ח"כ כבל על גל"צ: "לקבוע קיר ברזל בין התחנה לפוליטיקאים"

חברי הכנסת מהאופוזיציה היו מאוחדים בדאגתם מהעברת התחנה מצה"ל למשהב"ט ■ היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה: "אי-אפשר לעשות זאת ללא חקיקה" ■ המשנה ליועמ"ש: "המהלך לא יתבצע אם לא יהיו מנגנונים שישמרו על גל"צ כגוף עצמאי"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ג') בכוונת משרד הביטחון להוציא את גלי צה"ל מאחריות צה"ל ולהכפיף אותה לאחריותו. לפני כשבוע פרסמה לשכת שר הביטחון הודעה רשמית, שלפיה מנכ"ל המשרד, אודי אדם, המליץ על הפיכת התחנה הצבאית ליחידת סמך במשרד הביטחון, וכי לצורך ההליך יוקם צוות שיעסוק בכך וישלים את המהלך עד 1 במאי 2017. 

מהדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה עולה כי ההליך הזה עשוי להיות סבוך יותר ולארוך זמן רב יותר. ראשית, מן הפן משפטי, נראה כי לצורך יישום ההמלצה יהיה צורך בהליך חקיקתי - כך לפחות עלה מדבריה של היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר.

"אם בסופו של דבר יוחלט להוציא את גלי צהל מצה"ל, לא יכול להיות שתתקבל החלטה כזאת בלי מעורבות הכנסת", אמרה עו"ד בנדלר. "יש גבול לאנומליה של גלי צה"ל".

גם ד"ר תהילה אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה כי "מהלך כזה ידרוש חקיקה, אחרת זה לא יעבור מבחן של בג"ץ". 

במהלך רוב הדיון חיכו חברי הכנסת - כולם מהאופוזיציה - לדבריה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר. זילבר לא התבטאה במפורש לגבי הצורך בחקיקה, אך הרבתה להחמיא לתפקודה הנוכחי של גלי צה"ל והדגישה את מה שעלה ממילא גם מהודעת משרד הביטחון, כי גם אם תועבר גלי צה"ל מידי הצבא למשרד הביטחון - הדבר יוכל להיעשות רק לאחר שייקבעו מנגנונים לשמירת אי-התלות שלה במישור הפוליטי, התקציבי, העיתונאי וכו'.

"כולם כאן מאוחדים סביב התובנה שגלי צה"ל היא סוג של נס, והקריאה שעולה מהוועדה היא שעדיף לא לגעת במה שלא שבור", אמרה עו"ד זילבר. היא התייחסה לדברי חברי הכנסת שהתבטאו לפניה. "אם יוחלט בסופו של דבר כן להעביר את התחנה (למשרד הביטחון), אז צריך להבטיח שבמהלך הריצה החפוזה הזאת לא יקרו דברים שיפגעו בעניין המהותי". 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, שאל את עו"ד זילבר: "היועץ המשפטי לממשלה יאמר את דעתו בבירור? אני רוצה שהדברים יאמרו כאן גם על-ידך. שבלי עקרונות-הברזל הללו (שישמרו על עצמאות התחנה ואי-תלות פוליטית) היועץ המשפטי יעצור את התהליך". 

זילבר השיבה: "להבנתי, היועמ"ש כבר התנה את אישור המהלך, בכך שלפני שהוא יוצא לפועל יוכנסו המנגנונים ששומרים על הליבה של גלי צה"ל כגוף עצמאי וממלכתי, וייווצר אותו אזור חיץ. קודם צריכה להתקבל החלטה סופית, ולהבנתי זה עדיין לא הוחלט". 

גם עוזר מנכ"ל משרד הביטחון, עמרי גילה, חזר ואמר כי ההחלטה היא עדיין אינה סופית.

לפני עו"ד זילבר דיברו חברי הכנסת שהגיעו לדיון, שכאמור כולם היו מהאופוזיציה, וכולם הציגו קו אחיד שהרבה להחמיא למצבה של התחנה כיום ולפועלה.

היו"ר כבל אמר: "אני חבר אישי של ירון דקל, ואני מודה לו על העבודה שהוא עושה. אני אוהב את התחנה, גם את גלגלצ, יישר כוח, אתה ראוי לכל שבח והלל, ואני אומר זאת מכל הלב". 

בהמשך דיבר ח"כ כבל על כך שצריך לקבוע "קיר ברזל" בין התחנה לבין הפוליטיקאים, "במיוחד ברוח הימים הללו". "אני מרגיש כחלק משומרי החותם של התקשורת בישראל" הוא הוסיף, וזאת הייתה האווירה גם בדבריהם של יתר חברי הכנסת, כשברקע מרחף כמובן הליך הייסורים שעבר ועדיין עובר תאגיד השידור הציבורי, וגישתו הכללית של ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו כלפי התקשורת. 

ח"כ נחמן שי אמר: "צריך לעשות כל מאמץ שהתחנה לא תהיה כפופה לשר הביטחון. זה לא עניין פרסונלי, שום שר לא צריך שתהיה לו תחנה". ואילו ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה: "המעבר למשרד הביטחון מאוד מדאיג, בעיקר לנוכח הלוך הרוחות של הממשלה הזאת. במצב של השלטון הקיים עדיף שלא תהיה חקיקה בענייניי תקשורת כרגע, ושלא יהיו שינויים מבניים, כי טוב לא ייצא מזה". 

מפקד התחנה, ירון דקל, התייחס למצב הענף כיום ואמר: "כולנו יודעים שאלה לא ימים קלים לתקשורת במדינת ישראל, אחרי ההקלטות (פרשת ביבי-נוני) אנחנו יודעים את זה עוד יותר. דווקא בתקופה הזאת של הקלטות ולחצים על התאגיד, גלי צה"ל היא מגדלור של שידור ציבורי ללא לחצים, מקצועי ואמין, ואני חושב שחשוב מאוד שתסייעו לנו שזה יישמר גם במעבר למשרד הביטחון".