אחיה של הפרסומאית חנה רדו הורשע בשימוש במידע פנים

לפי החשד, במידע שקיבלה מאחיה רכשה רדו, המשנה ליו"ר מקאן ויו"רית מקאן ואלי, מניות קומפיוג'ן בסך 54 אלף שקל ועשתה רווח מהיר של 40% ■ עורכי דינה: העמדתה לדין פלילי אינה מידתית; נערער לעליון

חנה רדו / צילום: איל יצהר
חנה רדו / צילום: איל יצהר

אריה צ'צ'קס, אחיה של חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן, הורשע הבוקר (ב'), על סמך הודאתו, בעבירה של שימוש במידע פנים על רקע מידע שהעביר לאחותו על עסקה בחברת קומפיוג'ן, שם עבדה גרושתו.

הרשעתו של צ'צ'קס משליכה על התיק המנוהל בימים אלה כנגד אחותו, אשר מכחישה כי נמסר לה מידע פנים ומטבע הדברים מכחישה גם את השימוש במידע כזה.

צ'צ'קס, בעלה לשעבר של סמנכ"לית הכספים בחברת קומפיוג'ן, דקלה צ'צ'קס, ואחותו, חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן ויו"רית מקאן ואלי, נעצרו על-ידי רשות ניירות ערך באפריל 2014, בחשד לשימוש במידע פנים של חברת קומפיוג'ן. השניים נחקרו ושוחררו בתנאים מגבילים, ובהמשך הועבר התיק לטיפול פרקליטות מיסוי וכלכלה.

בהמשך לכך, במאי אשתקד הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום נגד צ'צ'קס. לפי כתבי האישום, במהלך חודש אוגוסט 2013 מסר צ'צ'קס לאחותו, רדו, מידע פנים בדבר השקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן.

קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח פלטפורמות, דרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי גנים. בסמוך לתחילת אוגוסט 2013 מניותיה נסחרו בנאסד"ק ובבורסה בתל-אביב. בחודש מארס 2012 החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית באשר להסכם שיתוף-פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בקומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המשא-ומתן ובקבלת ההחלטות סביב העסקה.

צ'צ'קס, טייס אל-על במקצועו, היה נשוי באותה תקופה לדקלה צ'צ'קס אקסלברד, שכיהנה כסמנכ"לית הכספים של החברה וכאחראית קשרי משקיעים. צ'צ'קס אקסלברד נמנתה עם חברי ההנהלה של החברה, ומתוקף תפקידה ומעמדה הייתה מעודכנת לאורך כל הדרך בפרטי המשא-ומתן לקראת חתימת העסקה, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים. משכך הייתה "אשת פנים". לפי האישום, צ'צ'קס היה "איש פנים" לפי חוק ניירות ערך - מתוקף היותו נשוי לה.

באותה עת, אחותו, רדו, כבר כיהנה כמשנה למנכ"ל של קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון וכיו"רית מקאן ואלי, השלוחה של הקבוצה במצפה רמון. כמו כן החזיקה רדו באחזקה מלאה בחברת אדגו יועצים בע"מ, שבאמצעותה קיבלה את שכרה ממקאן-אריקסון.

ב-5 באוגוסט נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן לבאייר. על-פי האישום, יום קודם לכן, ב-4 באוגוסט, סיפר צ'צ'קס לרדו כי הוא מחזיק במידע פנים, אשר אינו יכול לעשות בו שימוש, בנוגע להשקעה המתרחשת בחברה, וכי כדאי לה לקנות את מניות קומפיוג'ן כעת, ואף ציין בפניה כי עליה לשמור את המידע בסוד.

מכתב האישום עלה כי צ'צ'קס העביר את מידע הפנים לאחותו, על אף שהוזהר פעמים רבות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים על-ידי אשתו דאז להימנע מלדבר על קומפיוג'ן ולמסור מידע בעניינה.

יום לאחר קבלת המידע מצ'צ'קס, ובטרם דיווחה החברה על אודות העסקה הצפויה, ביצעה רדו רכישה של מניות קומפיוג'ן בסך 54 אלף שקל. כ-40 דקות לאחר פרסום הדיווח המיידי על ההסכם, זינק שער המניה של החברה ב-44.58% משער העסקה האחרונה וב-53% משער הבסיס. באותו היום ננעל שער המניה בעלייה של 40% משער הבסיס, ומחזור המסחר שלה היה גדול פי 22.58 ממחזור המסחר היומי הממוצע בארבעת החודשים שקדמו לדיווח.

