כתב אישום חמור נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני

שמעוני מואשם כי כדי לשלם כמיליון שקל "פיצויי השתקה" לשתי נשים שעבדו תחתיו וטענו כי פגע בהן מינית, הוא קיבל כספי שוחד מאנשי עסקים תמורת קידום האינטרסים שלהם באשקלון ■ בנוסף מואשמים בפרשה אחיו עופר ו-3 אנשי עסקים

איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון / צלם: איל יצהר
איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון / צלם: איל יצהר

איתמר שמעוני כיהן כראש עיריית אשקלון מאוקטובר 2013 ועד ינואר 2016, אז נפתחה חקירה פלילית נגדו. אחיו, עופר שמעוני, היה מובטל במשך כשנה במהלך 2013 ו-2014, ובינואר 2014 החליטט לפתוח עסק לתיווך נכסים בעיר אשקלון, זאת כשאין לו כלל רישיון תיווך. אבל מי צריך רישיון כשיש קשרים? בהיותו אחיו של ראש העיר, נהנה עופר ממעמד בלתי פורמלי בעיריית אשקלון, וגורמי עירייה שונים נענו לבקשות ולהוראות שהעביר להם מעת לעת - כך עולה מכתב האישום החמור שהוגש היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד האחים לבית שמעוני וכן נגד אנשי העסקים יואל דוידי, משה פונטה ועו"ד שרון מילר, בגין עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים וכן עבירות מס והלבנת הון.

כתב האישום - שהוגש בידי עורכי הדין ירון גולומב, קרן צבירן-לצטר, הילה גבאי ואורי פרייסמן מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), באישורו של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן - מגולל מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים בעיר אשקלון, שמטרתה המרכזית היא מציאת מימון עבור ראש העיר שמעוני לתשלום פיצויי השתקה. זאת, עבור שתי נשים שהעלו נגדו טענות לפגיעה מינית, כאשר עבדו תחתיו בחברה הממשלתית-עירוני "אתרים" לפיתוח התיירות בעיר תל-אביב-יפו, בה כיהן איתמר שמעוני כמנכ"ל בשנים 2013-2008.

ראש העיר שמעוני מואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל וכן בהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור, מבלי שבירר את מקור הכספים. בנוסף הוא מואשם בעבירות מס.

שני הסדרי פיצוי

לפי כתב האישום, ב-2014 קיבל שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו בתקופת עבודתו כמנכ"ל "אתרים". לאחר משא-ומתן חתם שמעוני במועדים שונים על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקל. בהסכם הראשון נדרש שמעוני לשלם סך של 450 אלף שקל למתלוננת, מבלי להודות בטענותיה כלפיו; ובהסכם השני נדרש לשלם סך של 475 אלף שקל.

בסך-הכול נדרש שמעוני לשלם סך של 1.036 מיליון שקל בגין הסכמי הפיצוי והטיפול בהם, לפי הפירוט הבא: סכום של כ-925 אלף שקל בגין הסכמי הפיצוי ששולם במלואו בתשלומים בתקופה שבין אפריל-אוקטובר 2015; בנוסף נדרש שמעוני לממן את שכר-הטרחה של עורך דינו בסך של 94.2 אלף שקל עבור טיפולו בהסכמי הפיצוי; את שכר-טרחתה של המגשרת בעניינה של המתלוננת הראשונה בסך של 13,452 שקל; וכן את שכר-טרחתה של המגשרת בעניינה של המתלוננת השנייה בסך של 3,000 שקל. סכומים אלה שולמו בסוף שנת 2014 ובתחילת שנת 2015.

"לאור העובדה כי לא היו לו אמצעים עצמיים לתשלום, ידע הנאשם כי יהיה עליו לממן את התשלום ממקורות חיצוניים", נכתב באישום. בנסיבות אלה, נטען, פנה איתמר שמעוני לאחיו עופר ולנאשם משה פונטה, שהיה יד-ימינו, איש סודו ואמונו, וביקש שיסייעו לו בגיוס הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו.

