונה מחברי הוועדים בנמל מההסתדרות הכללית, והחל מאתמול הם מחתימים עובדים על טופסי הצטרפות להסתדרות הלאומית. לדברי הפורשים, 600 מתוך 675 עובדים הדרושים להשגת יציגות כבר חתמו על הטפסים.

הרקע לפרישת העובדים הוא חשש מאובדן של 400-500 מקומות עבודה בנמל עם פתיחת הנמל הפרטי החדש בשנת 2020, וטענה כי ההסתדרות אינה מקדמת את המו"מ בנושא משום שהאינטרס שלה הוא בכמה ועדים מפוצלים וחלשים. חשש דומה מקנן בלב עובדי נמל חיפה, שעדיין יושבים על הגדר ולא נוקטים צעדים, אך חלקם הביעו תמיכה שקטה בעמיתיהם מאשדוד.

ההתמרמרות מההסתדרות חלחל גם אל מחוץ לנמלים, והערב הודיע חבר ועד עובדי חברת דניה סיבוס, רפי בן סימון, על פרישתו ופרישת חברי ועד אחרים מההסתדרות, על רקע "אכזבה קשה". בן סימון ייפגש מאוחר יותר הערב עם ניסנקורן, שאולי יצליח לשכנעו לחזור בו מהמהלך.

בשיחה עם "גלובס" אמר ניסנקורן כי הוא מתחייב לכך שבזמן השקת הנמלים החדשים הנמלים הקיימים יהיו מוכנים לתחרות הוגנת: "יש דברים שהצלחנו להביא כמו נמלים עמוקים, כמו עגורנים ומנופים ארוכים, השקעה בתשתיות של מיליארדים. רציפים לאוניות של 18 אלף מכולות, וגם שיפוץ הממגורות ב-340 מיליון שקל, והשארת הרכבת באשדוד, ומחויבות של חברת נמלי ישראל לנמלים, ושמירה על הפרמיות של העובדים. נשארו לנו כמה דברים לעשות, אבל אנחנו מוכנים להיאבק על זה".

למרות טענות העובדים וגורמים יודעי דבר על כך שלא תהיה ברירה אלא לצמצם את מספר העובדים לאחר פתיחת הנמלים החדשים, ניסנקורן מתעקש שאפשר אחרת. "הרפורמה הזאת לא צריכה לפגוע בפרנסה של העובדים. אני אומר את זה גם לישראל כץ וגם למשה כחלון. ואני לא אומר את זה מהיום. כל הפגישות האחרונות היו בנושא הזה. גם שיחות שלי עם ישראל, גם שיחות עם כחלון, גם פגישות עם הפקידות הבכירה באוצר. כל הפגישות היום - איך אנחנו דואגים לביטחון התעסוקתי של העובדים".

 - ומה הם אומרים?

 "הם מחפשים איתי פתרון. אבל אם לא נצליח, כי זה מתמרח, אנחנו נצא לדרך המאבק. מותר לעובדים להיאבק על הפרנסה שלהם".

 

 גיוס כללי בקרב יושבי ראש הוועדים הגדולים

במסגרת מצב החירום בהסתדרות הגיעו אתמול לנמל יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ונציגים בכירים אחרים. במקביל שלחה היום ההסתדרות לעובדי הנמל לינק להרשמה מחודשת לארגון, והפעילה חברי ועדים שנותרו נאמנים לה כדי לשכנע את העובדים להישאר בארגון. במחנה הפורשים טוענים כי עובדים שכבר חתמו על מעבר להסתדרות הלאומית חתמו שוב על טפסים של ההסתדרות הכללית מתוך פחד.

נוסף על הפעילות בתוך הנמל גייסה ההסתדרות ראשי ועדים בולטים שלא חסכו במילים חמות על ניסנקורן, שיעמוד בחודש מאי לבחירה מחודשת כיו"ר ההסתדרות. יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, אמר כי הוא "תומך באופן בלתי מסוייג ביו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן… מניסיון אני יודע כי אבי ניסנקורן הוא האיש אשר צריך להנהיג את ההסתדרות…".

יו"ר ועד עובדי הרכבת, ניקה שימחוביץ', מסר במסגרת "פנייה לראשי הוועדים, חברי הוועדים והעובדים", כי כמי שמייצג את אלפי עובדי רכבת ישראל הוא וחבריו "מבקשים להביע תמיכה מלאה בהסתדרות ובעומד בראשה - אבי ניסנקורן. אנחנו מאמינים בדרכה של ההסתדרות לשינוי החברתי שהיא מובילה בשנים האחרונות, ותומכים בהנהגתו של אבי ניסנקורן". שני אלה היו מתונים יחסית במליצות שהעתירו על יו"ר ההסתדרות.

יו"ר ועד עובדי נמל חיפה לשעבר, מאיר תורג'מן, המשמש היום יו"ר ועד עובדי הציוד המכני בנמל, אמר כי "המהלך הוא טעות גדולה", והוסיף כי ניסנקורן הוא "אדם ישר והגון, שתמיד פעל למען העובדים, וכשהיה אפשר לשבות הוא היה מאפשר". יו״ר ועד עובדי פלאפון ברק לוי דיבר בשבח העבודה המאורגנת והוסיף כי "יו״ר הארגון אבי ניסנקורן החיה מחדש את הסולידריות בין הוועדים מכלל הענפים במשק, ומשם אנחנו שואבים את כוחנו".

יו״ר ועד עובדי סלקום, מיה יניב, אמרה ש״כמי שאיגדה בשנים האחרונות אלפי עובדים, וחתמה על הסכם קיבוצי פורץ דרך, אני יכולה לומר בביטחון מלא כי ההסתדרות הכללית היא הארגון היחידי העומד תמיד לצד העובדים ומסייע להם רבות. זכיתי בשנים האחרונות להכיר מקרוב את פעילותו של אבי ניסנקורן, גם כראש אגף איגוד מקצועי וגם כיום כיו״ר ההסתדרות, ונוכחתי לראות את הרוח החדשה הנושבת בבית ההסתדרות בתל אביב. רוח של סולידריות הנושאת עימה עוד ועוד התאגדויות חדשות, ועשרות אלפי עובדים הזוכים לגב איתן ולביטחון תעסוקתי אמיתי״.