בעקבות זאת, על-פי האישום, רדו הרוויחה כ-20 אלף שקל מפעילותה במניה. יומיים לאחר מכן מכרה רדו את המניות שרכשה.

בראשית ההליכים הכחיש צ'צ'קס את ביצוע העבירה המיוחסת לו, אך הודה בחלק מן העובדות. בתשובה לאישומים נגדו מסר כי באוגוסט 2013 הוא היה תחת הרושם כי התרחשות חיובית צפויה בחברת קומפיוג'ן, אשר לא ידע מה טיבה, כל זאת עקב עומס העבודה החריג שהוטל על אשתו. עוד מסר צ'צ'קס כי באותו חודש הגיע למשרדה של אחותו ואמר לה כי אילו היה יכול, היה קונה את מניית קומפיוג'ן - "או משפט בעל משמעות דומה".

הבוקר, כאמור, הודה צ'צ'קס בעובדות כתב האישום, ללא שינויים כמעט, מלבד מחיקת התאריך הנקוב באישום בו נמסר מידע הפנים לאחותו. ההודאה נמסרה לאחר שבאת-כוחו של צ'צ'קס, עו"ד יעל גרוסמן, הבהירה בדיון כי הוא לא ינהל הוכחות בתיק ולא יחקור את אחותו על דוכן העדים בשום מקרה.

לאחרונה דחה השופט חאלד כבוב את בקשתה של רדו לבטל את כתב האישום נגדה ולהעביר אותו למסלול האכיפה המינהלית. כבוב קבע כי לא מצא שהחלטות רשות ניירות ערך והפרקליטות "היו בלתי סבירות באופן קיצוני, הן לא התקבלו תוך חריגה מסמכות ואף לא תוך שקילת שיקולים זרים ובלתי ענייניים".

לאחר דחיית בקשתה כפרה רדו באמצעות באי-כוחה, עורכי הדין אסף ברם ורווית צמח, במיוחס לה בכתב האישום, אך טרם הגישה תגובה מפורטת לכתב האישום. 

עורכי הדין של רדו: העמדתה לדין פלילי אינה מידתית; נערער לעליון

מעורכי הדין רווית צמח ואסף ברם, המייצגים את חנה רדו, נמסר בתגובה: "חנה רדו הודתה בביצוע הפעולה, אולם טענה כי מטרת הפעולה, שעשתה פעם אחת בניירות ערך בלמעלה מ-20 שנים, לא הייתה עשיית רווח כספי, אלא נעשתה בהקשר משפחתי בלבד ומניע שבתחום היחסים בין האחים. 

"בכוונתנו לערער לבית המשפט העליון, משום שזהו מקרה מובהק של העמדה מיותרת לדין פלילי. חנה רדו אינה נמנית עם מעגלי שוק ההון וצברה זכויות נדירות במעשיה לטובת הציבור והפריפריה בישראל. פעולה אחת ויחידה שבוצעה פעם בלמעלה מ-20 שנים, עליה חנה הביעה צער וחרטה והודתה בביצועה, צריכה להיות נדונה במסגרת הליך מינהלי. העמדתה לדין פלילי אינה מידתית, אינה משרתת כל מטרה מועילה, עומדת בניגוד למדיניות בדבר מעבר מאכיפה פלילית לאכיפה מינהלית ומסכלת את תכלית והגיונות החוק.

"החלטת המדינה אינה סבירה, בשל סטייתה מההנחיות המינהליות המחייבות אותה בעניין הסדרים מותנים. החלטת המדינה אינה סבירה גם משום שלא שקלה כראוי את מלוא השיקולים הרלוונטיים ולא נתנה את המשקל הראוי לכל אחד משיקולים אלה.

"ההליך הפלילי אמור להיות האפשרות האחרונה אשר ננקטת על-ידי המדינה, לאחר שהתברר כי אין שום דרך סבירה אחרת להשיג את המטרות החברתיות העיקריות אשר מושגות בהליך הפלילי. בענייננו ברור כי ההליך הפלילי נגד חנה ננקט על-ידי המדינה כאפשרות ראשונה במקום אחרונה".