לפי האישום, פונטה ועופר נענו לבקשתו של איתמר ופעלו, בידיעתו, לגיוס הכספים ממקורות שונים, ביניהם מיזמים וקבלנים שונים הפועלים בעיר באשקלון, שנתנו את הכספים עבור איתמר שמעוני ובקשר עם תפקידו הציבורי כראש העיר.

יחסי "תן וקח"

בשני האישומים הראשונים מתואר כיצד קיבל איתמר שמעוני שוחד בסך 466 אלף שקל מאנשי העסקים יואל דוידי וגבי מגנזי, שפעלו בין היתר בתחום הנדל"ן, ובתמורה לכך פעל, בעצמו ובאמצעות אחרים, לטובת קבלת החלטות המיטיבות עם עסקיהם של דוידי ומגנזי באשקלון. לפי האישום, השוחד מדוידי הוסווה, בין היתר, באמצעות הסכם שיווק וחשבוניות מס כוזבים.

באישום הראשון מואשמים האחים שמעוני בקבלת שוחד והלבנת הון, ודוידי מואשם במתן שוחד והלבנת הון. "בין איתמר שמעוני לדוידי התקיים קשר מושחת של 'תן וקח', במסגרתו שמעוני לקח ודוידי נתן שורה של טובות הנאה", נכתב באישום הראשון. "במסגרת יחסי 'תן וקח' פעל שמעוני, בעצמו ובאמצעות אחרים, לטובת קידום ענייניו השונים של דוידי באשקלון. פעילות זו באה לידי ביטוי בעיקר בתחומים של תכנון ובנייה וכן בהתערבות באופן הקצאת שטחי הפרסום בין המקומונים השונים בעיר, באופן שייטיב עם דוידי, שהיה בעל מקומון".

מהאישום הראשון עולה כי דוידי ועופר שמעוני השתמשו בעסק התיווך שבבעלות עופר שמעוני כאמצעי להעברת שוחד בסך כ-366 אלף שקל, במסווה של עמלות תיווך, והכול בידיעתו של ראש העיר. מתוך סכום זה, נטען, העביר עופר שמעוני 177 אלף שקל לאחיו לשם מימון הסכמי הפיצוי.

לפי כתב האישום, במסגרת יחסי ה"תן וקח", בידיעתו של איתמר שמעוני, רכש דוידי את הבעלות באתר האינטרנט "אשקלון 10", שביקר בצורה נוקבת את פעילותם של איתמר שמעוני והעירייה, וזאת בידיעה שלא מדובר בעסקה כלכלית רווחית עבורו. מיד עם הרכישה, לפי האישום, השבית דוידי את פעילות האתר, וזאת בידיעתו של ראש העיר שמעוני.

בתמורה לפעולותיו של דוידי, מואשם ראש העיר לשעבר כי פעל בעצמו ובאמצעות אחרים, לקידום האינטרסים של דוידי באשקלון, ובין היתר סייע לו לקבל היתרי בנייה לפרויקטים שונים בתחום הנדל"ן בעיר, אישורים שונים לעסקיו ועוד. בנוסף מואשם ראש העיר לשעבר כי פעל להשפיע על אופן הקצאת שטחי הפרסום של העירייה במקומונים בעיר, באופן שייטיב עם דוידי, שהיה כאמור בעל מקומון.

על-פי האישום השני, במאי 2015 נטל איתמר שמעוני, באמצעות פונטה, שוחד בסך 100 אלף שקל מאיש העסקים גבי מגנזי, שגם הוא בעל אינטרסים באשקלון. כספים אלה - לפי האישום - שימשו אף הם למימון תשלומי הסכמי הפיצוי עליהם חתם ראש העיר.

איתמר שמעוני מואשם כי בתמורה לכספים שקיבל, פעל, בין באמצעותו ובין באמצעות אחרים, לקדם עניינים של מגנזי בעיר. בעקבות זאת מואשמים שמעוני ופונטה בעבירות של קבלת שוחד, תיווך לשוחד והלבנת הון.

הסכם הלוואה כוזב

האישום השלישי מתייחס לנאשמים פונטה ומילר, ובמסגרתו נטען כי כחלק ממסע גיוס הכספים למימון הסכמי הפיצוי, פנה פונטה למילר, עורך דין בעל אינטרסים עסקיים באשקלון, וביקש ממנו סיוע כספי בעבור ראש העיר שמעוני. לפי האישום, במענה לבקשתו, העביר מילר לפונטה סכום של 75 אלף שקל, ששימשו למימון תשלומי הסכם הפיצוי.

