שכר עובדי בתי המלאכה בנמל חיפה יגדל בכ-2,500 שקל

אחרי שנתיים של מו"מ נחתם הסכם קיבוצי חדש הנוגע ל-90 עובדים ■ השכר הממוצע בבתי המלאכה יעלה ליותר מ-15 אלף שקל בחודש

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

לאחר שנתיים של מו"מ נחתם ביום חמישי הסכם קיבוצי חדש ל-90 עובדי בתי המלאכה בנמל חיפה, שצפוי להגדיל את שכרם ב-2,500 שקל בממוצע. ההסכם מבטל את פרמיית "זמנים קצובים" שהייתה נהוגה בנמל מ-1977, ושולמה בהתאם למהירות השלמת הטיפול במשימות שונות, ומחליף אותה במדידת רמת המוכנות של הציוד התפעולי בנמל.

הפרמיה החדשה תורכב מחישוב הפרמיות ב-12 החודשים הקודמים ומתוספות על פי המדדים של החודש שעליו משולם השכר.

הנהלת נמל חיפה שואפת להגיע למוכנות של 95% מהציוד לפחות באופן קבוע. כדי לעמוד ביעד זה נקבעו מדדים שמימושם ישפיע על גובה הפרמיות שיקבלו העובדים: זמינות, שמישות, אחזקה מתוכננת והערכת איכות. המשקל הגבוה ביותר יינתן לקריטריון השמישות, שמגדיר את אחוז הזמן בו הציוד לא היה תקול בחודש נתון. חישוב השמישות יכלול גם ציוד שאמור לצאת משימוש ב-2021 וציוד שנמצא בתוכנית ההשקעות של הנמל.

נכון להיום מקבלים עובדי בתי המלאכה בנמל שכר יסוד של 40-37 שקל לשעה, שאליו מצטרפת "תוספת ביצוע" של 40% על כל שעת עבודה. בתוספת 50-40 שעות נוספות בחודש, משמרות ערב ולילה ותוספת "זמנים קצובים" שבוטלה עכשיו, הגיע השכר הממוצע של העובדים לכ-13,000 שקל בחודש. בעקבות ההסכם החדש צפוי כאמור השכר לעלות ליותר מ-15 אלף שקל בממוצע.

בהודעת ההסתדרות על ההסכם החדש נכתב: "במסגרת יישום ההסכם תיערך תקופת פיילוט, שבמהלכה חברת נמל חיפה וההסתדרות עם ועד העובדים, יוכלו לבחון את הצורך בעדכון מידות העמידה ביעדים המזכות באחוז הפרמיה שנקבע מראש. עוד נקבע בהסכם, כי ההסתדרות והעובדים יהיו שותפים בקידום היישום של שיפורים טכנולוגיים והכנסת טכנולוגיות חדשות, כנגד ההתחייבות כי לא יהיה במהלכים אלו כדי להפחית את שכרם של העובדים או לגרום לפיטוריהם".

טקס החתימה על ההסכם התקיים בלשכת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, והשתתפו בו מטעם נמל חיפה סמנכ"ל הכספים מוטי ווטרו, מ"מ סמנכ"ל משאבים אפרת קייט, סמנכ"ל תפעול דוד כהן, וראש אגף ציוד איתן חדד.

מצד ההסתדרות השתתפו יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, מזכיר ועד עובדי סקטור ציוד בנמל חיפה, גיא עודי וחבר הוועד אבי לוי. את ההסכם ליוו מצד ההסתדרות עו"ד הילה גבר מהאגף לאיגוד מקצועי והכלכלנית מאיה וסרמן מאגף הכלכלה.

ניסנקורן אמר כי הוא שמח על ההסכם "שעבר הרבה חבלי לידה. ההסכם הוא הסכם צודק שמביא בשורה לסקטור חשוב". אבי אדרי ציין כי ההסכם טוב לשני הצדדים, משום שהוא מעלה את השכר ובמקביל את פריון העבודה בנמל.

מזכיר ועד סקטור הציוד בנמל חיפה, גיא עודי, אמר גם הוא כי מדובר בהסכם חשוב וטוב לשני הצדדים. "מבחינתנו מדובר ברגע היסטורי חשוב, שמגיע אחרי שנים ארוכות של המתנה ומאמצים. אנו רוצים להודות לציבור העובדים שהפגין אחריות, סבלנות ואורך רוח מתוך אמונה בדרכו של הוועד וביכולת שלנו להביא שינוי".

עודי הודה גם לניסנקורן ולהנהלת הנמל, "על כך שפעלה מתוך כבוד והכרה בתרומתם של העובדים, ובייחוד ליעקב לטוינסקי, סמנכ"ל המשאבים שמילא תפקיד מוביל בקידום התהליך בתחילת דרכו, אפרת קייט, מ"מ סמנכ"ל משאבים ודוד כהן, סמנכ"ל התפעול בנמל".

מ"מ סמנכ"ל המשאבים, אפרת קייט, אמרה: "אני מקווה שהחתימה על הסכם זה מסמנת תחילתו של עידן חדש בנמל, לשינוי התרבות הארגונית ופריצת דרך שתסייע בהבאת הנמל להישגים ראויים שיאפשרו לו להתחרות בנמלים החדשים לכשיוקמו".