הדירקטור המתפטר: "לטבע יש בצנרת את כל מה שצריך"

פרופ' אריה בלדגרין, שעזב את טבע כדי להקדיש זמן לקייט פארמה: "לטבע היה מאוד נוח עם הקופקסון, אולם כבר לפני שנים היה צריך להתכונן לחיים אחריה"

לפני כשבוע פרש פרופ' אריה בלדגרין מתפקידו כדירקטור בטבע . היו מי שאמרו כי הפרישה היא על רקע הירידה החדה במניית טבע (שאיבדה כ-40% מערכה בשנה האחרונה), אולם בלדגרין טען בתוקף, כי מדובר בפרישה לצורך הקדשת מלוא זמנו לחברת "קייט פארמה " שייסד, ושאותה הוא מנהל.

בשבוע שעבר הפסידה טבע במשפט הקופקסון בארה"ב. החברה ביקשה למנוע ממיילן ומומנטה להשיק גרסה גנרית לקופקסון 40 מ"ג. אולם בית המשפט קבע, כי הפטנטים של החברה על התרופה לטרשת נפוצה, אשר מספקת כ-30% מהכנסות טבע וכשליש מרווחיה, כבר אינם תקפים, ואינם מוגנים מתחרות.

בראיון ל"גלובס" אומר היום בלדגרין, כי "כל חברת תרופות חייבת להשתנות כל הזמן. לטבע היה מאוד נוח עם התרופה קופקסון, אולם כבר לפני 8-10 שנים היה צריך להתכונן לחיים אחריה, וההכנה הזו לא נעשתה כראוי.

"אי-אפשר להאשים את החברה, היא צמחה כל כך מהר. כעת היא משקיעה בפיתוח העתיד שלה, אולם נוצר חסר זמני, שצריך לשרוד אותו. העתיד של טבע יגיע מהמחלקה של פרופ' מייקל היידן (המחלקה האינובטיבית, ג"ו). כולם הצטערו על עזיבתו של סיגי אולפסון (ראש החטיבה הגנרית לשעבר) אבל סיגי לא עבד על העתיד של טבע".

 - האם לטבע יש בצנרת המוצרים את מה שדרוש כדי להחליף את ההכנסות מן הקופקסון, או שעליה לבצע רכישות נוספות?

"הצנרת הקיימת מהווה תשתית מספקת כדי להפוך את טבע לשחקנית אינובטיבית משמעותית, צריך רק לתת לה את הזמן והכסף. לאחרונה הייתי שותף למפגש מדעי של צוות טבע עם אחת האוניברסיטאות המובילות, ונראה שהמדענים מעריצים את מה שטבע עושה. חבל שזה לא קרה לפני 10 שנים".

 - ארז ויגודמן הוא המנכ"ל הנכון לתקופת המעבר הזו?

"ארז הוא מנהל טוב ומדריך טוב. אם הוא ייתן למייקל ולקבוצת המו"פ את מה שהם צריכים, יהיו לזה תוצאות. מה שקורה בטבע אינו ייחודי לה. רוב חברות התרופות הפסידו 30%-40% מהשווי שלהן בחודשים האחרונים, אפילו קייט, שעמדה בכל מה שהבטיחה והרבה מעבר לכך". קייט פארמה נסחרת כעת לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר, ירידה של כ-40% מהשיא.

שנה קריטית בקייט

קייט פארמה מפתחת תרופות לטיפול בסרטן הדם באחת השיטות הנחשבות למבטיחות ביותר בתחום, שיטת ה-CAR-T. "שנת 2017 אמורה כבר להיות השנה הכי קריטית בחייה של קייט", אומר בלדגרין, "שבה נהפוך מחברת פיתוח תרופות לחברת פארמה אמיתית". החברה מצפה לאישור שיווק במחצית השנייה של השנה.

המוצר של קייט מבוסס על הפקת תאי מערכת החיסון של החולה, טיפול בהם בטכנולוגיה של הנדסה גנטית כדי לעודד את תאי מערכת החיסון להכיר ולתקוף את הגידול, והחזרתם לגוף. "זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מוצר מהונדס גנטית מוחזר לתוך הגוף של המטופל", אומר בלדגרין.

התוצאות מן הניסוי האחרון שעל החברה לערוך לשם קבלת האישור צפויות בעוד שישה שבועות. בניתוח התוצאות לאחר שלושה חודשים, אצל 70% מהחולים הייתה תגובה כלשהי ואצל 50% מהחולים המחלה נעלמה. התוצאות הסופיות יבחנו את מצבם לאחר שישה חודשים. לדברי בלדגרין, בחולים שנבדקו בניסוי שלב II של החברה, התוצאות העיקריות הופיעו לאחר חודשים ספורים ונשמרו לטווח ארוך.

בלדגרין אופטימי לגבי התוצאות, אך עדיין יכולות להיות הפתעות אם ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) יחליט לפתע לדרוש מידע נוסף, שעלול לעכב את ההשקה, או אם ה-FDA יתעכב באישור המוצר מסיבות פנימיות. כמו כן, על ה-FDA לאשר את מפעל הייצור של החברה.

 - האם ההקפאה של גיוס העובדים ל-FDA עלולה להשפיע עליכם?

"לא, משום שגם טראמפ קבע מסלולים מיוחדים למוצרים שהם מצילים חיים. ב-2016 קצב האישורים של תרופות חדשות על-ידי הרשות היה נמוך, וכך צפוי גם ב-2017, אך זה לא בגלל ה-FDA, אלא בשל התייבשות המקורות לתרופות חדשניות".

המוצר של קייט מורכב לשימוש, בגלל התלות שלו בהפקת תאים מכל חולה. זה אינו מוצר מדף. בלדגרין טוען כי קייט כבר ערוכה לספק את הטיפול המורכב בארה"ב. לגבי קצב ההכנסות הצפוי ב-2018 הוא אומר, "תראו מה המתחרה העיקרית שלנו, נוברטיס, אמרה לגבי היקף השוק הפוטנציאלי שלה - מאות מיליוני דולרים, והיא פונה לשוק קטן משלנו, ותגיע לשוק אחרינו".

 - שמתי לב שלא ציינת את ג'ונו כמתחרה משמעותית.

"ג'ונו מייצרת את מוצריה בתהליך שונה, ומשתמשת בחומרים אחרים. לכן השוק לא קנס אותנו כשלמוצר שלהם היו בעיות בטיחות, למרות ששנינו פועלים בתחום הCAR-T. "ג'ונו פונים לאותה אינדיקציה יותר קטנה שאליה פונה גם נוברטיס, והם צפויים להגיע מאוחר יותר מנוברטיס. אני לא מזלזל בהם בוודאי, ובמיוחד לא מזלזל במדע שלהם, אולם להפוך מדע למוצר זו יכולת שאין לכל חברה".

מניית קייט פארמה מהנפקתה
 מניית קייט פארמה מהנפקתה