ניסנקורן: לא ניתן שיתנו כסף לטייקונים בנמלים ויזרקו עובדים

פרופ' ירון זליכה , שילווה את המו"מ מצד ההסתדרות: "תפקידנו לוודא שהגורם הציבורי לא יקרוס, לא יפסיד בתחרות ויהפוך כל ענף הנמלים למונופול פרטי בבעלות טייקונים"

אבי ניסנקורן אבי אדרי פרופ' ירון זליכה ראשי הוועדים בנמלי הים /  צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
אבי ניסנקורן אבי אדרי פרופ' ירון זליכה ראשי הוועדים בנמלי הים / צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כינס בצהריים מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בתל אביב, בתגובה למסיבת העיתונאים שכינס הבוקר שר התחבורה ישראל כץ, בנושא המשבר בנמל אשדוד על רקע רפורמת הנמלים.

בעוד שכץ שילב בין איומים להבטחות להרחבת היקף פעילות הנמלים ומספר המשרות בתחום, ניסנקורן הדגיש את המסר היחידי האפשרי מבחינתו כדי למנוע עריקת עובדים להסתדרות הלאומית: הגיע רגע ההכרעה. 

"המפגש הזה נועד להגיד לממשלה, למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, אנחנו ברגע האמת", אמר ניסנקורן. "אנחנו היום צריכים להכריע את הסיפור הזה של הרפורמה. נמצאים פה עובדים שמעל שלוש שנים מטורטרים, מרגישים חוסר ודאות לגבי העתיד שלהם בזמן שמשמיצים אותם. ההסתדרות נוהגת באחריות, אבל אני התחייבתי לעובדים, כבר לפני כמה שבועות, לפני המשבר בנמל אשדוד, שאנחנו מגיעים לרגע האמת וצריכים לסיים אותו.

"אני אומר לכם, אני מלווה את העובדים כל יום. הם לא ישנים בלילה, הם תחת מסכת לחצים, והם לא מאבדים את העשתונות. הם מחזיקים מעמד וממשיכים להפעיל את הנמל. אבל הם אומרים לנו שהם לא יכולים יותר. חייבים להכריע את המאבק הזה". 

ניסנקורן הודיע השבוע על נסיגה מהסכם העקרונות עם הממשלה על הרפורמה בנמלים. הנסיגה נבעה ממרד שהחל בקרב חברי ועדים בנמל אשדוד, שטענו כי החתימו בין 600 ל-700 עובדים על מעבר להסתדרות הלאומית, בדרך להשגת יציגות. את ההכרעה בנושא יקבל בית הדין הארצי לעבודה שידון בסוגיה בשבועות הקרובים. 

בדבריו במסיבת העיתונאים הדגיש ניסנקורן כי הדרך היחידה להימנע ממאבק חריף היא להבטיח "רק דבר אחד - לדעת שהעובדים עובדים בנמלים יציבים והם לא נזרקים. הם השקיעו בהם את כל החיים שלהם. זה מאבק על ביטחון תעסוקתי, נגד פיטורים; להגן על מקום עבודה שנותן שירותים לכל מדינת ישראל. אם נראה שנותנים כסף לטייקונים בגלל החלטות פוליטיות, והעובדים נזרקים, לא ניתן לזה יד. להשמיץ את העובדים ולהפוך אותם לשעיר לעזאזל - אני לא אתן לזה יד".

לצד בכירים בהסתדרות ונציגים מוועדי חיפה ואשדוד, נכח במסיבת העיתונאים גם החשב הכללי באוצר לשעבר, פרופ' ירון זליכה, שילווה את המו"מ מצד ההסתדרות, כדי לוודא שהבטחות השר כץ לשמירה על האיתנות הפיננסית ומקומות העבודה מבוססות. 

בהודעה ששחררה ההסתדרות היום, אמר פרופ' זליכה: "מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהב מונופולים, אבל מה שיותר גרוע ממונופול זה מונופול פרטי. יש עכשיו תחרות בין שני גורמים - גורם פרטי וגורם ציבורי. ותפקידנו לוודא שהגורם הציבורי לא יקרוס, לא יפסיד בתחרות ויהפוך כל ענף הנמלים למונופול פרטי בבעלות של טייקונים.

"אנחנו רואים ניצנים מאיימים כאלה בענף החשמל, שגרמו לעליית מחירי החשמל. מי שילם את המחיר של הקמת מיני מונופולים פרטיים בענף החשמל? רק עם ישראל, שתעריף החשמל שלו עלה. ומי שישלם את המחיר אם לנמלי אשדוד וחיפה לא תהיה היכולת פיננסית והנכסית לעמוד בתחרות מול הגורם הפרטי? היצואנים, היבואנים ועם ישראל בכללותו.

"אנו לא מנסים לדאוג לשכר גבוה יותר לעובדי הנמלים, אני חושב שהשכר שלהם ראוי ומכובד, אין זה הנושא. אנו גם לא מנסים לדאוג להם לתנאים משופרים. אנחנו רק דואגים ששתי החברות הממשלתיות   יוכלו להתחרות בצורה טובה מול שתי המפלצות הפרטיות שעומדות לקום, בתמיכה ממשלתית מלאה, עם מיטב הטכנולוגיה והציוד".