בהיעדר נתניהו ובדרך לבג"ץ: חוק ההסדרה אושר בכנסת

המליאה אישרה את החוק השנוי במחלוקת שיכשיר מאחזים בלתי חוקיים ברוב של 60 חברי כנסת ■ 52 התנגדו, בהם ח"כ בני בגין מהליכוד ■ הרצוג: "דגל שחור מתנוסס על החוק"

מליאת הכנסת אישרה הלילה (ב') באופן סופי את חוק ההסדרה, שמכשיר בדיעבד התנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית ביהודה ושומרון.

החוק השנוי במחלוקת עבר ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר אחר הצהריים כי הוא עדכן את הממשל האמריקני על הכוונה להשלים את החקיקה. נתניהו עצמו, שבשיחות סגורות הבהיר כי הוא מסתייג מהחוק, עשה את דרכו חזרה לישראל מלונדון ולא הספיק להגיע להצבעה.

אחד המתנגדים הגדולים לחוק ההסדרה הוא היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהפציר בממשלה שלא לתמול בחוק משום שלדבריו הוא "בלתי חוקתי" ועל כן לא יוכל להגן עליו במקרה של עתירה לבג"ץ. גם חברי סיעת "כולנו" הצביעו בעד, למרות שיו"ר המפלגה שר האוצר משה כחלון הבהיר בעבר כי יתנגד למהלכים שפוגעים בבג"ץ ובשלטון החוק.

בכירים בקואליציה וגם בליכוד הודו כי הם מסתייגים מהחוק, וטענו כי נתניהו נגרר להליך הזה לאור הלחץ שהפעיל יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. חברי סיעתו של בנט היו הראשונים לברך הלילה על אישור החוק, כשברקע גינויים חריפים מספסלי האופוזיציה. "זהו יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל", אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ', מיוזמי החוק. "מכאן ממשיכים להחלת הריבונות ולהמשך בניה ופיתוח ההתיישבות בכל מרחבי הארץ".

ח"כ מוטי יוגב הוסיף: "לא יעזור לדיקטטורה של אליטת המיעוט של בג"ץ. גם אם תנסו לבטל את החוק, מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית תשוב ותחוקק את הסדרת עם ישראל בארצו".

מנגד, אמר הלילה סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "הבושה והקיצוניות ניצחו הערב, אבל זאת רק נגיעה. קואליציית עושי דברו של בנט - אל תתרגלו להרגשה, בג"ץ כבר מוכן לגרוס את הצעת החוק השערורייתית הזו". גם ח"כ אראל מרגלית אמר: "נתניהו מתעתע במצביעיו. זה לא חוק ההסדרה אלא חוק החקירה. כל מטרתו כרגע היא לשלהב את ההמון ולייצר משבר בינלאומי כדי לכסות על הסתבכותו הפלילית".

ח"כ ציפי לבני אמרה הלילה: "זהו יום רע בהיסטוריה של ישראל. מיעוט קיצוני וכוחני, בחסות מנהיג חלש, מוביל את כולנו למצדה. חייבים להחליף אותם - זאת מלחמה על הבית".