עוד סיבוב בין איתן ארז וענבל אור: המפרק בבקשת ביזיון בימ"ש

(עדכון) - בין היתר טוען המפרק כי אור מסרבת לחשוף כמה שילמה לעורכי הדין וליועצי התקשורת שלה ■ בתוך כך, השופט אורנשטיין אישר את מכירת המניות של אור בחברת אור סיטי ב-1.1 מיליון שקל לאל.אי.איי פיור קפיטל

ענבל אור ואיתן ארז / צילומים: שלומי יוסף ותמר מצפי
ענבל אור ואיתן ארז / צילומים: שלומי יוסף ותמר מצפי

"יד ראשונה" מיזמת נדל"ן עם שיעבוד כבד: החלה מכירת המניות שבבעלות ענבל אור בחברות בקבוצת אור סיטי. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר את מכירת המניות של ענבל אור (69%) בחברת אור סיטי החזקות בע"מ (חברה בורסאית לשעבר), תמורת 1.1 מיליון שקל לחברת אל.אי.איי פיור קפיטל בע"מ.

היות ועל המניות היה שיעבוד של מיליון שקל למספר גופים, לאחר המכירה יוותרו בקופת הפירוק 100,000 שקל בלבד. 

ההחלטה ניתנה בהמשך להחלטת בית המשפט מנובמבר אשתקד לפרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת אחזקותיה של חברת מגדל אור מקבוצת ענבל אור בע"מ (בפירוק) [47.72%] בחברה הציבורית אור סיטי החזקות בע"מ; אחזקותיה של ענבל אור (המצויה בהליכי בכינוס נכסים), בהיקף 20.46%, בחברה הציבורית; וזכויותיה של ענבל אור בשטר הון בסך של כ-860,000 שקל, אשר הנפיקה החברה הציבורית לענבל אור.

בהמשך לכך, מפרק קבוצת אור סיטי, עו"ד איתן ארז, פרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת המניות, ואולם עד המועד האחרון שהוקצב להגשת הצעות, הוגשה רק הצעה אחת לרכישת המניות, על-ידי אורי אקרמן, עבור סך של 500,000 שקל. אקרמן עצמו נמנה על בעלי השיעבוד שהוטל על המניות, כאשר החוב נשוא השיעבוד עומד על סך של 1,000,000 שקל.

בעקבות זאת פנה עו"ד ארז ביוזמתו למספר ברוקרים על-מנת לעניינם ברכישת המניות, אולם, לטענתו, לאור מצבה של החברה הציבורית ולאור מגבלות הבורסה לניירות ערך, אף אחד מהברוקרים לא הציע הצעות לרכישת המניות.

היות והתמורה שהוצעה על-ידי אקרמן נמוכה מהשיעבוד שמוטל על המניות, הרי שאם הצעה זו הייתה מתקבלת בסופו של יום, לא הייתה נותרת כל תמורה בקופות הפירוק והכינוס. בנסיבות אלה המשיך המפרק לחפש רוכש שיציע תמורה גבוה יותר.

לפני מספר ימים הודיע עו"ד ארז לבית המשפט, כי התקבלה במשרדו הצעת חברת אל.אי.איי פיור קפיטל בע"מ - שנמנית אף היא עם בעלי השיעבוד על המניות - לרכישת המניות והזכויות בחברה הציבורית בעבור סך של 1,100,000 שקל - הצעה אותה ביקש עו"ד ארז לאשר. 

הבוקר (א'), לאחר שכונס הנכסים הרשמי הביע תמיכה בבקשה, אישר בית המשפט את מכירת המניות כמבוקש. 

בקשות לביזיון בית המשפט

בתוך כך, המפרק, עו"ד ארז, ביקש היום מבית המשפט להורות לאור לחשוף כמה שילמה לעורכי הדין וליועצי התקשורת שייצגו אותה.

הליכי הפירוק וכינוס הנכסים של אור מנוהלים על-ידה בצורה שאינה מוכרת למערכת המשפטית. בין היתר החליפה אור מעל 10 עורכי דין תוך חודשים ספורים, החליפה משרדי יחסי ציבור ואמרה בתקשורת את כל מה שלא יכלה להגיד באולם בית המשפט, ובין היתר דברים כמו "כנראה בגלל שאני בלונדינית, אי-אפשר להאמין לי".

