תבוסה לניסנקורן? ההסתדרות הלאומית: השגנו רוב בנמל אשדוד

(עדכון) - בית הדין לעבודה קבע דיון בעניין ב-7 בפברואר ■ קרב גרסאות מתחולל בין ההסתדרות הלאומית לכללית על ייצוג העובדים בנמל אשדוד

אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור
אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור

קרב הגרסאות שהחל אמש (שבת) בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית בנוגע ליציגות בנמל אשדוד, מגיע לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים. אמש הוציאה ההסתדרות הכללית הודעה לפיה, "מבדיקה שנערכה בשעות האחרונות עולה במפורש כי להסתדרות הכללית רוב חוסם בין עובדי הנמל. לפיכך, בכל מקרה ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג בנמל אשדוד".

בתגובה להודעה הודיעה הבוקר גם ההסתדרות הלאומית כי הגיעה ליציגות, במכתבים ששיגרה הבוקר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, עו"ד בטי מצר-לוי, למנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, וליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. במכתבים מוחה מצר-לוי על איומים לכאורה שהופנו כלפי עובדים בנמל מצד ההסתדרות הכללית, בניסיון למנוע את מעברם ללאומית.

במכתב לאדרי כתבה מצר לוי: "למען הסר ספק, ממועד זה הנכם נעדרי סמכות לייצג ולנהל את ענייני העובדים". במכתב לבלומנטל טענה כי חברת נמל אשדוד התנהגה באופן פסול בשבוע האחרון, בהעדפתה את ההסתדרות הכללית, ולאור זאת ולאור האיומים לכאורה על עובדים מצד ההסתדרות הכללית, כל טופסי ההרשמה ללאומית יועברו ישירות לבית הדין לעבודה אך לא לנמל, מחשש לשימוש בהם לרעה.

יש לציין כי נכון לעכשיו נהנית ההסתדרות הכללית מחזקת יציגות, שיכולה להסביר את האישורים שנתנה הנהלת הנמל לאנשיה להיכנס לתחומיו, בעוד שאנשי ההסתדרות הלאומית נאלצו לפעול מבלי שיכלו להיכנס לנמל עצמו. ראשי הוועדים שנטשו את ההסתדרות הכללית הגיעו לטענתם להישגים נאים גם כך, ואמרו כי השיגו בשבוע שעבר כ-600 חתימות של עובדים המבקשים לעבור להסתדרות הלאומית, מה שמקרב אותם ל-51% ההכרחיים.

בתגובה להודעת ההסתדרות הלאומית פנתה הבוקר ההסתדרות הכללית לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא, וכן להוצאת צו האוסר על ההסתדרות הלאומית לטעון ליציגות עד שהסוגיה תוכרע. ההסתדרות הכללית מסתמכת על מושג ה"מניעות", הקובע כי ארגון יציג שהשיג הסכם קיבוצי בשנה שקדמה, או מנהל מו"מ בזמן הניסיון לשנות את הארגון המייצג את העובדים, נהנה מהגנה.

בשיחה עם "גלובס" מייחס יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, את ההתמרדות בנמל לקבוצת עובדים שרוצה להחזיר את ימי אלון חסן. "לא אסכים להחזיר את נמל אשדוד לימים של שחיתות", אמר. "אנחנו מגנים על עובדי דור ב', אבל מתוך התנהלות כמו שההסתדרות מתנהלת, בצורה חזקה אבל גם עצמאית. נגן על העובדים אבל בלי שום שחיתות; לא אלון חסן, לא הרעיונות של אלון חסן ולא ההתנהלות של אלון חסן".

בתגובה אומרים הפורשים "אין לנו קשר לאלון חסן. שנים שהוא לא בנמל. שיפסיקו להשחיר את עובדי הנמל כמו שהשחירו אותנו כדי שיוכלו לחתום הסכם גרוע לעובדי הנמל. זו השיטה של ההסתדרות. ההסתדרות הכללית תמכה באלון חסן כל תקופת כהונתו. שמונה שנים השתמשו בו כשהיו צריכים אותו, למה אז לא דיברו למה לא אמרו מילה נגדו?".

הדגש ששם ניסנקורן על עובדי דור ב' בנמל נובע מכך שעל פי הסכם מ-2005, עובדי דור א' מוגנים מפני פיטורים כל עוד ההסתדרות לא מביעה הסכמה לכך. בהסכם המסגרת שאליו הגיעה ההסתדרות עם הממשלה לפני שנה, ושנחתם חודשיים לאחר מכן, לא זכו עובדי דור ב', שהפכו לרוב בנמל, להגנה דומה, מה שמעורר את חמתם וחרדתם מפני פיטורים עם פתיחת הנמלים החדשים.

את התחושות הללו חיזק ציטוט של סמנכ"ל חברת נמלי ישראל לשעבר, יואב צוקרמן, שטען כי ההסתדרות "פוצצה" הסכם בין יו"ר הוועד לשעבר, אלון חסן, לבין הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ', להחלת "מודל ברצלונה", המבטיח את העסקת העובדים הקיימים בנמלים החדשים. צוקרמן הסביר כי "ההסתדרות פוצצה את ההסכם, היות והתנגדה להקמת ועד אחד בשני הנמלים".


ניסנקורן, מצידו, נתלה בהתחייבות שהשיג מהממשלה להשקיע מיליארדי שקלים בנמלים הציבוריים, כדי שהתשתית שלהם תאפשר להם תחרות שווה מול הנמלים החדשים.