מבצע "גן נעול" לפינוי המאחז עמונה; בג"ץ ביטל המתווה

(עדכון) - מספר נפגעים בקרב השוטרים ■ יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט: "הפסדנו בקרב, אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל"

פינוי עמונה/  צילום: רויטרס
פינוי עמונה/ צילום: רויטרס

אחרי שורה של דחיות ביישום החלטת בג"ץ, החל היום (ד') לקראת הצהריים פינוי המאחז עמונה שבאזור בנימין. אלפי שוטרים ושוטרות לוקחים חלק במבצע הפינוי שכונה "גן נעול", כאשר במעגל הראשון נמצאים שוטרים לבושים חולצות כחולות, כשהם אינם חמושים. מספר רעולי פנים, ככל הנראה מהשוליים הקיצוניים יותר של המתנחלים, יידו אבנים על השוטרים ופצעו את חלקם. לפי המשטרה, המתפרעים השתמשו בין היתר בחומרים שהביאו לצריבת פניהם של השוטרים.

ההתקדמות של המשטרה נעשתה תחילה באופן איטי מאוד, בניסיון לבלום את ההתנגדות מצד מאות צעירים שהגיעו אל המאחז ביממה האחרונה. בשלב השני החלו השוטרים להיכנס אל הבתים דרך החלונות, שעה שבחלק מהמקרים משליכים עליהם בין היתר שמן, אקונומיקה ורהיטים.

ארבעים המשפחות שמתגוררות בעמונה החליטו שלא להתפנות מרצונן, אלא להתבצר בבתים ובבית הכנסת המקומי כאקט של מחאה. עם זאת, הנהגת הישוב, בדומה להנהגה המרכזית של מועצת יש"ע, קראה שלא להפעיל כוח אקטיבי נגד זרועות הביטחון. התושבים סרבו גם לארוז מבעוד מועד את חפציהם, כדי שהדבר לא ייחשב לשיתוף פעולה עם הפינוי. כמו במקרים קודמים, "צריבת הטראומה" נועדה לגבות תג מחיר שיתריע מפני פינויים עתידיים. "ציפינו מממשלת הימין למצוא את הפתרונות ולהנהיג מדיניות אחרת, בשונה מהמדיניות של השמאל ושל בג"ץ", אמרה היום אחת התושבות.

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט מסר היום עם תחילת הפינוי: "הפסדנו בקרב, אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל". בנט התכוון בכך לחוק ההסדרה, שאמור לעבר סופית בכנסת ביום שני הבא ולהכשיר בדיעבד התנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית בבעלות פרטית - זאת אף שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי מדובר בחוק בלתי חוקתי עליו הוא לא יוכל להגן במקרה של עתירה לבג"ץ.

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, התייחס בשעות הבוקר לפינוי עמונה בעת שביקר באריאל: "כולנו חשים חמלה והבנה למחאה השקטה של המתיישבים, שהיא דבר טבעי. במדינה דמוקרטית הזכות הבסיסית של התושבים היא למחות ואני מקווה שהמחאה תישאר במסגרת החוק". ליברמן הוסיף עוד: "קראתי בעיון את המסמכים ואת הפסיקה של בג"ץ כשנכנסתי לתפקיד ואמרתי כבר אז, לפני הרבה זמן, שלצערי נצטרך לפנות את עמונה. זה לדעתי הדבר הנכון ביותר להגיד, לומר את האמת, גם כשהיא לא נעימה. לא להוליך שולל, לא למכור אשליות".

יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר לפני הפינוי: "אני מבין את כאבם של המשפחות המפונות, מדובר ביום קשה. אני קורא למתיישבים בעמונה לכבד את החלטת בית המשפט ולא לחרוג ממחאה לגיטימית ולא אלימה. כוחות המשטרה עושים את המוטל עליהם מתוקף החוק ואל לאיש להרים עליהם את ידו". גם חברת סיעתו ציפי לבני מסרה: "פינויו של אדם מביתו קשה תמיד וכאב המשפחות מובן, אבל יום שבו מדינת ישראל הריבונית לא תאכוף את החוק יהיה זה יום שחור לציונות".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), על החלטת בג"ץ לבטל את המתווה שאמור היה ליישב את תושבי עמונה על אותו רכס הר שממנו הם מפונים היום: "בג"ץ, שאת הרכבו הפוליטי קובעת היושבת ראש (כך במקור) מרים נאור, מנע הסדרה שיכלה להקל על העוול. אל דאגה. אנחנו לא רק נתפלל " השיבה שופטינו כבראשונה והסר ממנו יגון ואנחה ", אלא גם נפעל בכל דרך לרסן את הדיקטטורה של בג"ץ, בית המשפט הגבוה לעוול, ולהשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (מחנ"צ ): "פינוי עמונה חושף את פרצופם האמיתי של חברי הכנסת שבמקום לחזק את שלטון החוק והדמוקרטיה בוחרים פעם אחר פעם להתבטא באופן המסכן את כל התשתית החברתית עליה נשענת המדינה הזאת. באגרסיביות, בהתעלמות מכולם, מכים מימין ומכים מימין יותר, ומרסקים כל מה שחיוני למדינה דמוקרטית.

"השתלחותו של ח"כ מוטי יוגב בבית המשפט העליון ובעומדת בראשו בצורה המסיתה וההחותרת תחתיו מצטרפת לאמירתו האומללה של ח"כ סמוטריץ' שהשווה בין הפינוי לאונס. נפתלי בנט אמור להיות שר החינוך של כולנו, אבל עליו לחנך קודם כל את חברי הכנסת בסיעתו. חנך אותם לאזרחות טובה. לצד הזדהות עם כאב המתיישבים על כולם לזכור את החובה לשמור על שלטון החוק. למרות הקושי והכאב, אין לנו ארץ אחרת".