חברות התעופה מטיסות מוסלמים לארה"ב; טראמפ: "בעיה גדולה"

חברות בצרפת, באיחוד האמירויות ובקטאר הודיעו כי יאפשרו לאזרחי שבע המדינות המוסלמיות שהוטלו עליהן מגבלות כניסה להמריא למדינה, עקב הקפאת הצו ■ טראמפ: "אם אנשים מסוימים יוכלו להיכנס, זה אומר מוות והרס"

דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ גירוש מוסלמים (צילום: רויטרס)

 

חברות התעופה "אייר פראנס", "קטאר איירוויז" וחברת התעופה הלאומית של הנסיכות אבו דאבי, " איתיחאד איירווייז", הודיעו היום (שבת) כי יאפשרו לאזרחי שבע המדינות המוסלמיות שהוטלו עליהן מגבלות כניסה לארצות הברית לעלות על טיסות למדינה, לאחר ששופט פדרלי במדינת וושינגטון הוציא צו מניעה זמני לצו שעליו חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בעקבות הפסיקה, הנחתה רשות המכס והגבולות את חברות התעופה כי כעת מותרת עד להודעה חדשה כניסתם של תושבי אותן מדינות לתחומי ארצות הברית ללא הגבלות מיוחדות. טראמפ מיהר להגיב לסוגיה, וצייץ בטוויטר כי "כשמדינה לא יכולה יותר לומר מי יכול ומי לא יכול להיכנס ולצאת במיוחד מסיבות של ביטחון - זו בעיה גדולה".

"מעניין שכמה מדינות במזרח התיכון מסכימות עם האיסור הזה. הן יודעות שאם לאנשים מסוימים תתאפשר הכניסה, זה אומר מוות והרס מוחלט", הוסיף. "הדעה של הכביכול שופט הזה, שלקח את זכות אכיפת החוק מהמדינה שלנו, היא מגוחכת ותבוטל".

בתגובה לצו המקפיא את הוראתו של טראמפ, נמסר הלילה מהבית הלבן כי "משרד המשפטים מתכוון להגיש בהקדם האפשרי בקשה לעיכוב ביצוע של הצו השערורייתי הזה, ולהגן על הצו הנשיאותי של הנשיא, אשר להבנתנו הוא חוקי ומידתי", נכתב בהודעת הדובר, שון ספייסר. "כוונתו של הצו הנשיאותי היא להגן על ביטחון המולדת, ובידיו הסמכות החוקתית להגן על העם האמריקאי". בהמשך הוציא הבית הלבן הודעה חדשה, זהה לחלוטין, ממנה הוסרה המילה "שערורייתית".

על פי הצו הנשיאותי, הכניסה מהמדינות עיראק, סוריה, איראן, לוב, סומליה, סודאן או תימן הוגבלה למשך 90 ימים, עד שיימצא, לטענת הממשל, מנגנון בקרה יעיל יותר שיבטיח "סינון מעמיק" של נוסעים ממדינות אלה בכניסה לארצות הברית. לפי נתוני מחלקת המדינה האמריקאית, כ-60 אלף אשרות כניסה לארצות הברית בוטלו בשל הצו מאז שהוצא.