פעם אחר פעם אור לא עמדה במועדים שנקבעו על-ידי בית המשפט להגשת מסמכים, הגישה בקשות דחייה חוזרות ונשנות למועדי דיון שנקבעו ואף עשתה דין לעצמה לאחרונה כשלא התייצבה לדיון בפני השופט אורנשטיין, היות ולטענתה הדיון היה מיותר נוכח הערעור שהגישה על החלטותיו של אורנשטיין לבית המשפט העליון. השופט אורנשטיין לא התרשם בזמנו מהפגנת המחאה, ונתן בהיעדרה החלטה המאשרת לממש את זכויותיה בשתי דירות בפרויקט "אור על הפארק" ברמת-גן ולמכור 4 נכסים נוספים שלה ברמת-גן, בגבעתיים ובתל-אביב.

אור, כך לטענת המפרק, גם מערימה קשיים על עבודת הפירוק וכינוס הנכסים, אינה משתפת עמו פעולה ולא מקיימת את החלטות בית המשפט. בעקבות התנהלות זו הגיש עו"ד איתן ארז בעבר מספר בקשות לביזיון בית המשפט נגד ענבל אור - כאשר היא מצידה הדפה את טענותיו והאשימה אותו בכוחניות וברדיפה.

נראה כי הסאגה רחוקה מלהיגמר, וגם הבוקר נמשכת "מלחמת הורדות הידיים" בין המפרק לענבל אור. עו"ד איתן ארז הגיש הבוקר מספר בקשות לביזיון בית המשפט כנגד אור, במסגרתן הוא טוען כי אור מסרבת להמציא לו מסמכים ואיננה מקיימת החלטות בית משפט. בין היתר, נטען, מסרבת אור לגלות לעו"ד ארז כמה שילמה לעורכי הדין וליועצי התקשורת שייצגו אותה.

עוד נטען בבקשות לביזיון כי אור לא הגישה דוחות דו-חודשיים למפרק לפי החלטת בית המשפט; לא חתמה על ייפוי-כוח נוטריוני בלתי חוזר לטובת המפרק כדי שיוכל לבצע פעולות לאיתור נכסים וחשבונות שהיא מחזירה בחו"ל; ולא מוכנה להעביר לידיו הסכם שכירות על הנכס בו מתגוררת בנס-ציונה, חשבוניות על כל בעלי המקצוע ששכרה (עורכי דין, יועצים וכו') וכן הסכם ממון עם בעלה השני, שלומי טהורי. 

חקירה פלילית והליכי פירוק

אור, נזכיר, נעצרה בפברואר השנה לאחר חקירה סמויה של מספר חודשים, שנערכה על-ידי חקירות מכס ומע"מ בירושלים, בשיתוף משרד מע"מ ומס קנייה תל-אביב, בחשד להעלמות מס המיוחסות לה ולסמנכ"ל הכספים של קבוצת ענבל אור. החשדות נגד אור כללו הוצאת חשבוניות כוזבות והעלמת עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שאור ביצעה לכאורה באמצעות החברות שבבעלותה. עוד נחשדה אור בשיבוש הליכי משפט ובהשמדת ראיות.

לאחרונה סיימה הרשות את חקירותיה של אור והעבירה את התיק לפרקליטות מיסוי וכלכלה לצורך בחינה האם יש להגיד כתב אישום כנגד היזמת.

בהמשך לחקירה הפלילית נקלעה אור גם להליכי פירוק קבוצת החברות שבבעלותה ופשיטת-רגל, במסגרתם הורה השופט אורנשטיין על פירוק החברות בבעלותה ומינה כונס נכסים לנכסיה האישיים. אור ערערה לבית המשפט העליון על החלטות אלה, וכן ביקשה עיכוב ביצוע של ההחלטות, ואולם בית המשפט העליון דחה את בקשת עיכוב הביצוע, תוך שהוא מציין כי סיכויי הערעור שלה נמוכים.

"לא מצאתי ממש בטענת ענבל אור, חברת אור סיטי נדל"ן והחברות מקבוצת ענבל אור, לפיה מכירת הנכסים של החברות בפירוק תגרום לנזק בלתי הפיך", ציין שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן.