עיצומי העובדים בחברת החשמל לא יתחילו לפני יום שלישי

(עדכון) - ביה"ד קבע דיון דחוף בבקשת העובדים לנקוט עיצומים, כתגובה ל"צעדים חד-צדדיים" לקידום הרפורמה במשק החשמל

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה החליט הערב (ה') לקיים ביום שלישי הקרוב דיון דחוף בבקשה שהגישו אחר-הצהריים עובדי חברת החשמל לנקוט עיצומים. המשמעות היא שעובדי החברה לא יוכלו לנקוט עיצומים כבר מיום ראשון, כפי שהתכוונו.

העובדים כתבו בבקשה כי יעצרו את כל שיתופי-הפעולה עם יצרנים פרטיים וימנעו מסיוע למכרזי החשמל הסולארי המתוכננים בחודשים הקרובים. את ועד עובדי חברת החשמל מייצגות בעתירה עורכות הדין תהילה בנישו וארנה לין.

בקשת ועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות הוגשה לבית הדין בהתאם להחלטת בית הדין בספטמבר 2014, שקבעה כי מותר לעובדים לבצע עיצומים על רקע הפגיעה הצפויה בהם מהרפורמה במשק החשמל, ובלבד שלא ייפגעו אספקת החשמל או הביטחון הלאומי. בית הדין, בראשות השופט אלכס קוגן, קבע כי תנאי נוסף לפתיחה בעיצומים הוא הגשת בקשה לאישורו, ועל רקע זה הוגשה הבקשה היום.

בעקבות ההחלטה ערערו שני הצדדים לבית הדין הארצי לעבודה, המנהל בשנתיים האחרונות הליך מקביל להליך שנותר פתוח בבית הדין האזורי. במסגרת הליך זה אף העידו בפני בית הדין במארס 2016 שר האנרגיה, יובל שטייניץ, וסגן שר האוצר, יצחק כהן. במסגרת הרפורמה, הממשלה מעוניינת להוציא מחברת החשמל את כל ייצור החשמל ולהקטין את מצבת עובדי החברה ב-3,500-4,000 איש בתוך 8-10 שנים.

בפסק דין שניתן על ערעור קודם בנושא, ביולי 2014, קבע בית הדין הארצי כי המדינה "מחויבת לנהל משא-ומתן אינטנסיבי אמיתי ובתום-לב עם נציגות העובדים, באופן שלא תיווצרנה עובדות בשטח הפוגעות באופן חד-צדדי ובלתי הדיר בזכויות העובדים, בתנאי עבודתם ובביטחונם התעסוקתי".

בית הדין הסמיך את בית הדין האזורי לקבוע את היקף השביתה והעיצומים במקרה הצורך.

ביום רביעי שעבר, בעקבות פנייה של ועד העובדים שטען כי הממשלה אינה מנהלת איתו משא-ומתן, קבע בית הדין הארצי דיון ל-15 בפברואר, וקבע עוד כי עד למועד הדיון יקיימו הצדדים 3 פגישות משא-ומתן, כדי לנסות להגיע להסכמות. בבקשה שהגישו היום העובדים נטען כי לא רק שלא נקבעה עדיין אף פגישה מצד הממשלה, אלא שהממשלה ממשיכה כל הזמן לבצע מהלכים חד-צדדיים ולקדם בפועל את הרפורמה.

על-פי הבקשה, אחד הצעדים שהיווה מניע מיידי להגשתה הוא כוונה של מליאת רשות החשמל לאשר בישיבתה היום מכסה של יותר מ-1,000 מגה-ואט ליצרנים הפרטיים בתחנות כוח מונעות בגז, מה שיקטין את חלקה של חברת החשמל בייצור החשמל, שעומד היום על 70%. עדיין לא נמסר אם ההחלטה התקבלה בפועל.

בבקשה מפרטים ועד העובדים וההסתדרות שורה של צעדים נוספים שמהווים לדעתם קידום הרפורמה באופן חד-צדדי, תוך פגיעה בביטחון התעסוקתי של העובדים: הקמת תחנות כוח פרטיות מונעות בגז; מתן רישיונות חלוקה ואספקה לכמה קיבוצים; החלטה על סגירת יחידות 1-4 בתחנת הכוח בחדרה; והוצאת מכסות בהיקף חסר תקדים לאנרגיה מתחדשת.

