הרצליה אישרה את תוכנית חוף התכלת: 11.5 אלף יח"ד ומסחר

התוכנית תועבר לוועדה המחוזית, שם תוכן תוכנית מפורטת, ותוכן טבלת הקצאות לבעלים הרבים ■ הערכות אופטימיות מדברות על כ-5-7 שנים לעלייה על הקרקע

חוף התכלת בהרצליה ואזהרות העיריות / צילום: תמר מצפי
חוף התכלת בהרצליה ואזהרות העיריות / צילום: תמר מצפי

ועדת התכנון והבנייה של הרצליה אישרה לאחרונה את תוכנית המתאר למתחם חוף התכלת, הממוקם לאורך רצועת החוף בין שדרות אבא אבן בצפון והגבול עם העיר תל-אביב מדרום. בשלב הבא צפויה התוכנית להגיע לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל-אביב.

התוכנית, שהוכנה על-ידי האדריכל דני קייזר ואגף המינהל ההנדסי בעירייה, כוללת מתחם המשתרע על שטח של 2,200 דונם, ובו מתוכננות להיבנות כ-11.5 אלף דירות, 150-200 אלף מ"ר שטחים המיועדים לצורכי ציבור (בהם בתי ספר וגני ילדים), תעסוקה ומסחר וכן 3,500 חדרי מלון.

במקום מתוכננים גם טיילת לאורך מצוק כורכר סמוך לים, שתהיה ברוחב 15 מטר ותמשיך את הטיילת הקיימת בחוף עד לגבול תל-אביב, שביל אופניים לאורך כביש מספר 2, וכן ייערכו עבודות לפיתוח אתר העתיקות "תל מיכל", שיהפוך לפארק ארכיאולוגי בן 200 דונם.

שטחי התעסוקה ייבנו לאורך כביש החוף, כך שייווצר המשך לאזור התעשייה הקיים במערב העיר. שטחי המגורים, הציבור ומתחמי התיירות ייבנו ליד חוף הים. גובה הבנייה המתוכנן הוא כ-8-30 קומות.

התוכנית מדברת על הקצאה של כ-70% לצורכי ציבור. מבחינת לוחות הזמנים לביצוע, ככל הנראה עוד יחלפו שנים עד שתושלם התוכנית במלואה. הערכות האופטימיות מדברות על 5-7 שנים לעלייה על הקרקע לתחילת עבודות התשתית.

לאחר אישור הוועדה המקומית תעבור התוכנית אל הוועדה המחוזית, כאמור, לדיון והכנת תוכנית מפורטת. כמו כן, ימונה שמאי שיקצה שטחים ספציפיים לבעלי הקרקעות הרבים במתחם. לאחר מכן צפויה התוכנית לעבור לשלב ההתנגדויות ולאישור סופי.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הביע שביעות-רצון מאישור התוכנית ואמר: "כשני שלישים מהקרקע בשטח התוכנית יופקעו לטובת שטחי ציבור, דבר המעיד על כך שמדובר בתוכנית ששמה בראש מעייניה את נושא השמירה על שטחים פתוחים, הסביבה הימית, שמורות טבע וגנים לאומיים. כמו כן, הקפדנו על איזון בין מתחמי המגורים למתחמי התעסוקה והתיירות, שיהוו מנוף כלכלי לעיר לרווחת כלל תושביה".

מנכ"ל העירייה, יהודה בן-עזרא, ציין כי "עיריית הרצליה קידמה את התוכנית לאורך זמן רב תוך גילוי רגישות מיוחדת לשימור ערכי טבע, כאשר בתכנון שכונת המגורים במקום הקפדנו על מתן מענה טוב ויעיל לצורכי הדיירים בנושאים כגון חינוך, תחבורה ועוד".

עזרא יחזקאל, יו"ר העמותה לקידום ופיתוח חוף התכלת, סיפר כי הוא מקווה שגישת המדינה לקיצור הליכי הביורוקרטיה ייושם גם באישור תוכנית חוף התכלת. לדבריו, "את הקרקע רכש אבי כשנולדתי בשנת 1938. רבים מבעלי הקרקעות הם בנים של רוכשים שכבר לא בין החיים. לי יש 750 מ"ר, ואין לאף אחד תשובה מדויקת על מה התמורה שנקבל. יש כ-70% הפקעה לטובת צורכי ציבור, ויש גם שימושים שאינם למגורים. מתוך 2,000 דונם, כ-400 יהיו למגורים. הערכה כיום היא כי פר דונם יתקבלו זכויות לבניית כ-30-40 יחידות דיור". 

לדברי עו"ד יוסף גיא מוסרי, המתמחה בגיבוש קבוצות רוכשים בפרויקטים בהליכי תכנון ומייצג למעלה מ-1,000 רוכשים בחוף התכלת, "סביר כי הוועדה המחוזית תנהג כפי שפעלה באישור תוכנית ת.א 3700 (הסמוכה) ותעלה את הזכויות (קרי את צפיפות היחידות לדונם נטו לאחר ההפקעה) במתחם, כי האינטרס של הוועדה המקומית שונה מזה של הוועדה המחוזית האמונה על הפיקוח והשמירה לטובת ניצול מרבי ומיטבי של משאב הקרקע היקר. מסיבה זו קנה-המידה הראוי יהא הצפיפות שאושרה בתוכנית 3700.

לדבריו, חשוב לדעת שמדובר במסגרת של תוכנית מתארית של בנייה רוויה לגובה, ולכן ההפקעה לא מעלה ולא מורידה, וחשוב לדעת מהו היקף יחידות הדיור שיאושרו נטו לאחר ההפקעה. הפקעה לצורכי ציבור מדברת על התכלית, אבל את המפתח קובעת תמ"א 35.יש לבדוק מה יישאר אחרי ההפקעה במונחים של יחידות תבעיות מאחר וזכויות ניתנות לגובה.