הבניין שלכם לקראת פינוי-בינוי? זה מה שאתם צריכים לדעת

אחרי שנים של דשדוש, נראה כי סוף-סוף פרויקטים במסלול של פינוי-בינוי צוברים תאוצה ■ אלא שבדרך להגשמת החזון יש עוד כמה בעיות קריטיות שחשוב לפתור בהקדם

פינוי בינוי/ צילום: מתוך הוידאו
פינוי בינוי/ צילום: מתוך הוידאו

בשנים האחרונות מתחדד הצורך בקידום פרויקטים במסלול פינוי-בינוי. לא קשה להבין למה פרויקט פינוי-בינוי הוא פרויקט עם פוטנציאל גדול. פרויקט כזה יכול להוסיף לא מעט יחידות דיור חדשות בערים, בלי להפשיר קרקע חדשה. הוא יכול ליצור דירות חדשות במקומות בנויים ומרכזי הערים וגם לקדם הריסה של בניינים ישנים שלא עמידים נגד רעידות אדמה וכבר נמצאים היום במצב גרוע מאוד.

גם לבעלי הדירות הישנות הפרויקטים האלה מבטיחים שדרג משמעותי. היום אין לרובם יכולת לקנות דירה חדשה או לשפר דיור בצורה סבירה. אבל פרויקט פינוי-בינוי מבטיח להם דירה חדשה מבלי לשלם שקל.

השנה אושרה סוף-סוף הרשות להתחדשות עירונית. היא אומנם עוד לא התחילה לעבוד, אבל היא מעידה על רוח חדשה ועל סדר עדיפויות חדש של הממשלה. וזה לא מעט, אחרי שנים ארוכות של הזנחה.

אבל שיחות עם גורמים בענף וסיבוב בשטח בחודשים האחרונים מעיד שבפועל יש יותר מרק רוח חדשה. אחרי שנים ארוכות בהן השאלה כמה פרויקטים של פינוי-בינוי באמת מתקדמים העלתה את התשובה הקבועה בודדים ולא מספיק, נכון להיום מסתבר שיש שיפור. על פי נתונים חדשים שמקבלים אישור גם ממשרד הבינוי והשיכון, נכון להיום יש לא פחות מ-36 פרויקטים בביצוע, ועוד 34 פרויקטים בשלב הגשת היתרי בנייה. אלה נתונים משמעותיים.

במקביל, מקימים היום ועדות מיוחדות לטיפול בפינוי-בינוי בוועדות המחוזיות וגם הצעת חוק חדשה מציעה לאפשר ליזמים להגיש את התוכנית לאישור הותמ"ל, הוועדה החדשה של משרד האוצר שמזרזת את אישור התוכניות.

אז הכיוון נראה חיובי. אבל יש שני דגשים חשובים שצריכים עדיין את תשומת-הלב של הממשלה. דבר ראשון הוא להתחיל ולעשות סדר בשלבים הראשוניים של התהליך. למסד את ההתקשרות של בעלי הדירות עם היזמים. לקבוע אמות מידה ותנאים ברורים יותר לתמורה שיכולים לקבל בעלי הדירות מחד והיזמים מאידך. ולנסות להרחיק כמה שיותר את הגורמים שמבטיחים לבעלי דירות הבטחות שאי אפשר לקיים. יש הצעת חוק שמתייחסת לנושא הזה, חוק מארגני העסקאות, אבל היא בינתיים מתעכבת. זה הזמן לדחוף אותה קדימה.

דבר שני שחשוב לקדם הוא התייחסות לתשלומים עתידיים של בעלי הדירות הוותיקים שחוזרים לדירה חדשה. נכון, מדובר באנשים שמקבלים דירה חדשה בלי להוסיף שקל, אבל יום אחרי שהם מקבלים את הדירות החדשות הם גם עומדים מול תשלומים גבוהים יותר בכל מה שקשור לתחזוקה ולארנונה. יש הרבה רעיונות איך אפשר להקל עליהם, אבל גם כאן הדברים צריכים להיות ברורים וקבועים. לא מדובר אגב על משקיעים שעושים אקזיט בפרויקטים האלה, אלא על האוכלוסייה המקורית, שבהרבה מקרים חסרת אמצעים או קשת יום. להם צריך לעזור.

פינוי-בינוי היא תוכנית מבורכת. יש לה הרבה מאוד יתרונות. אבל הדבר הכי חשוב הוא לעשות את זה נכון. צריך לנקות את הענף הזה ממאכרים שרק מעכבים פרויקטים וגם לדאוג שבעלי הדירות הוותיקים יוכלו להישאר לגור בדירה החדשה ולא יקרסו תחת תשלומים גבוהים בלתי צפויים.

ו