בג"ץ לנתניהו: נמק מדוע אינך מתפטר מתפקיד שר התקשורת

בעקבות העתירות של התנועה לאיכות השלטון וח"כ הרצוג, השופטת מרים נאור הוציאה צו על-תנאי שמחייב את רה"מ לנמק מדוע לא יתפטר או ישעה עצמו מתפקידיו כשר התקשורת והחוץ

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הוציאה הערב (ג') צו על-תנאי שמחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק, בתצהיר כתוב שיוגש עד 20 בפברואר, מדוע לא יתפטר או ישעה את עצמו מתפקידיו כשר החוץ וכשר התקשורת.

הצו ניתן במסגרת שתי עתירות נפרדות שהוגשו לבג"ץ על רקע חקירות ראש הממשלה, הן על-ידי התנועה לאיכות השלטון והן על-ידי יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג וסיעתו בכנסת. דיון בעניין ייערך עד סוף חודש מארס.

התנועה לאיכות השלטון טענה בעתירה שהגישה ב-18 בינואר כי יש לקבל את העתירה לא רק לאור החשדות שעולים מחקירת המשטרה בפרשת נתניהו-מוזס, אלא גם על רקע ניגודי העניינים הרבים של נתניהו בתחום התקשורת (נאסר על ראש הממשלה לעסוק בין היתר בחברת בזק ובאתר החדשות וואלה בשל חברותו עם בעל השליטה בהם, שאול אלוביץ' - ש.נ), ולאור העובדה שחלפו מניין הימים שהעניק בג"ץ למדינה בעתירה של מפלגת יש עתיד על-מנת לנמק מדוע ראש המשלה מחזיק מספר תיקים במקביל. התנועה הלינה בעתירתה על "הפגיעה הקשה באמון הציבור, הפגיעה הקשה במשרד התקשורת וחוסר הסבירות הקיצוני שבהמשך כהונתו של נתניהו".

4 ימים לאחר מכן עתר גם הרצוג לבג"ץ, יחד עם סיעת המחנה הציוני. בעתירה נטען בין היתר: "מהמידע שמגיע לציבור בעקבות החקירות, ומהאנשים המעורבים בהן הנמצאים בלב-ליבו של עולם התקשורת בישראל, עולה חשש כבד כי שר התקשורת מצוי בניגוד עניינים מובהק... ניגוד העניינים אינו מאפשר לשר התקשורת למלא את תפקידו תוך שטובת הציבור עומדת לנגד עינו לפני השיקולים האישיים שלו, הכול ללא משוא-פנים וללא השפעות ושיקולים זרים... בנסיבות כאמור וכל עוד מתנהלת כנגד שר התקשורת חקירה, לא ניתן להבטיח שאמון הציבור בשר התקשורת, במשרד התקשורת ובהחלטותיהם וביוזמותיהם לא ייפגע כתוצאה מכך שפעולותיו של השר ופעולות המשרד כולו עלולות להיראות כמושפעות משיקולים זרים".

 

באופן אירוני, דווקא העתירות של הרצוג והתנועה לאיכות השלטון עשויות לשרת את נתניהו. הדרישה לוותר על תיק התקשורת מוצאת בתקופה האחרונה אוזן קשבת דווקא בסביבתו של ראש הממשלה, שם יש מי שסבורים כי ויתור שכזה עשוי להרגיע את הביקורת הציבורית והתקשורתית ולאותת כי בכובעו כראש ממשלה, לא נפל פגם בשיחותיו עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

אפילו יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), הבהיר כי הוא בעצמו הציע לנתניהו לוותר על התיק, לאחר סיום החקירה בעניין.