הסכסוך בין הרשות השנייה והאגודה לזכויות האזרח יגיע לבג"ץ?

הרשות החליטה כי זכויות האדם אינן נמצאות בקונצנזוס - ופסלה לשידור סרטון של האגודה לזכויות האזרח בהשתתפות מייקל לואיס, גלית גוטמן, דפני ליף ועוד

אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות הרשות השנייה
אוה מדז'יבוז' / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות הרשות השנייה

למעלה מחודש חלף מאז שהרשות השנייה פסלה את סרטון הפרסומת של האגודה לזכויות האזרח, ועתה נראה כי הסבלנות של האגודה פקעה, בעיקר לאור התחושה כי מנסים למסמס את תלונתה. ל"גלובס" נוגע כי אתמול (ד') שלחה האגודה לרשות השנייה מכתב בו הודיע כי אם הסרטון לא יאושר לשידור בתוך שבוע, היא תגיש לבג"ץ עתירה דחופה בנושא.

"למרות שחלף למעלה מחודש, לצערנו מכתבנו נותר ללא מענה", נכתב במכתב של האגודה. "לאור הפגישה שיזם מנכ"ל הרשות השנייה עם המנכ"לית ומנהלת המחלקה ולפעילות ציבורית של האגודה, ובשל הבטחותיו החוזרות ונשנות לקבל את החלטת הרשות בתוך ימים ספורים, הבטחות שהופרו שוב ושוב, נמנענו מלהגיש עתירה לבג"ץ נגד פסילת התשדיר. יחד עם זאת, אם התשדיר לא יאושר לשידור עוד השבוע, ניאלץ להגיש עתירה דחופה בעניין" נכתב במכתב.

כזכור, דווקא ביום זכויות האדם שחל לפני כחודש החליטה הנהלת הרשות השנייה כי הדיון בזכויות אדם איננו תחום שנמצא בקונצנזוס, ולכן אין לו מקום בברייק הפרסומות. הנהלת הרשות השנייה הורתה לזכייניות לא להעלות סרטון של האגודה לזכויות האזרח, שעסק בזכויות שמגיעות לכל אדם מעצם היותו אדם. בסרטון מככבים סלבריטאים כגון מייקל לואיס, גלית גוטמן, דפני ליף, מירה עוואד, טיטי איינהו ועוד, שמדברים על הזכויות שהם זכאים להן כמו שוויון בשכר לנשים, הזכות לביטחון אישי וכדומה.

המשפטים שבעטיים נפסל התשדיר הם משפט שאומרת מירה עוואד, זמרת ושחקנית ערביה, לגבי הזכות לדבר ערבית בלי לחשוש; ומשפט שאומר סלב נוסף המתייחס לזכות להתחתן עם מי שרוצים, גם אם מדובר בהומו.

על-פי הנהלת הרשות השנייה, שהסתייעה בחוות-דעת משפטית, בעצם השימוש במשפטים אלה התשדירים עוברים על חוק הרשות השנייה, שקובע כי אין להעלות פרסומות על נושאים שאינם בקונצנזוס.

יודגש כי מדובר בסרטון מכבד מכובד ונטול אלימות, ולכן באגודה לזכויות האזרח הופתעו מפסילתו. הסרטון עלה כבר לפני כשנה - אבל רק לאינטרנט, בו, כידוע, אין מגבלות רגולטוריות של פיקוח. השנה הוחלט להעלותו גם לטלוויזיה, ואז כאמור הגיעה החלטת הפסילה של הרשות השנייה. בינתיים הועלה הסרטון לדף הפייסבוק של האגודה וזכה לשיתופים רבים.

נראה כי גם במועצת הרשות השנייה (גוף שונה מהנהלת הרשות) לא כולם הבינו את ההחלטה. כך למשל, יו"רית הרשות, אוה מדז'יבוז', שהתבטאה בנושא בדף הפייסבוק שלה, למרות שבדרך-כלל לא ניתן למצוא בו נושאים הקשורים לעבודתה: "יש לי לא מעט חברים שנלחמים על הזכות לאהוב ולהתחתן כמו שהם רוצים. כיו"רית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, אני אלחם גם על הזכות שלנם לצעוק את זה בכל מקום", כתבה מדז'יבוז'.

התבטאויות היו"רית ומהלכים נוספים הניחו את היסודות לתחושה שההחלטה עומדת להשתנות - מה גם שמועצת הרשות השנייה ביקשה מהנהלת הרשות לבחון את ההחלטה שוב. עתה נראה כי הדחיות לא ממש הואילו.