טראמפ חתם על צו להקמת חומת מקסיקו: "זה מה שהבטחנו"

נשיא ארה"ב ממשיך לקיים את הבטחות הבחירות שלו, וחתם על צווים נשיאותיים במשרד לביטחון הפנים. עוד הוא הורה על מאבק ב"ערי מקלט" שמסרבות לגרש מהגרים בלתי חוקיים

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, חתם הערב (ד') על צווים להקמת חומה בגבול עם מקסיקו, אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו. "דיברנו על זה מההתחלה", אמר טראמפ עם החתימה על הצווים במהלך ביקורו במשרד לביטחון הפנים, שם הוצג השר החדש ג'ון קלי. הוא הורה גם על מאבק ב"ערי מקלט" המסרבות לגרש מהגרים בלתי חוקיים. טראמפ צפוי לחתום גם על צווים שיגבילו באופן זמני קליטת פליטים וימנעו מתן אשרות כניסה לארצות-הברית לתושבי כמה מדינות מוסלמיות במזרח התיכון ובאפריקה.

בריאיון שהעניק לרשת ABC ופורסם לפני חתימו על הצווים הבטיח טראמפ כי מקסיקו תשלם על החומה שהבטיח להקים לאורך 3218 ק"מ הגבול המשותף בין המדינות. עם זאת, במקסיקו סיטי מסרבים לדרישות של נשיא ארצות-הברית. בריאיון טען טראמפ כי החומה "תהיה טובה גם למקסיקו". בעבר הוא העריך כי עלותה נאמדת בכשמונה מיליארדר דולר, אך לא ברור כיצד הוא מתכוון לחייב את את השכנה מדרום לשלם על כך. נשיא ארצות-הברית הציע כי ייתכן שיוכל מס מיוחד על תושבי ארצות-הברית כדי לממן את עלות בניית החומה.

ביום שלישי אמור טראמפ להיפגש עם נשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו, שהבטיח להגן על האינטרסים של ארצו ועל זכויות המהגרים השוהים בארצות-הברית. שני המנהיגים צפויים לדון גם בהסכם הסחר הצפון-אטלנטי (NAFTA), שבו שותפה גם קנדה. נשיא ארצות-הברית דורש לשאת ולתת על תנאיו מחדש, אולם ייתכן שמקסיק וקנדה יסרבו לכך וההסכם יבוטל. טראמפ גם הורה לסגת מהסכם הסחר הטרנס-פסיפי (TPP), שאותו קידם הנשיא הקודם ברק אובמה.

דובר הבית הלבן שון ספיסר אמר הערב בתדרוך לכתבים כי "לארצות-הברית יש במסגרת החוקה זכות לומר מי יכול להיכנס ולא. בניית החומה היא הגיון בסיסי. זהו צעד ראשון שיעצור את ההגירה הבלתי חוקית, הפשע והסמים". הוא גם חזר על דבריו של טראמפ ואמר כי "בסופו של דבר מקסיקו תשלם עבור זה".

לפי נתוני הוושינגטון פוסט, ישנן 69 "ערי מקלט", שבהן הרשויות סירבו לבקשות מעצר פדרליות של מהגרים בלתי חוקיים. בין הערים הבולטות סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס שבקליפורניה, מיאמי שבפלורידה, לאס וגאס שבנבאדה, שיקגו שבאילנוי, וכן וושינגטון הבירה וניו-יורק. מוקדים קטנים יותר קיימים גם בדנבר שבקולורדו וביאטל שבמדינת וושינגטון.