הדירקטור שהתפטר מטבע: "החברה מוכנה לעתיד מזהיר"

במקביל להודעת ההתפטרות של אריה בלדגרין, דיווחה טבע ביום חמישי על חתימת עסקת פשרה בתחום ההגבלים העסקיים בהיקף של 225 מיליון דולר

חברת התרופות טבע הודיעה ביום חמישי האחרון על פרישתו מהדירקטוריון של פרופ' אריה בלדגרין, אונקולוג בכיר ויזם סדרתי מצליח בתחום הביומד, העומד היום בראש חברת האימונו-אונקולוגיה המבטיחה קייט פארמה. בלדגרין הוא אחד הדירקטורים אותם ציינה טבע בעבר כבעלי ניסיון בתחום התרופות בתורמים להתוויית הדרך של החברה בשוק הפארמה. ייתכן כי טבע  תפעל למנות כעת דירקטור חלופי עם יכולות דומות.

בלדגרין מתפנה לעסקיה של קייט

בלדגרין הסביר את פרישתו בכך שעליו להתפנות לעיסוקיה של קייט, אולם בהחלט ייתכן כי הושפע גם מריבוי התביעת נגד החברה (שעשויות להתפתח לתביעות נגד בכיריה) ומצב מנייתה המדרדר (איבדה כ-50% בשנה האחרונה). עם או בלי קשר לדיווח, עלתה מניית טבע החבוטה בכ-2% והחברה נסחרת לפי שווי של 35.1 מיליארד דולר.

במכתב התפטרותו שפע בלדגרין מחמאות לטבע: "אני בטוח בעתידה של טבע. היה לי הכבוד להיות חבר דירקטוריון בטבע וההתלהבות שלי מן החברה רק צמחה בתקופה זו. בעיני אין לשום חברה גלובלית הזדמנות נרחבת כזו להגן על בריאות הציבור בעולם. טבע מוכנה לעתיד מזהיר ודינאמי. אני מתרשם מהעבודה הקשה והמחויבות של הדירקטוריון ושל ההנהלה המוכשרת. תודה שנתתם לי את ההזדמנות לשרת את חברת הגנריקה הטובה בעולם והתכשיט של התעשייה הישראלית".

במקביל, דווח ברויטרס ביום חמישי על חתימת עסקת פשרה מצד טבע בתחום ההגבלים העסקיים בהיקף של 225 מיליון דולר. העסקה דווחה על בסיס מסמכי בית המשפט וללא הודעה מצד טבע. הפשרה היא בעניין תביעה ותיקה שהוגשה בשנת 2000 נגד חברת באר, אותה רכשה טבע ב-2008 תמורת 9 מיליארד דולר.

על פי התביעה, באר הסכימה שלא להשיק תרופה המתחרה בתרופה בשם Cipro של חברת באייר, בתמורה לתשלום ישיר של 398 מיליון דולר. באייר במקביל גם תבעה את באר בטענה כי המוצר הגנרי שלה מפר את זכויותיה של באייר, ונראה כי לחברות היה נוח יותר להתפשר על השוק מאשר להיסחף לתחרות ותביעות הדדיות.

התביעה לא הוגשה על-ידי רשות הסחר האמריקאית, ה-FTC, אלא זו תביעה אזרחית שהוגשה על-ידי קבוצה של צרכנים של התרופה (ולמעשה נפגעו ישירות מהיעדר התחרות). Cipro היא סוג של אנטיביוטיקה

טבע סוגרת תביעות

נראה כי טבע פועלת לסגור כמה שיותר מן התביעות המשפטיות התלויות נגדה, כולל כאלה ששורשיהן בחברות הבנות שרכשה טבע בעשור האחרון. לפני כחודש שילמה 520 מיליון דולר כפשרה מול הרשויות האמריקאיות בפרשה הקשורה למתן שוחד במדינות מתפתחות, אולם במקביל נפתחה נגדה תביעה נגזרת בהקשר זה בישראל.

כמו כן פתוחה נגדה (ונגד 20 חברות גנריקה הפועלות בארה"ב) חקירה של רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב בחשד לתיאום מחירים, ותביעה אזרחית סביב אותה פרשה. טבע נראית כבעלת תפקיד משני בפרשייה זו, אך עלולה לשלם מחיר יחד עם יתר החברות, במיוחד על רקע היותה חברת הגנריקה הגדולה ביותר הפעילה בארה"ב. החשיפה המקסימלית בהקשר זה הוערכה בעבר בכמיליארד דולר. תביעה נוספת בעניין הגבלים עסקיים, שהוגשה נגד חברת ווטסון (שהתגלגלה לארלגן ונרכשה על-ידי טבע בשנה שעברה), נראית כבעלת סיכוי סביר להסתיים בנזק מועט.

מעל כל אלה מתנשא המשפט בעניין קופקסון 40 מ"ג, אשר אמור להגיע להכרעה בשבועות הקרובים. אם יותר לחברות מתחרות לשווק גרסאות גנריות של תרופה זו, צפויים רווחי טבע להיחתך באופן משמעותי. אולם, נראה כי תרחיש זה כבר מתומחר במניה.