פונטה ומילר מואשמים כי כחודשיים לאחר קבלת הכספים ערכו הסכם הלוואה כוזב, שנחזה כאילו נערך ונחתם יום לפני ההעברה הבנקאית. בגין זאת נאשם פונטה בתיווך לשוחד והלבנת הון, ומילר נאשם במתן שוחד למתווך והלבנת הון.

באישום הרביעי נאשמים איתמר שמעוני ופונטה בעבירה של הפרת אמונים. באישום זה נטען כי בנוסף לשוחד בסך 466 אלף שקל שקיבל מדוידי וממגנזי, קיבל ראש העיר שמעוני, באמצעות מקורבו פונטה, למעלה מ-575 אלף שקל, רובם ממקורות לא ידועים, לצורך מימון הסכמי הפיצוי.

בכתב האישום נטען כי שמעוני קיבל כספים אלה, שניתנו לו באשר הוא עובד הציבור, בהיקף רב ובזמן קצר, מבלי לברר את מקורם ובדרך נסתרת מעיני הציבור, ובכך הפר את אמון ציבור בוחריו ותושבי העיר.

שמעוני מואשם כי קיבל כספים אלה, למרות שידע כי מתוקף תפקידו כראש עיריית אשקלון, ייתכן שיידרש לקבל החלטות בעניינם של נותני הכספים - מהלך שעלול לקלוע אותו, בבוא העת, למצב של ניגוד עניינים.

האישום החמישי נוגע לעבירות מס של איתמר שמעוני ושל דוידי, זאת בגין אי-דיווח לרשויות המס אודות ההכנסות שקיבלו מהעבירות והרישומים הכוזבים שביצעו לכאורה.

"להרחיק ממוקדי הכוח"

לצד כתב האישום הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) בקשה לאסור את המשך עיסוקו של איתמר שמעוני כראש עיריית אשקלון וכן בקשה להטלת ערבויות והטלת עיכוב יציאה מן הארץ על כל הנאשמים.

"המשך עיסוקו של ראש העיר בתוך העירייה, כשמתוקף תפקידו הוא נמצא כל העת בסביבתם של עובדי העירייה ומנהליה הבכירים העתידים להעיד נגדו, כאשר ענייניהם העסקיים של נותני השוחד נידונים כל העת בעירייה, מעלה חשש אינהרנטי להישנות עבירות דומות", נימקה הפרקליטות. "תפקיד ראש העיר כרוך באין-ספור החלטות מסוג אלה בגינן מואשם שמעוני. לאור עוצמת הראיות והתמונה העולה מהןן בנוגע להתנהלותו המתוחכמת בעבירות אלה - יש מקום להרחיקו ממוקדי הכוח אשר מאפשרים ביצועע העבירות".

החקירה הגלויה של הפרשה החלה בינואר אשתקד, עם מעצרם של שמעוני וחשודים נוספים. במסגרת החקירה - שנוהלה בידי המשטרה בשיתוף פקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ובליווי צמוד של הפרקליטות - נחקרו באזהרה בעלי תפקידים בעיריית אשקלון, מקורבים, קבלנים ויזמים. כמו כן נגבו עשרות עדויות, בוצעו חיפושים בבתי חשודים ובמשרדיהם, לרבות בעירייה, נתפסו מסמכים ומחשבים, וכן נתפסו רכוש וחשבונות לצורך בקשת חילוט.

האישומים:

■ שמעוני קיבל 366 אלף שקל מאיש העסקים יואל דוידי תמורת קידום ענייניו באשקלון, בהם הקצאת שטחי פרסום של העירייה למקומון שבבעלותו.

■ שמעוני קיבל 100 אלף שקל מאיש העסקים גבי מגנזי תמורת קידום ענייניו באשקלון.

■ שמועני קיבל 575 אלף שקל, באמצעות מקורב. רוב הסכום התקבל ממקורות לא ידועים.

■ אי-דיווח לרשויות המס על ההכנסות שקיבל שמעוני מהעבירות.