כישלון למחיר למשתכן ברמלה ובסכנין לבניית כ-1,000 דירות

ברמלה לא התקבלו הצעות ל-792 דירות במכרז חוזר, ובסכנין ל-178 דירות ■ בניגוד למקרים אחרים של מכרזים שנכשלו, שבהם השיווק החוזר לווה בשינוי תנאי המכרז, במקרה הזה המגרשים שיצאו לשיווק חוזר יצאו בתנאים דומים

כישלון למכרזי מחיר למשתכן ברמלה ובסכנין. ברמלה, חמישה מגרשים במערב העיר שכוללים 792 יחידות דיור סך-הכול יצאו למכרז נסגרו לפני ימים אחדים, לאחר שלאף אחד מהם לא הוגשה הצעה. כישלון המכרז מפתיע משום שלא מדובר בפריפריה רחוקה, אולם הביקוש הנמוך מעיד שוב כיצד למרות מיקומה המרכזי, ולמרות שבשכנתה לוד דווקא הצליחו מכרזי מחיר למשתכן, נותרה עדיין העיר רלוונטית פחות לקבלנים וגם לרוכשי הדירות. דוגמא נוספת לכך ניתן לראות בקצב עליית המחירים בעיר שלא הדביק את שכנותיה.

המכרז הנוכחי, שנכשל, הוא מכרז חוזר שפורסם לאחר שהמכרז המקורי שפורסם באותה שכונה רשם הצלחה חלקית בלבד. המכרז ההוא, שפורסם לראשונה בסוף חודש אוגוסט האחרון, נדחה פעם אחת וכלל היצע של 1,592 יחידות דיור סך-הכול. לאחר שיווק המגרשים הוגשו הצעות רק לשלושה מתוך שמונת המגרשים ולשאר המגרשים לא הוגשו הצעות כלל, והם חזרו כעת לשיווק חוזר שנכשל כאמור גם הוא.

בניגוד למקרים אחרים של מכרזים שנכשלו, שבהם השיווק החוזר לווה בשינוי תנאי המכרז, במקרה הזה המגרשים שיצאו לשיווק חוזר יצאו בתנאים דומים: המחיר המקסימלי למ"ר נותר כשהיה וכך גם הוצאות הפיתוח וגובה הערבות.

במכרז הקודם ברמלה, שווקו בהצלחה מגרשים לבניית 800 יחידות דיור מוזלות. על פי ההצעות הזוכות באותו המכרז, מחיר ממוצע לדירה מוזלת בשטח 93 מ"ר יעמוד על החל מכ-942 אלף שקל, דירת 118 מ"ר בהחל מכ-1.19 מיליון שקל ודירת 128 מ"ר בהחל מכ-1.29 מיליון שקל. מחירים אלו כוללים את מרכיב המע"מ ושטחי המרפסת, מחסן וחניה.

סכנין: אין מציעים במכרז

ביישוב סכנין נכשל מכרז נוסף של מחיר למשתכן, אחד המכרזים הראשונים ביישוב ערבי, שכלל תשעה מגרשים לבניית 178 יחידות דיור מוזלות סך-הכול. המכרז נסגר בימים האחרונים לאחר שלא הוגשה אף לא הצעה אחת למגרשים.

המכרז התחיל את דרכו עוד בשנת 2015 כמכרז רגיל, והפך מאוחר יותר למכרז מחיר למשתכן עם השקת התוכנית. עם זאת, כאמור, המכרז נכשל.

בעבר נשמעה לעתים קרובות הטענה כי ביישובים ערבים, אופי היישוב לא יאפשר קליטת מכרזים בבנייה לגובה. כפועל יוצא מכך ניסו לשווק מגרשים קטנים יותר עם פחות יחידות דיור בכל אחד מהם. אולם, בשורה התחתונה נראה כי גם הניסיון הזה לא צלח כאשר המכרז נותר ללא מציעים.