האם ישראל אכן תצליח להנחית חללית על הירח?

עמותת SpaceIL, הנציגה המקומית בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE להנחתת חללית על הירח, העפילה לשלב הגמר

עמותת SpaceIL, הנציגה המקומית בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE להנחתת חללית על הירח, העפילה לשלב הגמר. SpaceIL היא אחת מחמש קבוצות בלבד שעלו לשלב הגמר ונותרו כפיינליסטיות בתחרות לצד שלוש מתמודדות נוספות: Team Indus ההודית, Team Hakuto היפנית, Moon Express האמריקנית, ו-Synergy Moon הרב-לאומית.

אלה הן הקבוצות היחידות שהצליחו לעמוד בתנאי הסף של חתימה על חוזה שיגור, המסמל את "כרטיס הטיסה" לירח של המתחרות. בכך קרובה ישראל מתמיד להצטרפות לחוג היוקרתי של שלוש מעצמות העל, שהצליחו עד היום להגיע לירח: ארה"ב, בריה"מ לשעבר וסין.

33 קבוצות מרחבי העולם נרשמו במקור לתחרות Google Lunar XPRIZE, שנפתחה בשנת 2007. התחרות היא, למעשה, מרוץ בינלאומי מודרני בין קבוצות פרטיות להנחתת חללית בלתי מאוישת על הירח. בתוך שנים ספורות נשרו רוב המתחרות, כשהבינו שמדובר במשימה מורכבת ומאתגרת וכך נותרו 16 קבוצות בלבד במרוץ.

בהמשך, הודיעה הנהלת התחרות Google Lunar XPRIZE כי קבוצה שלא תצליח לחתום על חוזה שיגור עד סוף  2016- תודח אוטומטית מהמרוץ. כעת, כשהסתיימה השנה, הפור נפל ורק חמש הקבוצות שחתמו על חוזי שיגור - כשהראשונה לעשות כן הייתה SpaceIL הישראלית - עלו לגמר ונותרו בתחרות כפיינליסטיות.

מי שתזכה בתחרות תהיה הקבוצה הראשונה שתצליח לבצע נחיתה רכה, תדלג חמש מאות מטר וגם תשלח צילום וידאו באיכות HD היא זו שתנצח ותזכה בפרס של 20 מיליון דולר. השיגור המיוחל של הקבוצה הישראלית יתבצע על גבי טיל שיגור מסחרי של ענקית החלל האמריקנית, חברת SpaceX.