בממשלה משדרים בחודשים האחרונים מסרים כפולים בנושא הרפורמה בחברת חשמל. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, הביע בכמה הזדמנויות אופטימיות לגבי סיכויי הצלחתה עוד השנה, בעוד מנכ"ל משרדו, שאול מרידור, אמר בישיבת ועדת הכלכלה בדצמבר כי תהיה רפורמה רק אם היא תהיה טובה.

גורמים בתחום מתרשמים כי במשרד האנרגיה לא מתכוונים להתקוטט עם עובדי חברת החשמל, אלא בוחרים בדרך של המשך פיתוח הסקטור הפרטי של ייצור החשמל, באופן שייתר את תפקידה של חברת החשמל ככל שיחלפו השנים. התרשמות זאת עולה בקנה אחד עם טענות העובדים בבקשה שהגישו היום.

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, מסר: "לצערי מדינת ישראל ממשיכה להתנהל בחוסר תום-לב בכל הקשור לרפורמה במשק החשמל. בעוד הם מנהלים איתנו, העובדים, משא-ומתן למראית-עין, המדינה מבחינתה ממשיכה ומיישמת את הרפורמה הלכה למעשה ובאופן חד-צדדי, ללא כל שיתוף של העובדים.

"מדובר על צעדים בלתי הפיכים שיפגעו בציבור, ישפיעו את משק החשמל ויחמירו את מצבה של חברת החשמל באופן מהותי, תוך פגיעה חמורה בזכויות העובדים וביטחונם התעסוקתי. עובדי חברת החשמל לא מוכנים לשבת עוד ולצפות כיצד המדינה מובילה את משק החשמל וחברת החשמל לאבדון, תוך מתן הטבות לטייקוני הגז".

לחץ גדול בהסתדרות

בקשת עובדי חברת החשמל יכולה להתפרש גם כתגובה ללחץ הגדול המורגש בשבוע האחרון בהסתדרות הכללית. ההסתדרות, בראשות אבי ניסנקורן, מנהלת בימים אלה מאבק בלימה בנמל אשדוד נגד עזיבת עובדי הנמל להסתדרות הלאומית. המהלך החל בהתפטרות של 8 חברי ועדי סקטורים בנמל, על רקע מה שהם רואים כרפיסות של ההסתדרות במשא-ומתן להבטחת משרותיהם לאחר פתיחת הנמלים הפרטיים באשדוד ובחיפה בתחילת העשור הבא. החשש הוא כי פתיחת הנמלים תגרום לפיטורי מאות עובדים בכל אחד מהנמלים הוותיקים.

העובדים הפורשים טוענים כי הם קרובים להגיע ליציגות, ורק איומים מצד ההסתדרות מונעת הגעה לרף של כ-675 עובדים הנדרשים למעבר להסתדרות הלאומית. יו"ר ניסנקורן אמר אתמול (ד') בראיון בלעדי ל"גלובס" כי הגיע להישגים רבים לטובת עובדי הנמלים, וכי הוא עשוי להכריז על שביתה בנמלים כבר בשבוע הבא. עובדי הנמל פירשו הכרזה זאת כחלק מהמאמץ של ההסתדרות למנוע מעבר עובדים להסתדרות הלאומית.

גם בחברת החשמל נרשם לאחרונה חוסר שביעות-רצון בולט בקרב העובדים, שיותר מ-2,000 מהם חתמו על עצומה נגד הסכם השכר החדש, בהובלת קבוצת עובדים המכנה את עצמה "צדק עיוור". החותמים מוחים על כך שבהסכם השכר החדש שנחתם לאחרונה הם ויתרו על חצי אחוז מהעלאת השכר המוכרת לפנסיה, ויתור שחלקו מופנה למימון המשך תנאים עודפים של יותר מ-500 מנהלי החברה ולהחזר שכר יתר שקיבלו. ל"גלובס" נודע כי חלק מהעובדים הממורמרים בחברת החשמל אף החלו לגשש עם ההסתדרות הלאומית בנוגע לאפשרות לעבור להיות מיוצגים על-ידה.

גם בוועד עובדי חברת דניה סיבוס הורגשו גלי ההדף של המתרחש בנמל אשדוד, ואתמול הודיעו כמה מחברי הוועד כי הם פורשים מההסתדרות הכללית על רקע "אכזבה עמוקה". אחד הפורשים, רפי בן-סימון, נפגש לאחר ההודעה עם ניסנקורן, ובעקבות הפגישה בין השניים בוטל המהלך, והוועד ימשיך להיות מיוצג על-ידי ההסתדרות הכללית.