לאחר המתקפה של טראמפ: לוקהיד מרטין חותכת את מחיר ה-F-35

במסגרת תוכנית הנשק היקרה בהיסטוריה, שעלותה הייתה על הכוונת של הנשיא, הסכימה ענקית המערכות הצבאיות להעביר למשרד ההגנה 90 מטוסי קרב ב-8.5 מיליארד דולר - חיסכון של 700 מיליון דולר

מטוס חמקן F–35 של לוקהיד מרטין האמריקאית / צילום: רויטרס
מטוס חמקן F–35 של לוקהיד מרטין האמריקאית / צילום: רויטרס

 

ענקית המערכות הצבאיות לוקהיד מרטין הסכימה למכור למחלקת ההגנה של ארה"ב 90 מטוסי קרב מדגם F-35 תמורת 8.5 מיליארד דולר, סכום שמהווה חיסכון של יותר מ-700 מיליון דולר לעומת המחיר באספקת המטוסים האחרונה. 

לוקהיד מרטין העניקה קרדיט לדונלד טראמפ על כך שסייע "להאיץ את המגעים" ו"להוריד את המחיר" במסגרת מה שנחשב לתוכנית הנשק היקרה ביותר בהיסטוריה. 

עלות תוכנית מטוסי F-35 עלתה על הכוונת של טראמפ בכמה הזדמנויות בשבועות האחרונים, והוא קרא לבחון מחדש האם גרסה משופרת של מטוס F/A-18 הישן יותר תוכל להחליף את ה-F-35 היקר של הצי.

מנכ"לית לוקהיד מרטין, מרילין יוסון, העניקה לטראמפ "התחייבות אישית" לקצץ במחיר של ה-F-35 החמקני לאחר שטראמפ העלה ציוץ שבו הוא ביקר את התוכנית, ומזכיר ההגנה הנכנס, ג'יימס מאטיס, הורה לפנטגון בשבוע שעבר להוביל בחינה מחודשת של התוכנית שהיקפה 400 מיליארד דולר.  

כשתיחתם העסקה באופן רשמי, תהיה זו הפעם הראשונה שעלותה של אחת משלוש הגרסאות של מטוס הקרב מהדור החמישי תרד אל מתחת ל-100 מיליון דולר למטוס.

עבור קבוצת המטוסית הנוכחית, גרסת A של חיל האוויר תעלה 94.6 מיליון דולר למטוס, גרסת B בשירות חיל הנחתים תעלה 122.8 מיליון דולר וגרסת C של חיל הים תעלה 121.8 מיליון דולר.

"ההסכם מהווה חיסכון של 728 מיליון דולר והנחה של קרוב ל-8 אחוזים במחיר לעומת החוזה האחרון על כלי הטיס שמסופקים בידי לוקהיד מרטין ובידי שותפינו לתעשייה", הודיעה לוקהיד מרטין. "זוהי עסקה טובה למשלם המיסים האמריקאי, למדינה שלנו, לחברה שלנו ולספקינו".