אלימות קשה נגד כוחות המשטרה בעמונה; שוטרים נכוו מחומצה

הצעירים שהתבצרו בבית הכנסת בעמונה ניפצו את שמשות האוטובוס שפינה אותם להתנחלות עפרה הסמוכה ונמלטו ■ מספר מתפרעים נעצרו, כולל כמה שנמלטו מהאוטובוס ■ מעל 60 שוטרים נפגעו במהלך הפינוי

פינוי עמונה/  צילום: רויטרס
פינוי עמונה/ צילום: רויטרס

מראות האלימות הקשה בין המתבצרים האחרונים בבית הכנסת בעמונה לבין כוחות המשטרה לא היו האחרונים: כמה מהצעירים שפונו באוטובוס להתנחלות הסמוכה עופרה, תועדו מנפצים את חלונות כלי הרכב ויוצאים ממנו דרך החלון. לאחר מכן הם נראו עוקרים את דלת האוטובוס.

כוחות הביטחון החלו בשעות הצהריים בפריצה לתוך בית הכנסת, המבנה האחרון בו נותרו פעילים ותושבים במאחז עמונה. לאחר שעות של ניסיונות לקיים משא ומתן והידברות בין הצדדים, החלו הכוחות להסיר את החסמים שהציבו המתבצרים - קורות עץ וברזל ונעילה של הדלתות.

הפעילים החלו בהשלכת חפצים ואף הפעילו מטף כיבוי בפניהם של הכוחות. 17 שוטרים נפצעו באורח קל כתוצאה משברי זכוכית, ומשאיפת עשן. גם חלק מהפעילים בפנים נפגעו כתוצאה מהעימות עם המשטרה. לאחר עימותים קשים, הצליחו הכוחות לפנות את כל המתבצרים.

אך האלימות הקשה לא הסתיימה בבית הכנסת בעמונה: הצעירים שפונו הועלו על אוטובוסים שנסעו לעופרה, אך כשהגיע כלי הרכב לשם, ניפצו חלק מהצעירים את שמשות האוטובוס וברחו דרך החלון. לאחר מכן נראו חלק מהצעירים מנסים לעקור את דלת האוטובוס.

על פי ההערכות של כוחות הביטחון, כ-60 צעירים היו בתוך מבנה בית הכנסת. בשלב מסוים הבינו שהמשא ומתן עלה על שרטון והוחלט להתחיל בפריצה פנימה. עם כניסת הכוחות הפעילים השליכו לעברם סיד ומוטות, ואף הפעילו מטף כיבוי - מה שהוביל ליצירת עשן רב.

במהלך העימותים האלימים ריססו הפעילים בתוך בית הכנסת גז מדמיע לעבר השוטרים, דבר שפגע גם בחלק מהיושבים בפנים. בשלב זה ניסו חלקם לצאת מתוך המבנה כדי לנשום אוויר נקי, ואז נרדפו בידי השוטרים. חלק מהפעילים שנותרו בפנים קשרו עצמם אחד לשני, לרהיטים ולקירות.

 

בין הנפגעים הייתה גם דוברת המשטרה מירב לפידות, שנפגעה באורח קל משאיפת עשן. בריאיון לחדשות 2 היא אמרה כי החומרים הוכנו מראש על ידי המתבצרים כדי לעשות בהם שימוש נגד כוחות הביטחון.

"עשינו כל מאמץ כדי שלא נגיע לרגע הזה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך דברים שנשא באריאל כי "בסופו שלדבר קיימנו את דרישת החוק כי אנחנו מדינת חוק. אני בטוח שכולכם שותפים לכאב הגדול של משפחות שנאלצו לעזוב את בתיהם". נתניהו חזר על הבטחתו להקים יישוב חדש.